Tehnologia duce tradiția mai departe
Reading Time: 4 minuteCu o istorie de 170 de ani, Carlsberg folosește tehnologii de ultimă oră, dar și respectul pentru tradiții, ca să se asigure că și în viitor oamenii vor putea să savureze poate cea mai bună bere din lume.
Am în față un desert care arată ca la un restaurant cu cel puțin două stele Michelin, doar că ingredientele din care este făcut sorbetul aflat în centru nu te duc deloc cu gândul la preparate rafinate. Fiindcă sorbetul este făcut din orz și hamei, ingrediente principale ale… berii. Este încununarea unei seri în care orzul, hameiul, malțul și drojdia au fost prezente într-o formă sau alta în farfuriile care mi s-au perindat prin față. Vedeta a fost un risotto de orz negru într-o combinație cu piure de morcovi și suc de stridii cum sigur n-ați gustat. Fiindcă a fost realizat special pentru cina despre care vă vorbesc, realizată exclusiv pe baza ingredientelor de bază ale berii, și toate preparatele au fost însoțite de un alt tip de bere.
Totul s-a desfășurat la finele lunii august, la Copenhaga, acasă la Carlsberg, producătorul de bere danez care sărbătorește 170 de ani de existență. Cina a fost încununarea unei zile în care trecutul, prezentul și viitorul s-au combinat în modalități cu totul neașteptate, dar perfect naturale pentru un brand conectat la toate cele trei momente. Iar totul a început cu o hologramă… din trecut. Însuși fondatorul Carlsberg, J.C. Jacobsen, a fost readus la viață prin intermediul unei holograme, la evenimentul TEDxCopenhagen, pentru a ține un discurs intitulat “De ce ar trebui să răspundem la orice întrebare cu «Probabil»”.
Și probabil ar fi bine să-l ascultăm, fiindcă J.C. Jacobsen a fost un adevărat pionier, care a privit lumea într-un fel cu totul diferit de al contemporanilor săi. A fondat Carlsberg în 1847, când avea 36 de ani, bazându-se pe experiența acumulată de la berăria tatălui său. Deschide o fabrică de bere pe care o numește Carlsberg, după numele fiului său, Carl. Aproape obsedat de îmbunătățirea calității berii, în 1875 a înființat Laboratorul de Cercetare Carlsberg. Aici s-a descoperit, printre altele, drojdia pură într-o perioadă în care toată industria berii era afectată de așa-numita “maladie a berii”. Numai că, în loc să țină drojdia pură doar pentru el, Jacobsen a dăruit-o gratuit oricui dorea, inclusiv concurenților direcți. Drojdia pură a dus și la apariția unui nou tip de bere, lager.
Între timp, fiul său Carl, își făcuse propria berărie, denumită New Carlsberg, iar J.C. Jacobsen și-a redenumit compania Old Carlsberg. În 1876, a donat această companie Fundației Carlsberg, care sprijină cercetarea în domeniul științelor naturale, sociale și umaniste, unde a invitat vârfurile artei, politicii și ale altor discipline ale vremii să facă schimb de idei. După ce își adunase averea inovând în domeniul berii, J.C. Jacobsen a privit către viitor și a decis să devină o forță de schimbare, astfel că a investit circa 16 milioane de euro în banii de astăzi în proiecte de anvergură: Teatrul Național Danez, Grădina Botanică din Copenhaga, Muzeul Național de Istorie.
Ca să nu se lase mai prejos, Carl, fiul lui, a fondat New Carlsberg Foundation, îndreptându-se însă către artă. Colecția uriașă pe care a adunat-o în timpul vieții sale a devenit muzeul de artă NY Carlsberg Glyptotek, pe care l-a donat autorităților din Copenhaga. Printre donațiile Carlsberg din Copenhaga se numără și Mica Sirenă, statuia care a devenit simbolul capitalei daneze.
Trecutul trezit la viață
Sunt într-o pivniță, înconjurat de butoaie vechi și sticle de bere. Seamănă cu o pivniță de vinuri și particip la o degustare, doar că este una de bere. Spre deosebire de vin, berea nu îmbătrânește frumos. Dar asta nu-i împiedică pe cei de la Carlsberg să păstreze loturi vechi. Și bine au făcut, pentru că, în 2015, oamenii de știință de la Laboratorul Carlsberg au făcut o descoperire extraordinară chiar într-o pivniță cum este cea în care m-am aflat: una dintre primele beri produse în 1883 din drojdia pură descoperită de cercetătorii lui J.C. Jacobsen.
După un an de cercetări, experții de la Carlsberg au reușit să extragă celule de drojdie vii din acea sticlă și să reproducă ceea ce este considerat a fi părintele berii lager moderne. În proiectul proiectul Carlsberg Re-brew, un grup de oameni de știință și berari din cadrul laboratorului au reprodus prima bere lager de calitate din lume folosind nu doar drojdia pură originară, ci și respectând cu rigurozitate rețeta, ingredientele și tehnicile de producție din 1883.
Prezentul vechii berării Carlsberg este extraordinar, fiindcă aceasta a fost transformată într-o experiență completă, ce cuprinde un muzeu, restaurante, un magazin cu suveniruri și chiar o microberărie. Iar prezentul companiei este impresionant. Compania înființată în urmă cu 170 de ani a obținut în primele șase luni din acest an venituri de 31,17 miliarde de coroane daneze (aproximativ 5 miliarde de dolari), cu 2% mai mare decât în aceeași perioadă a anului trecut, în timp ce profitul operațional a fost de 4,13 miliarde de coroane (652 de milioane de dolari).
Dar, în spiritul fondatorului J.C. Jacobsen, compania privește mereu dincolo de cifre și de prezent și pregătește viitorul. Un viitor care nu poate exista dacă planeta va avea probleme, mai ales pentru o companie care folosește o resursă extrem de prețioasă: apa. De aceea, Carlsberg și-a pus iar la treabă cercetătorii ca să dezvolte noi tehnologii și procese pentru a atinge ceea ce compania numește “Cei patru zero”. În mai multe etape, până în 2030 Carlsberg își propune să ajungă la Zero Water Waste (folosirea de cât mai puțină apă în procesul de producție), Zero Carbon Footprint (anularea amprentei de carbon a companiei), Zero accidente de lucru, Zero Irresponsible Drinking (consumul produselor companiei să se facă în mod responsabil).
La reducerea consumului de apă, de exemplu, ținta pentru 2022 este de reducere cu 25% a acestuia și cu 50% până în 2030, totul dublat de eforturi pentru a proteja sursele de apă din zonele unde aceasta e o resursă aflată în pericol. Până în 2022, compania își propune ca toate fabricile sale să aibă 100% energie din surse regenerabile și să-și reducă amprenta de carbon cu 50%, eliminând în același timp folosirea cărbunelui. Totul înseamnă noi tehnologii și regândirea proceselor de producție și distribuție. “Carlsberg face bere pentru un prezent și viitor mai bun încă din 1847. Un prezent mai bun prin bere mai bună și un viitor mai bun prin investiții în tehnologie și sustenabilitate”, spune Cees t’ Hart, CEO al Carlsberg Group. Exact cum credea și fondatorul J.C. Jacobsen.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz