Lifestyle Analize

Teatrul ca expresie a libertăţii

24 oct. 2019 3 min

Teatrul ca expresie a libertăţii

Reading Time: 3 minute

Publicul iubitor de teatru este invitat la o meditație onestă asupra semnificației libertății câștigate în urmă cu 30 de ani, în ediția din acest an a Festivalului Național de Teatru. Directoarea festivalului, Marina Constantinescu, ne-a povestit cum a realizat selecția spectacolelor și care sunt provocările artei dramatice în România de azi.

Marina Constantinescu
Marina Constantinescu, Directorul Festivalului National de Teatru Foto: Teo Voicilă

Pornind de la acest subiect, fenomenul teatral actual se descoperă celor pasionați prin intermediul a 41 de spectacole relevante, selecționate de criticul de teatru Marina Constantinescu, directoarea festivalului, dintre producțiile puse în scenă în teatrele din țară pe parcursul stagiunii 2018 – 2019. În procesul de selecție, aceasta a schimbat perspectiva criticului care jurizează spectacole, înlocuind-o cu o abordare diferită. “Dacă îți propui să alegi un spectacol pentru un premiu, ești foarte sever și urmărești evoluția și apropierea de absolut a unei regii, a unui decor, a unui actor, urmărești cu lupa o performanță, în particular. Când ai în vedere un fenomen teatral într-un interval de timp, indife­rent dacă este vorba despre o stagiune sau despre un an teatral, nu cauți spectacolul perfect, că altfel nu ar mai exista festivaluri pe lume. Cauți acele spectacole corecte, în care lucrurile nu derapează, în care se văd eforturile unei trupe de a lucra cu un anumit regizor și de a merge pe mâna lui”, explică Marina Constantinescu. Aceasta adaugă că, uneori, pentru că este vorba despre fenomenul teatral foarte actual, sunt selectate spectacole care au o scenografie, un gând extraordinar raportat la ce se întâmplă în cetate. Sau este ales un spectacol, pentru ca publicul să vadă un anumit rol secudar. Ori altul, pentru a saluta modul în care un regizor a resuscitat un teatru în care nu se mai întâmpla nimic. “Chiar dacă pentru regizorul respectiv nu este cel mai bun spectacol din stagiune – are altele pe care oricum le-ai ales, este importat să dai un semnal directorului acelui teatru și să îi transmiți: bine ai revenit acasă, acesta este drumul! Așadar, în procesul de selecție a spectacolelor din festival, perspectiva este una mult mai complexă, pentru că rolul unui astfel de eveniment este acela de a arăta, de a pune în pagină, cu toată reverența, ceea ce se întâmplă în domeniu, în intervalul ales”, spune directoarea festivalului.

Stagiunea trecută a fost una dificilă, cu premiere anulate sau amânate, sub presiunea subfinanțării culturii. În ciuda condițiilor vitrege însă, programul festivalului dovedește că, în spatele cortinei, artiștii au înfăptuit minuni, au creat producții de calitate, hrănite cu pasiunea lor și susținute de entuziasmul publicului.

Actorii noului val

Pe parcursul ultimilor ani, teatrul românesc a fost animat de o nouă generație de actori care, ca un val, duc această profesie la un alt nivel. Nu mai așteaptă doar să fie distribuiți în spectacole. Nu se rezumă să participe la audiții, ci fac un pas mai departe. Își provoacă singuri destinul profesional. Fac lucrurile să se întâmple pentru ei. “Actorii tineri au învățat să caute. Să se caute. Să își găsească colegi, un text, un regizor, un loc și să își spună un punct de vedere. Să capete experiență, nu doar să aștepte. Întâlnirile mari, în teatru, sunt precum dragostea. Poate să se întâmple, dacă ai noroc, una într-o viață. La fel, și șansele să întâlnească regizorii mari sunt destul de limitate pentru un actor, chiar și atunci când are o carieră solidă. Actorii tineri, cei care se apropie de 30 de ani sau sunt puțin peste această vârstă, au învățat să se provoace. Muncesc foarte mult. Sunt devotați. Își îngrijesc corpul. Fac mișcare. Studiază. Își perfecționează dicția, rostirea. Merg foarte mult pe ceea ce s-ar numi un actor cu multiple valențe”, a observat Marina Constantinescu.

Un public cunoscător

Eforturile artiștilor care dau viață scenei nu rămân neaplaudate. Cel puțin în București, sălile de spectacole, din ce în ce mai numeroase, sunt pline seară de seară. Provocat de producții de calitate, publicul s-a educat la rândul său. Urmărește spectacolele cu consecvență, observă evoluția regizorilor, modul în care se dezvoltă actorii și împlinește astfel rolul teatrului: acela de a ne forma spiritual. Anul trecut, numai în timpul Festivalului Național de Teatru spectacolele selectate au reunit în total aproximativ 20.000 de spectatori. Ediția din acest an se află în plină desfăşurare, până duminică, 27 octombrie. 

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: