Tatal fantoma
Reading Time: 3 minute<p> <strong>Nu apartine nici noului cinematograf romanesc, nici vechiului cinema. “Tatal fantoma” se vrea a fi un film diferit. Numai si pentru aceasta pozitionare, merita sa fie vazut. </strong></p> <p> </p> <p> Unul dintre primii oameni cu care Lucian Georgescu a colaborat pe vremea inceputurilor sale in publicitate a fost un britanic, absolvent al Facultatii de Litere de la Oxford, care visa sa ajunga scriitor si isi propusese sa intre in industria de advertising pentru un an ca sa faca bani sa-si publice cartea. Numai ca anul respectiv nu s-a mai terminat. Nici pentru Lucian Georgescu nu s-a incheiat aventura publicitara, dar dorinta de a face film s-a implinit.</p> <p> </p> <p> A intrat in publicitate la inceputul anilor ’90, cand se visa scenarist, insa destinul l-a impins mai departe de atat, pana in spatele camerei, in postura de regizor. Anul trecut, a terminat filmarile la “Tatal fantoma” si a debutat ca regizor de lungmetraj. Pana la premiera nationala, din 2 martie 2012, “Tatal fantoma” a fost prezentat in avanpremiera extraordinara in cadrul Festivalului International de Film Transilvania 2011 si a fost selectionat in competitiile festivalurilor international de Film de la Montreal (premiera mondiala), Uruguay, Mannheim-Heidelberg, Byron Bay (Australia), Capetown (Africa de Sud) si Mons, precum si la selectiile de film national si European de la Londra si Chicago. La mijlocul lunii trecute, pelicula, distribuita international de compania House of Film din Beverly Hills si in Romania de Transilvania Film, a fost prezentata la European Film Market in Berlin. Debutul pe ecrane este asadar la fel de promitator ca si povestea pe care ne-o propune.</p> <p> </p> <p> Profesorul american Robert Traum (Marcel Iures in primul sau rol comic) isi ia vacanta pentru a pleca in Carpati, in cautarea originilor arborelui sau genealogic. La capatul unei calatorii plina de aventuri, mister, peripetii comice si dramatice, gaseste iubirea – de sine si de ceilalti. Filmul are un punct de plecare in nuvela “Almost Oriental” a lui Barry Gifford, un scenarist celebru, colaborator al lui David Lynch (“Wild at Heart”, “Lost Highway”), preocupat de originile familiei sale. Desi filmul poarta acelasi nume ca si cartea de memorii omonima a lui Barry Gifford, “Tatal fantoma”, nu este o adaptare a cartii. “Filmul nu seamana prea mult nici cu «Almost Oriental». Robert este el insusi un Traum si nu biograful familiei, asa cum l-a zugravit Barry. Sami are acum un rol si o semnificatie cu mult mai importante, iar povestea sa devine una dintre coordonatele principale ale filmului. Tanya e mai putin misterioasa, dar mult mai feminina, iar mafiotii ucrainieni nu-s de luat prea in serios – a fost o decizie pe care am luat-o la nivelul povestii si care, din punct de vedere stilistic, a schimbat intregul concept al filmului”, povesteste Lucian Georgescu.</p> <p> </p> <p> <strong>FRAGMENTE DIN UMBRA FILMULUI</strong></p> <p> Barry Gifford si Lucian Georgescu s-au cunoscut la Festivalul Transilvania in 2003, cand au sustinut impreuna un seminar de scenaristica, Barry fiind membru al juriului festivalului. La final au plecat impreuna intr-o calatorie improvizata, traversand cu masina muntii si oprind din loc in loc in orasele bucovinene pentru ca Barry sa-si caute originile. Singurul indiciu era numele de familie al bunicilor scriitorului – Stein – si faptul ca ei emigrasera din Bucovina, fosta provincie a Imperiului Austro Ungar. Aproape de granita cu Ucraina, in sinagoga localitatii Siret, au descoperit o piatra cu inscriptia numelui de familie. Numai ca scenaristul Gifford a decis sa plece: “Nu vreau sa stiu daca acesta este cu adevarat bunicul meu. Mystery is better than truth”.</p> <p> </p> <p> <strong>TATII FANTOMA: BOSE, STEIN SI BALKANSKI</strong></p> <p> Bose, Stein si Balkanski sunt numele mentionate in dedicatia de la finele filmului. Stein a fost bunicul lui Barry Gifford, iar Balkanski a fost numele de familie al tatalui lui Lucian Georgescu inainte de cel de-al doilea razboi mondial. Ovidiu Bose Pastina, autor de scurtmetraje si documentare, speranta generatiei sale, era asteptat in anii ’90 sa debuteze cu un lungmetraj. Debutul ar fi trebuit sa fie “Tatal fantoma”, numai ca Bose a murit cu cateva saptamani inainte de a semna primul contract de finantare. Lucian Georgescu era scenarist si produca tor, asa ca misiunea sa era sa termine filmul.</p> <p> </p> <p> A incercat sa lucreze cu alti doi regizori, dar lucrurile stagnau. Joachim von Vietinghoff, cel care a devenit coproduce tor, caruia i-a placut foarte mult scenariul, i-a sugerat sa-l regizeze el. Astfel, Lucian Georgescu a trecut in spatele camerei. “Filmul ii este dedicat lui Bose, chiar daca eu cred ca lui i-ar fi iesit unul mai bun. Singurul mod in care am putut sa-i pun semnatura pe acest film a fost prezenta lui Iosif Pastina jr., care joaca rolul lui Robert copil”, spune Lucian Georgescu.</p> <p> </p> <p> <strong>CINEMATOGRAFUL DE ALTA DATA</strong></p> <p> Una dintre cele mai grele sarcini ale echipei de productie a fost gasirea unui cinematograf vechi care sa isi mai pastreze atat in exterior, cat si in interior aspectul initial. Acesta a fost gasit la Braila, pe vremuri unul dintre cele mai infloritoare orase din sud-estul Europei, locul unde se dadea ora exacta la bursa cerealelor pana peste ocean.</p>
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz