Cum s-a ajuns la Tăt Normal? Acum cinci ani, Iuliana și Gicu Roșca au pornit cu banii de nuntă o afacere cu salate artizanale din legume proaspete. După ce au mers cu produsele prin târgurile din Iași, au ajuns să aibă un stand în Palas Mall și apoi au intrat în băcănii și restaurante.
Pandemia i-a făcut să-și reevalueze businessul și să-l dezvolte, așa că Ograda cu Legume s-a transformat în Tăt Normal, care aduce salatele de legume proaspete la un alt nivel. Am discutat cu cei doi despre provocările antreprenoriatului în noua realitate și despre planurile de extindere ale Tăt Normal.
Acum 5 ani, abia ne căsătoriserăm și am decis să investim câștigul de la nuntă în ceva ce ne poate aduce un profit pe viitor.
Ideea de salate ne-a venit tot în perioada imediat următoare nunții noastre, când mai mulți prieteni veniți din Iași ne-au spus foarte entuziasmați că au mâncat niște salate la Piața Centrală din Chișinău absolut fantastice, iar asta ne-a dat curaj să încercăm să le facem și noi în România.
Numele „Ograda cu Legume” ni s-a părut potrivit în acel moment, deoarece lucram doar cu legume, iar Ograda este un cuvânt folosit mai mult în Basarabia.
Având o idee fantastică și niște rețete absolut delicioase, am crezut că avem tot ce ne trebuie să intrăm pe piață și să reușim din prima. Bineînțeles, nu a fost chiar așa cum ne-am imaginat, au fost o mulțime de obstacole întâlnite la început, pe care nu ai cum să le afli decât dacă ești un antreprenor la început de drum. Inițial, nu știam încotro să ne îndreptăm cu aceste salate și unde să le vindem.
Am început pe la târguri din Iași, ceea ce a fost extraordinar, pentru că puteam să vedem un feedback nemaipomenit din partea clienților, iar acest lucru ne-a și dat curajul să continuăm și să credem că facem un lucru bun. Am continuat cu un stand în hala cu lactate din Piața Alexandru din Iași, unde cu siguranță nu era locul nostru, ca după să avem un stand al nostru timp de 1 an, în Palas Mall. A fost foarte greu să înțelegem tot procesul de a fi antreprenor, de a face tot ce poți și, câteodată, să nu fie suficient.
A fost o provocare să dăm prin răzătoare manuală, să amestecăm și să ambalăm cu multă dragoste aceste salate, până la 3 dimineața, ca să fim gata pentru târgul de a doua zi. Au fost multe provocări, dar a fost și foarte frumos totodată.
Businessul nostru a trecut prin toate treptele, uneori chiar am mai trecut o dată prin aceeași etapă, să o învățăm foarte bine și să fim siguri că am învățat tot ce era de învățat.
Fiind o afacere, o idee și niște produse unice în România, iar noi fiind niște antreprenori, la fel de noi în această lume de afaceri ca și produsele noastre, am luat totul în propriile mâini și am început să dezvoltăm acest business cum am știut, pentru că nu avea nici cine să ne învețe, iar ca să plătim pe cineva era prea mult pentru noi în acel moment.
Uneori mai stagnăm, alteori mai făceam câte un pas mic, dar am mers doar înainte, cu multă muncă și credință. Investiția inițială a fost în jur de 10.000 de euro, însă am tot venit cu „bani de acasă” o perioadă, până au început să se miște lucrurile de la sine.
Având standul la Palas Mall, am început să vindem atât cât să ne țină pe linia de plutire, însă eram conștienți că trebuia să facem și altceva ca să putem supraviețui.
Totul a început prin anunțul unei băcănii din Iași, care abia se deschisese și căuta colaboratori pentru diferite produse pe care să le vândă în băcănie. A fost ceva extraordinar să aflăm că sunt magazine de calitate, în care ne putem vinde produsele.
Am fost primul colaborator al acestei băcănii, care între timp, ne-au devenit și foarte buni prieteni. Așa a început drumul nostru în băcănii, ca ulterior să încercăm și pe partea cu restaurante, deși nu am crezut niciodată că vom fi acceptați.
Am fost chiar la unul dintre cele mai mari restaurante din Iași și le-am propus o colaborare pe care au și acceptat-o, spre marea noastră surprindere și bucurie. Acum suntem în peste 40 de băcănii și cam tot atâtea restaurante din toată țara, iar atunci când cineva aude de noi, fie băcănie, restaurant, sau chiar persoană fizică, vor să încerce și ei produsele noastre.
Schimbarea a venit inevitabil. Trebuia să se întâmple, deoarece voiam și vrem să creștem în continuare, iar rebranding-ul era absolut necesar, începând cu ambalajele, continuând cu povestea noastră și ceea ce ne face unici pe piață și, nu în ultimul rând, fiecare produs în parte trebuia să fie unic și diferențiat, pentru că atunci când iei un produs de la Tăt Normal, să știi la ce să te aștepți.
În 2019 și o parte din anul 2020, am acumulat ceva capital, iar cu experiența adunată de-a lungul anilor de antreprenoriat, am decis să facem această schimbare, indiferent cât de mult nu ne-ar afecta la nivel de investiții. A fost un lucru asumat și un lucru necesar, pe care ni l-am dorit foarte mult.
Pandemia a fost pentru noi un impuls foarte puternic în a vedea și alte posibilități. Ne-a făcut mai puternici și cred că abia aici putem spune că am ajuns să știm cine suntem, ce vrem să facem și ce putem face pentru asta.
Ne-am trezit într-o realitate pe care nu o anticipam, nu eram pregătiți, dar care ne-a maturizat și ne-a făcut destul de puternici să mergem înainte, indiferent de ce se va întâmpla. Ca și posibilități, ne-am întors în primul an, însă experiența acumulată anii anteriori ne-a ajutat să mergem înainte mai ușor. A fost anul schimbărilor, anul în care am început să ne axăm pe bacaniile din toată țara, unde a fost și salvarea noastră în 2020.
Ne selectam furnizorii după cât sunt de dispuși să ne ofere niște legume de calitate și, nu în ultimul rând, după prietenia legată de atâția ani.
Pe timp de primăvară-vară-toamnă, le luăm din împrejurimile Iașului, unde putem merge chiar noi să luăm acele legume și chiar să le culegem, iar pe timp de iarnă, încercăm să obținem cele mai bune legume din magazinele autorizate.
În 2020 ne-am schimbat hala de producție, am închiriat o hală mai mare, ca să avem posibilitatea și spațiul necesar să le producem. Avem echipamente electrice, care ne ajută la procesul de spălare, curățare, tăiere sau amestecare.
Pe timp de iarnă, când zona HoReCa, în special partea de evenimente este mai puțin activă, producem și noi mai puțin, concentrând-ne mai mult pe partea de băcănii. Ca angajați, în acest moment, avem două persoane, însă căutăm să mai angajăm cel puțin încă doi.
Începând cu finalul acestui an, dorim să ne extindem capacitatea de producție. Vrem să mai deschidem o hală lângă București și una în vestul țării, ca să acoperim cât mai bine aceste zone.
Aici vorbim în primul rând de gusturile fiecăruia. Când vorbim de nebunie de salată de morcovi – Isprava lui Morcoveață, în marinadă picantă, sau bucurie de salată de dovlecei – Peripețiile lui Dovlecel, voioșie de salată de țelină – Aventurile Voinicului Țelină, în marinadă dulcișoară, cu nițel morcov, e greu de ales.
Nu mai zic de cele ieșite din comun, cum ar fi fermecătorie de salată de alge – Povestea Algelor Vrăjite cu somon afumat, morcov & susan, Năstrușnicia cu Urechi de Lemn în marinadă ascultătoare și condimentată, urechi de lemn albe – Zâna de Coral, în straie de marinadă. Toate sunt solicitate, de obicei primesc comenzile din fiecare, de aceea trebuie încercate toate.
Produsele Tăt Normal se găsesc pe rafturile bacaniilor din țară, dar și în online. Dacă nu găsiți pe pagina noastră de Facebook, sau pe site ceea ce vă interesează, întrebați-ne în privat și vă răspundem cu cel mai drag.
Partea de online este foarte importantă pentru noi. Vrem să ne dezvoltăm cât mai mult pe aceasta nișă, deja avem terminat site-ul, unde se pot face comenzi online, avem diferiți colaboratori, care au pus deja produsele noastre pe platforma lor și vom lucra în continuare la acest aspect, ca să putem fi cât mai aproape de cei care vor să dețină și să consume produsele noastre.
Vinoteca Românească și-a propus conservarea și popularizarea vinurilor românești, reușind să creeze un adevărat tezaur al vinificației românești. Totul a…
De la începutul lunii septembrie, Philip Morris International (PMI) l-a numit pe Kostas Salvaras în funcția de Area Vice President…
Expand Labs marchează o premieră în România prin deschiderea primului hub dedicat sănătății preventive, longevității și biohacking-ului Noul spațiu oferă…
E.ON România și Asociația Zi de BINE își unesc forțele în vederea prevenirii consumului de substanțe interzise în rândul tinerilor…
În perioada sărbătorilor de iarnă, Lidl România continuă tradiția de a transforma bucuria dăruirii într-un sprijin real pentru copiii din…
Pe măsură ce anul se apropie de final, piețele de capital globale și performanțele companiilor vor resimți influența mai multor…