Talent local, succes global
Reading Time: 7 minuteBusinessul Global Records a crescut la peste 10 milioane de euro în numai câțiva ani, dar antreprenorul Lucian Ștefan extinde acum compania în zona de televiziune și film, la doar câteva luni de la lansarea agenției de endorsement Global Talent United.
Mi-am imaginat întotdeauna că un studio muzical este un spațiu strâmt, dezordonat, plin ochi cu fum, în care artiștii improvizează și se distrează din plin. Am avut ocazia să vizitez vara aceasta cele cinci studiouri ale Global Records, dintr-o clădire de birouri șic din cartierul Floreasca, și mi-am dat seama că tot timpul acesta am avut o imagine total greșită despre industria muzicală. Poate că este un semn că ar trebui să ascult altfel de muzică? Am avut surpriza să descopăr că toate camerele erau extrem de spațioase, mobilate cu bun gust și nu numai că nu tăiai fumul cu cuțitul, ba chiar aveau un miros plăcut și proaspăt. Iar artiștii nu improvizează și, mai ales, nu se distrează non-stop la studio. Ci muncesc enorm.
Ca să vă faceți o idee despre munca din spatele unui album sau a unei piese, la Global Records se generează lunar mai bine de 200 de melodii, dintre care doar 5% vor fi lansate și vă vor ajunge vreodată la urechi. Iar lansarea, cu toate că poate părea la prima vedere parte a unui proces creativ, seamănă mai mult cu o formulă matematică, unde nimic nu este lăsat la voia întâmplării. După ce se construiește un plan de promovare și de marketing în jurul acesteia și se așteaptă cel mai potrivit sezon pentru piesă, lansarea poate veni și la trei ani după finalizarea melodiei. “Dacă prinde cineva telefonul meu, va auzi viitorul în muzică. Are șanse mari să audă ce se va da la radio peste 12 luni”, spune zâmbind Lucian Ștefan, fondatorul Global Records.
Muzica artiștilor de la Global se aude peste tot în lume, de la radio, la mediul online. În topurile “Mediaforest”, șapte din zece melodii aparțin, în medie, în fiecare săptămână Global Records, iar labelul înregistrează creșteri semnificative, devenind lider în topul difuzărilor pe cele mai importante posturi de radio cu acoperire națională. Muzica românească este la fel de apreciată și ajunge să aibă același număr de play-uri precum cea de afară, iar hituri semnate de artiști precum Carla’s Dreams, INNA, Delia, Irina Rimes sau The Motans domină playlistul posturilor de radio alături de piese internaționale. Industria muzicală din România este o piață aflată într‑o continuă evoluție și consolidare, iar Global Records este labelul cu cea mai dinamică și rapidă creștere.
Pasiune și expansiune
Compania înființată de Lucian Ștefan și de INNA a reușit să înregistreze venituri care au crescut exponențial, având o creștere în 2016 față de 2015 de zece ori mai mare, ajungând la peste 3 milioane de euro, apoi în anul 2017 la aproape 7 milioane de euro, iar la finele anului trecut la 10 milioane de euro. Secretul antreprenorului? Pasiune și multă muncă. “De multe ori am dubii la cât de bun sunt la business, pe cât sunt de pasionat de ceea ce fac”, spune Ștefan Lucian, fondatorul Global Records. “Totul a crescut foarte organic. Nu am nicio școală de business, nu am nicio pregătire în sensul ăsta, ba mai mult, nici facultate nu am. Pasiunea îți va da practic toate celelalte skill-uri necesare să faci un business din ea. Pasiunea te face să înveți să faci celelalte lucruri. Greșești, înveți și pe viitor faci lucrurile altfel”, spune Lucian Ștefan. Și adaugă că așa a învățat să planifice următorii ani din business, să formeze o echipă sau
să delege.
Tot pasiunea a fost cea care l-a ajutat pe Lucian la început de drum și l-a motivat să meargă mai departe și să nu renunțe ori să se descurajeze în pofida unor refuzuri și uși închise de care s-a lovit. Începutul carierei în muzică a antreprenorului coincide cu debutul celebrului proiect INNA, care, deși astăzi se bucură de un succes enorm, a întâmpinat dificultăți la început de drum. Pe vremea când renumita artistă avea 18- 19 ani și fredona o melodie pe drumul de întoarcere spre casă, Lucian, cu care era prietenă foarte bună de pe atunci, i-a reamintit că are tot ce îi trebuie ca să devină un star, de la voce la carismă, însă cântăreața i-a răspuns că este foarte dificil să pătrunzi în industria muzicală și că mai încercase deja, fără succes.
Tânărul nu a stat deloc pe gânduri și s-a pus pe treabă întrebând toți cunoscuții dacă au idee de unde să înceapă. A descoperit repede că “în muzică, cea mai importantă este muzica” și după ce a fost îndrumat de un cunoscut, a apelat la cei de la Play & Win, care făceau deja muzică pentru trupe cunoscute la vremea respectivă, precum Akcent sau Activ. S-a gândit analitic că, dacă au reușit să producă atâtea hituri până atunci, vor mai face unul, într-un târziu. Iar calculul s-a dovedit a fi unul corect. La numai două săptămâni după ce au urcat piesa “Hot” pe internet, aceasta era deja pe locul întâi în România. “A fost o nebunie. Norocul a avut partea lui, insistențele în a căuta pe cineva potrivit au avut partea lor, totul a fost la momentul potrivit. Mulți ar spune că acela a fost cel mai important punct din cariera INNEI, dar dacă urmărim mai atenți tot programul, acela a fost nimic comparativ cu câtă muncă a fost și câte alte hituri am avut de la punctul acela”, își amintește Lucian Ștefan de debutul lor în industria muzicală, ce a avut loc în 2008.
Zece ani mai târziu, INNA devenea primul artist român reprezentat de casa de discuri ROC Nation a lui Jay‑Z, cu albumul “YO”, alături de artiști internaționali precum Rihanna, Shakira, Mariah Carey sau Damien Marley. Lansate la finalul anului trecut, primele două piese de pe albumul “YO” – “RA” și “Iguana” – au acumulat împreună mai bine de 16 milioane de vizualizări pe YouTube. Tot cu noul album, INNA a susținut un turneu important în SUA și Canada și a avut concerte în Montreal, Los Angeles, Seattle, San Francisco, Chicago, sau Long Island.
Artista a lucrat intens în ultimii ani, pentru a compune albumul “YO” în limba spaniolă, iar pentru promovarea acestuia a cântat la evenimentul Telehit în fața a zeci de mii de fani, a participat la Latin Grammy Awards și a făcut un turneu la cele mai importante televiziuni și posturi de radio din Mexic. “Am început de foarte jos ca text, gen de muzică, mesaj, viziune. Într‑adevăr, foarte pasionați, cu calități reale de artist, dar totul neșlefuit, fără pic de experiență. Nu am avut pe nimeni să ne învețe, am învățat din greșeli, iar dacă te uiți astăzi la INNA, își compune singură muzica, are concerte peste tot în lume, este implicată în zona de visual, de audio, știe exact ce și cum comunică. Este incredibil. Așa ceva este foarte greu de atins”, spune fondatorul Global Records.
Antreprenoriat în #trending
Antreprenorul plănuiește să extindă activitatea companiei și în alte zone care nu au legătură directă cu muzica și vrea să lanseze o serie de proiecte în domeniul cinematografic și televiziune. Pe zona de film, de exemplu, Global Records lucrează în prezent la proiectul “5GANG TheMovie”, un lung-metraj care va fi regizat de Matei “BRomania” Dima, owner pe proiect, și care va fi lansat în luna decembrie a acestui an. Odată cu lansarea piesei “SOS”, proiectul din care face parte Selly a confirmat că este un adevărat fenomen în rândul tinerilor consumatori de muzică și online: piesa a avut un milion de vizualizări la o zi de la lansare și a fost #1 în Trending YouTube. Și este doar începutul. “În TV experimentăm mai multe formate, atât în țară, cât și în afară”, povestește Lucian Ștefan despre planurile Global Records de extindere și în zona de televiziune. “Noi suntem foarte buni în a crea conținut și ne-am gândit să facem unele formate, să găsim dinamica, să gândim personajele, să găsim tot ce se întâmplă bine într-un show și să le pitch-uim în România și în afara țării. Consider că în România, pe TV, este o mare problemă cu fețele noi, dacă te uiți în ultimii 15 ani, sunt cam aceiași oameni. Este nevoie de fețe noi”, continuă Ștefan.
Iar compania fondată de Lucian se pricepe de minune la identificarea unor talente și creșterea acestora în industria de entertainment, fie că vorbim despre artiști, fie de influenceri, în ultimii cinci ani de exemplu, devenind tot mai populare nume precum Irina Rimes, The Motans, Vanotek, BRomania, Selly, Laura Giurcanu sau Alina Ceușan. Marea majoritate a acestora provin din online și au adunat tot mai mulți fani în ultimii ani, iar pe măsură ce rețelele de socializare și aplicațiile mobile au crescut în popularitate tot mai mult și în țară, aceștia au câștigat tot mai multă influență asupra utilizatorilor, devenind macro sau micro-influenceri, în funcție de comunitatea sau de nișa pe care activează.
Tendința fiind tot mai evidentă și în țară, antreprenorul a lansat Global Influencers (unde erau semnați macro-influencers) și, la scurt timp, după ce a observat că micro-influencerii câștigă de asemenea teren, a pus bazele Trending Influencers. La finalul anului trecut, cele două divizii au fost unite și au devenit Global Talent United, agenție în care Lucian este partener cu Matei Dima. Pe lângă artiști, Global Talent United reprezintă actori (Ada Condeescu, Letiția Vlădescu, Silviu Mircescu), creatori de conținut online (BRomania, Laura Giurcanu, Alina Ceușan, Selly, Vlad și Cristi Munteanu), stand-up comedians (Micutzu, Bordea, Badea, Ana-Maria Calița, Ionuț Rusu), dar și artiști vizuali (Ovidiu Solcan, Octavian Graure, Alexandru Simedru).
Compania fondată de Lucian Ștefan și-a creat în timp un model de business unic, care are la bază conținutul de calitate creat de talente din fiecare domeniu al industriei de entertainment și a reușit să implementeze unele dintre cele mai vizibile și originale campanii de advertising și marketing.
„Acum, dacă mă uit în urmă, realizez că am fost destul de inconștienți”, spune Lucian Ștefan zâmbind. “Decizia de a face un label în România a venit cu foarte multe mesaje negative din partea apropiaților, care spuneau că sunt nebun, că nu se poate, că totul se face pe bază de relații. Și, dacă o iei matematic, cam așa stau lucrurile. E o piață destul de stabilă, de matură, în care banii se recuperează în mult timp. De exemplu, dacă faci astăzi un produs de succes, îți iei banii după doi ani, pentru că așa se colectează drepturile de autor. Nu știu dacă inconștient este cuvântul exact, am fost suficient de pasionat încât să nu îmi pese de calculele descurajante”, spune Lucian Ștefan, fondatorul Global Records.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz