Companii CSR Interviuri

Sustenabilitatea necesită muncă în echipă 

27 sept. 2022 6 min

Sustenabilitatea necesită muncă în echipă 

Reading Time: 6 minute

Coca-Cola HBC investește de mulți ani în inovație și sustenabilitate, iar obiectivele ambițioase ale grupului necesită dedicare și muncă în echipă pentru a putea fi atinse.  

Am discutat cu Alice Nichita, Corporate Affairs and Sustainability Director, Coca-Cola HBC România, și cu Vassilis Malouhos, Head of Supply Chain, Coca-Cola HBC România, despre rezultatele obținute până în prezent și inițiativele pe care urmează să le deruleze, printre care angajamentul Net Zero by 40. 

Care sunt pașii concreți pentru a ajunge la zero emisii nete până în 2040? 

Coca Cola HBC Romania - Alice Nichita
Alice Nichita, Corporate Affairs and Sustainability Director, Coca-Cola HBC România

Alice Nichita: Prin tot ceea ce facem, acționăm pentru un viitor mai sustenabil, iar acest lucru se transpune și în angajamentul pe care ni l-am asumat la nivel de Grup, anume ca, până în 2040 să reducem emisiile până la zero net. Este destinația finală a unei călătorii pe care nu am început-o anul trecut, când am anunțat Net Zero by 40, ci cu mulți ani în urmă și este un proces de durată pe care nu-l putem duce la bun sfârșit singuri. Sustenabilitatea necesită muncă în echipă. 

90% din emisiile generate provin din acțiunile terților. Ne propunem să lucrăm împreună cu furnizorii noștrii, partenerii noștri din lanțul de valoare pentru a identifica cele mai bune soluții pentru reducerea amprentei de carbon. 

Doar lucrând împreună cu clienții noștri, partenerii, furnizorii, autoritățile și comunitățile locale, putem avea un impact mai mare și putem contribui la o lume mai bună după noi.

În ceea ce privește următorii pași, până în 2030, reducem emisiile generate de lanțul de valoare cu 25%, iar în următorul deceniu, le reducem cu încă 50%. 

Care sunt zonele în care aveți inițiative pentru a atinge acest obiectiv? Și care sunt cele mai importante inițiative?  

Coca-Cola HBC Romania - Vassilis Malouhos
Vassilis Malouhos, Head of Supply Chain, Coca-Cola HBC România

Vassilis Malouhos: Acționăm în toate direcțiile prioritare pentru compania noastră și inițiativele noastre sunt rezultatul unei munci de echipă. Împreună cu furnizorii, găsim și aplicăm soluții pentru a eficientiza resursele și pentru a ne reduce impactul asupra mediului. 

La rândul lor, clienții ne sunt parteneri cheie, în special, pe componenta de încurajare a colectării separate a deșeurilor. Gestionarea sustenabilă a deșeurilor de ambalaje este un obiectiv comun și ne punem laolaltă resursele și expertiza pentru a convinge cât mai mulți români să adopte un obicei simplu și sănătos pentru mediu: colectarea separată a deșeurilor, pentru reciclare.

Avem programate investiții în inițiative pentru reducerea emisiilor de 250 de milioane de euro până în 2025, la nivel întregului grup Coca-Cola HBC. Planul nostru este să reducem emisiile de carbon rezultate din operațiunile directe, prin trecerea la energie electrică provenită 100% din surse regenerabile și surse de energie cu emisii scăzute de dioxid de carbon, prin îmbunătățiri continue și inovații în ceea ce privește eficiența energetică. 

Totodată, le furnizăm clienților echipamente frigorifice mai eficiente din punct de vedere energetic și prietenoase cu mediul și reducem emisiile din ingredientele agricole, iar prin programul „Flota Verde”, facem trecerea la soluții de transport cu emisii de carbon reduse sau zero. 

An de an, facem pași către o abordare circulară, cu mai puține emisii de carbon și cu mai multă responsabilitate în privința ambalajelor. Ne-am propus să creștem gradul de utilizare în ambalajele noastre a PET-ului reciclat (rPET), ca parte din angajamentul nostru, NetZeroby40.

Ce rezultate ați obținut deja în vederea atingerii acestui obiectiv? 

Alice Nichita: Suntem una dintre primele companii care și-a asumat angajamente ambițioase și am reușit să atingem obiectivele pe care ni le-am propus, bazate pe calcule științifice. În ultimii trei ani, am redus emisiile de carbon cu 15,25%, iar în ultimul deceniu, am redus emisiile de carbon directe la jumătate. 

100% din energia electrică pe care o folosim în fabricile noastre din România provine din surse regenerabile și curate. 

În privința reducerii consumului de apă, avem rezultate remarcabile. An de an, monitorizăm  consumul și avem obiective clare de reducere a consumului de apă și de tratare a apelor uzate provenite din procesele de producție. Unul dintre indicatorii cheie la care suntem atenți este intensitatea consumului de apă, care se referă la cantitatea de apă pe care o folosim pentru a produce un litru de băutură. 

În 2021, am redus intensitatea consumului de apă cu 6,34% față de 2017, ceea ce reprezintă un progres semnificativ. Toate fabricile noastre locale sunt certificate de Alliance for Water Stewardship. Fabrica de la Poiana Negri deține cel mai înalt standard, Platinum, în timp ce fabricile din Ploiești și Timișoara sunt în curs de tranziție de la Gold la Platinum. În prezent, suntem singurul producător de băuturi din România care deține această certificare.

Sunteți cunoscuți pentru inovație în ceea ce privește ambalajul. Ce rezultate ați obținut până acum prin introducerea de tehnologii inovatoare precum Keel Clip sau DRY. Și care sunt estimările pentru viitor? 

Coca-Cola HBC Romania
Ambalajul Keel Clip

Vassilis Malouhos: Mizăm pe investiții în inovații și tehnologii noi pentru o dezvoltare sustenabilă. În 2021, am înlocuit plasticul folosit pentru baxurile de doze cu un ambalaj colectiv din carton biodegradabil și reciclabil. Investiția de două milioane de euro în fabrica noastră din Timișoara pentru implementarea acestei soluții inovatoare – KeelClip ajută la reducerea cu aproximativ 200 de tone pe an a cantității de plastic din folii. 

Tot în 2021, am inaugurat linia ASEPTIC în fabrica din Ploiești, dedicată îmbutelierii FUZETEA. Cu o investiție de peste 19 de milioane de euro, aceasta este singura linie din cadrul Coca-Cola HBC România și a doua din grup, la nivel global, care foloseste DRY, o tehnologie inovatoare care reduce considerabil consumul de substanțe chimice, apă și energie în procesul de sterilizare a ambalajelor. 

În 2022, am investit 10.8 milioane de euro în achiziția și instalarea unui echipament de decontaminare fulgi PET, în fabrica noastră din Ploiești, cu obiectivul de a produce rPET (PET reciclat) in-house pentru ambalajele noastre.

Sunt rezultate cu care ne mândrim, dar #NuNeOprimAici, continuăm să inovăm și să lucrăm alături de clienții și furnizorii noștri pentru a genera cât mai multă valoare în piață și a contribui la dezvoltarea întregului lanț valoric. 

Deja ați ajuns la performanța de a avea toate ambalajele 100% reciclabile. Care sunt următorii pași? 

Alice Nichita: Ambalajele noastre sunt 100% reciclabile. Următorul pas este să creștem procentul de ambalaje din rPET (plastic reciclat) care, în prezent, acoperă 20% din întregul portofoliu pe piața din România.  De asemenea, suntem singurul producător de băuturi răcoritoare cu flotă de ambalaje de sticlă reutilizabile.

Continuăm să facem tot ce ține de noi pentru a ne atinge obiectivul O lume fără deșeuri și, împreună cu partenerii noștri din zona de ONG-uri, promovăm inițiative privind colectarea separată și reciclarea ambalajelor, susținem inițiative de ecologizare și practici sustenabile de aprovizionare și reducere a emisiilor de carbon pe întregul lanț de valoare. 

Coca-Cola HBC contribuie activ la dezvoltarea celui mai mare și complex proiect de economie circulară – Sistemul de garanție-returnare în România, pentru implementarea căruia a fost confirmat RetuRO drept administrator. 

Împreună – producători de băuturi, comercianți și reprezentanți ai statului român – vom coordona derularea pașilor operaționali și suntem încrezători că rezultatele vor fi pe măsura așteptărilor, astfel încă din prima zi de funcționare, sistemul să fie accesibil pentru toți consumatorii. 

Prin intermediul sistemului de garanție-returnare ne propunem să colectăm și să reciclăm cantități semnificative de ambalaje, care depășesc  țintele stabilite de UE până în 2025 și 2030.

În același timp, producătorii din industria de băuturi vor avea acces la materii prime reciclate, pentru închiderea cercului din ciclul de viață al ambalajelor, într-o economie circulară funcțională.

Prin instalarea echipamentului de decontaminare fulgi PET în fabrica din Ploieşti, Coca-Cola HBC devine primul producător local de băuturi răcoritoare care va face rPET in-house. Cum vă ajută acest pas? 

Vassilis Malouhos: Avem în derulare o investiție strategică de peste 10 milioane de euro, care susține angajamentul global al companiei, de a reduce emisiile până la zero net până în 2040. Proiectul vizează instalarea a unui echipament de decontaminare fulgi PET în fabrica din Ploiești. 

Pentru a putea produce preforme rPET, suntem în proces avansat de a identifica furnizori din România ce  pot furniza fulgi PET, care vor fi introduși în echipamentul de decontaminare, aduși la standardele de calitate alimentară și apoi vor primi o nouă viață. 

Odată cu implementarea sistemului de garanție-returnare, industria va avea acces direct la materie primă reciclată, de calitate, din România.

Prin instalarea liniei de decontaminare fulgi PET, compania Coca-Cola HBC România susține economia circulară și contribuie la întoarcerea unui cantități considerabile de deșeuri de ambalaje reciclate în circuitul de producție, în alt ambalaj.

La ce să ne așteptăm în perioada următoare de la Coca-Cola HBC în ceea ce privește inițiativele sustenabile? 

Alice Nichita: Vom continua să contribuim la o schimbare în bine. Toate inițiativele noastre pornesc de la acțiuni responsabile față de viitor: fie că este vorba despre impactul operațiunilor noastre în mediul înconjurător, despre utilizarea eficientă a resurselor naturale, despre portofoliul pe care-l oferim consumatorilor, despre oameni și modul în care le putem susține dezvoltarea, dar și despre modul în care putem aduce valoare în comunitățile unde ne desfășurăm activitatea. 

Ne dorim să fim parte din schimbare, la nivel de societate și comunitățile din care facem parte și credem în puterea lui împreună.  #DupăNoi #NuNeOprimAici

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: