Sustenabilitatea ca ADN de business
Reading Time: 5 minuteÎn 2018, Lidl a facilitat exporturi de peste 28 de milioane de euro produselor furnizorilor români către magazinele Lidl din Europa, cu 40% mai mult decât în anul 2017. Datele au fost incluse în cel de-al doilea raport de sustenabilitate Lidl, pentru perioada 1 martie 2017 – 28 februarie 2019, despre care explică Cristina Hanganu, director de comunicare și CSR la Lidl România.
Lansați cel de-al doilea raport de sustenabilitate. Ce s-a schimbat față de primul raport?
În primul rând, pentru acest al doilea raport Lidl România, în procesul de consultare a stakeholderilor am inclus și clienții. Peste 8.200 de clienți au completat chestionarul online alegând care sunt cele mai relevante teme de responsabilitate pentru ei. În funcție de așteptările stakeholderilor și de impactul Lidl pe plan local, am ajuns la cele 24 de teme relevante din noul model de responsabilitate pe care le-am inclus în acest raport. Perioada de raportare este de doi ani și se referă la anii financiari 2017 și 2018, spre deosebire de primul raport, unde era de doar un an. Structura raportului este dată acum de noul model de responsabilitate al Lidl, model împărțit pe patru arii care să ne ajute să urmărim și să optimizăm procesele din interiorul companiei, dar și de pe lanțul de aprovizionare, astfel încât să acționăm sustenabil.
Care este noul model de responsabilitate Lidl prezentat în raport?
Suntem conștienți de faptul că activitatea noastră are un impact direct (în sediul central, în sediul Lidl Digital, centrele logistice și magazine) și indirect (pe tot lanțul de aprovizionare, de la producător până acasă, la clienți și la impactul deșeurilor generate de clienți). Din acest motiv, avem nevoie de o cartografiere la 360 de grade a impactului, de o înțelegere corectă a acestuia, de o analiză pe segmente (impact local, regional sau internațional) și de măsuri adecvate pentru reducerea sau eliminarea riscurilor și a potențialelor efecte negative. Astfel, ne-am stabilit cinci piloni de sustenabilitate: Sortiment, Mediu, Societate, Angajați și Parteneri. Pentru a detalia acești cinci piloni și cum ne propunem să acționăm sustenabil, ne-am definit și o strategie la nivel de grup pe care o numim modelul Lidl de responsabilitate. Acest model este, pe înțelesul tuturor, o matrice bazată pe patru arii: 1. resurse și agricultură, 2. lanțul de aprovizionare și procesare, 3. operațiuni și procese, 4. clienți și societate, care să ne permită să urmărim procesele din aceste domenii, pentru a le putea optimiza astfel încât să ne desfășurăm activitatea cu responsabilitate față de mediu, societate și economia locală.
Cum se traduce componenta de sustenabilitate în termeni de business?
În cei doi ani pe care îi prezentăm am reușit să îmbunătățim rezultatele prezentate în primul raport de sustenabilitate. De exemplu, colegii din echipa de Achiziții au crescut considerabil numărul furnizorilor locali și al articolelor dezvoltate împreună cu aceștia. Colegii din echipa de Logistică, împreună cu partenerii noștri, au reușit să crească numărul camioanelor echipate cu motoare Euro 5 și Euro 6 cu care transportăm produsele noastre către magazine și au trimis către reciclare peste 50.000 de tone de deșeuri. Am continuat să ne construim magazinele și sediul regional din Roman folosind tehnologii care reduc impactul asupra mediului, clădiri pe care am început să le certificăm după standarde internaționale (EDGE, BREEAM) și am reușit să obținem certificarea ISO 50001 pentru eficiență pentru magazinele și centrele noastre logistice. Am continuat să investim și în diversificarea beneficiilor pentru angajați și oferirea unor condiții sigure de muncă și am susținut peste 60 de organizații neguvernamentale cu peste 32.000.000 lei. Sustenabilitatea face parte din ADN-ul businessului nostru. Deși raportăm începând cu anul financiar 2016, am implementat o serie de măsuri de sustenabilitate cu mult înainte. Am testat de-a lungul timpului diferite metode de inventariere a impactului pe care îl avem în toate domeniile relevante, până am ajuns la aceasta formulă, a modelului de responsabilitate Lidl și, în paralel cu acest demers, am luat o serie de măsuri pentru a ne reduce impactul asupra economiei și mediului sau pentru a contribui la o schimbare benefică în societate. Da, o parte dintre măsuri sunt mai costisitoare și mai greu de implementat decât variantele – să le spunem – convenționale, însă sunt investiții complet asumate cu efecte pozitive pe termen lung în reducerea impactului.
Cum a fost procesul de consultare a stakeholderilor?
A început prin identificarea temelor din modelul Lidl de responsabilitate care sunt cele mai relevante pe plan local în cadrul unui workshop la care au participat membrii echipei de CSR și reprezentanți ai mai multor departamente interne (ex.: Achiziții, Construcții, Resurse umane, Logistică). Au fost analizate toate cele 43 de teme incluse în modelul Lidl de responsabilitate și a reieșit o listă scurtă de 24 de teme. Au fost avute în vedere riscurile și oportunitățile de pe piața din România, precum și impacturile actuale și potențiale pe care activitatea noastră le are asupra furnizorilor și comunităților. În plus, au fost avute în vedere și angajamentele luate în raportul anterior. Ulterior, le-am prezentat stakeholderilor lista scurtă de teme pentru a afla dacă am identificat corect temele pe care noi le-am considerat cele mai relevante pe plan local, dacă sunt și alte teme pe care ar trebui să le prezentăm în raport, dar și pentru a afla importanța temelor pentru aceștia.
Știu că faceți o selecție foarte riguroasă a furnizorilor pentru a respecta la rândul lor standardele de sustenabilitate. Cum văd ei această cerință?
Nu cred că este corect să vorbim noi în numele partenerilor noștri. Vă pot spune însă ce am aflat în procesul de consultare a stakeholderilor în momentul în care am discutat cu furnizorii și partenerii. Aceștia ne-au spus că au înțeles importanța alinierii la cerințele noastre în zona de sustenabilitate și anume că, odată cu respectarea acestor standarde, au beneficii care se reflectă direct în businessul lor. Faptul că, de exemplu, pentru un fermier care cultivă varză pentru noi și pe care l-am sprijinit să se certifice Global Gap e o garanție că pe termen lung poate livra cantitățile necesare și la standard nu doar către noi, dar și către alți cumpărători exigenți. Mai mult, acesta știe că dacă sunt respectate aceste standarde Global Gap, se poate baza pe o comandă fermă din partea noastră ceea ce îi oferă o predictibilitate a businessului pe care nu o avea în trecut.
Cum verificați furnizorii că respectă standardele?
Înainte de semnarea oricărui contract, facem un due diligence pentru a ne asigura ca furnizorul respectiv nu prezintă riscuri de conformitate. Apoi, în funcție de tipul furnizorului, derulăm un audit pentru a verifica dacă sunt respectate toate standardele pe care le cerem. În cazul furnizorilor de marfă, aceste audituri sunt solicitate de către colegii din departamentul Asigurarea Calității și realizate de către organisme independente, cu o anumită frecvență.
Credit foto: Vali Mirea
Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 338 (15 decembrie 2019 – 15 ianuarie 2020). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz