Business Analize Companii

Sunt exportatorii români discriminați pe piețele UE?

1 iul. 2019 2 min

Sunt exportatorii români discriminați pe piețele UE?

Reading Time: 2 minute

Există ipoteza potrivit căreia exportatorii români sunt discriminați pe piețele europene comparativ cu producătorii locali. Pornind de la această idee, Consiliul Concurenței a realizat anul acesta un studiu cu privire la comerțul exterior al României și condițiile de acces ale producătorilor români pe piețele statelor Uniunii Europene. România a obținut un scor ce plasează economia autohtonă pe locul 52 în termeni de competitivitate, din cele 140 de țări analizate, înregistrând cele mai bune rezultate în ceea ce privește adoptarea tehnologiilor (locul 36 global), mărimea pieței (locul 41) și a instituțiilor (locul 46).

Sistemul financiar (locul 101 în lume, lipsa de finanțarii IMM-urilor și lipsa disponibilității capitalului de risc), sănătatea (72) și abilitățile forței de muncă (69) sunt barierele în calea competitivității, potrivit analiștilor Forumului Economic Mondial din România.

Exporturile României

Cele mai mari exporturi din România sunt generate  de către serviciile de transport rutier de mărfuri, serviciile adresate afacerilor, serviciile de prelucrare a mărfurilor, respectiv serviciile IT&C, alături de exporturile din industria auto.

Țara noastră desfășoară cele mai multe exporturi cu economii puternice ale UE: Franța, Germania, Italia și Regatul Unit atrag 57% din exporturile de bunuri și servicii din România către Uniunea Europeană și 44% din totalul exporturilor (aproximativ 37,2 miliarde de euro pe parcursul anului 2018), rezultând în același timp un excedent comercial de 3,8 miliarde de euro în raport cu aceste țări.

România înregistrează deficite comerciale în raport cu țările apropiate structural sau geografic, precum Ungaria (deficit comercial de 2,6 miliarde de euro), Polonia (2,3 miliarde de euro), Slovacia (658 milioane de euro), Republica Cehă (398 milioane de euro), precum și cu țări cum ar fi Olanda (755 milioane de euro) sau Austria (665 milioane de euro).

22.608 de companii au realizat exporturi în anul 2017, cea mai mare parte a exporturilor fiind realizată de companiile mari (38 de miliarde de euro, respectiv 60,6% din totalul exporturilor) și de companiile medii (14,1 miliarde de euro; 22,5%), conform datelor Institutului Național de Statistică.

În anul 2017, aproximativ 430 de companii românești au investit în străinătate, dintre care 260 sunt societăţi cu capital autohton și aproximativ 170 sunt societăţi cu capital strain, potrivit datelor BNR.

Indicatorul ”Foreign Direct Investment Restrictiveness Index”, elaborat de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD), a fost folosit pentru estimarea barierelor comerciale de care se lovesc exportatorii români pe piețele europene, reflectând capacitatea agenților economici de a-și desfășura activitatea pe o anumită piață europeană, dar și existența eventualelor reglementări discriminatorii în raport cu agenții economici. 

Reglementările naționale ale statelor membre UE sunt printre cele mai echitabile și mai deschise investițiilor străine la nivel global. Principiile pieței unice garantează libertatea de circulație a mărfurilor, iar România se situează pe primele locuri în ceea ce privește deschiderea față de investițiile străine și nediscriminarea cadrului de reglementare față de agenții economici străini, potrivit datelor OECD.

Foto: © Kamonrutm | Dreamstime.com

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: