Interviuri Lifestyle

Sunetul clasic al muzicii

19 aug. 2014 6 min

Sunetul clasic al muzicii

Reading Time: 6 minute

In perioada 30 august – 4 septembrie, in Sala Thalia a Filarmonicii din Sibiu va avea loc prima editie a Festivalului International de Muzica Clasica “Clara Haskil”, primul proiect de talie internationala din Romania care onoreaza memoria legendarei pianiste de origine romana.

alina azario_2
Alina Azario / credit foto: Andreea Retinschi

Ideea de a organiza acest festival ii apartine pianistei Alina Azario, aflata care a avut amabilitatea de a raspunde catorva intrebari despre pregatirile de dinaintea evenimentului.

Ce v-a motivat sa lansati la Sibiu Festivalul International de Muzica Clasica Clara Haskil?

Eu sunt in primul rand pianista, nu manager. Meseria mea este una 100% artistica, de aici si idealul care m-a determinat sa creez acest festival. Am fost de mai multe ori surprinsa sa constat ca numele pianistei de origine romana Clara Haskil, cea despre care Charlie Chaplin spunea ca este un geniu, nu e este suficient de cunoscut in Romania, cu toate ca in afara tarii ea este admirata si adulata. Chintesenta acestui festival este de a aduce un omagiu acestei pianiste la ea acasa, in Romania si in acelasi timp de a crea o sinergie intre tineri muzicieni renumiti pe plan international, romani si straini. Ne dorim sa facem cunoscut publicului un tip de emotie pe care numai muzica clasica ascultata live il poate oferi. Asa cum avem nevoie de lucruri materiale ca sa traim, la fel avem nevoie de o hrana spirituala, daca nu poate chiar mai mult. Iar muzica clasica este o forma de a-ti hrani sufletul. Clara Haskil vorbea, in numeroasele ei concerte sustinute in intreaga lume, despre bucuria pianistei cand reusea sa isi emotioneze publicul si cand primea aprecieri, fragilitatea, atunci cand simtea ca ar fi putut interpreta mai bine.

Cum va arata programul festivalului?

Consider ca am un mare privilegiu de a fi libera in alegerea programului Festivalului, si tocmai din acest punct de vedere sper din suflet ca publicul sa fie multumit si fericit de aceste alegeri si de toate detaliile care inconjoara festivalul. Recunosc ca m-am lasat inspirata de multe idei foarte frumoase pe care le-am observat in festivalurile internationale in care am fost invitata ca pianista, si am incercat sa asamblez aceste idei in cadrul festivalului Clara Haskil. Urmand pasiunea ei pentru perfectiune, pentru desavarsirea sunetului, vom aduce pe scena Salii Thalia din Sibiu unii dintre muzicienii internationali lideri ai generatiei lor. Va sustine un recital pianistul Adam Laloum, care este laureat al prestigiosului Concurs Clara Haskil din Elvetia si care a colaborat, printre multi altii, cu Ion Marin, unul dintre cei mai cunoscuti dirijori de origine romana ai lumii – cel care astazi dirijeaza orchestre de top la nivel mondial, inclusiv London Symphony Orchestra. De asemenea, ii vom avea in seara de deschidere pe cei de la Orchestra Simfonica din Bucuresti, sub bagheta reputatului Tiberiu Soare. Ma bucura nespus si prezenta Cvartetului Arcadia in Festival, unul dintre cele mai premiate cvartete romanesti in plan international, cu cronici inclusiv in Financial Times. Vor mai urca pe scena salii Thalia violonista Marina Chiche – considerata unul dintre marile talente ale viorii franceze, dar si violoncelistul Istvan Vardai, care a debutat in 2010 pe scena prestigioasei Carnagie Hall din New York. Am pregatit pentru public si un program special cu lucrari ale unor compozitori romani, dar nu vreau sa dezvaluim inca foarte multe, as vrea sa ramana loc si de surprize.

De cand aveti aceasta idee si care au fost pasii de la idee la implementare?

Ideea o am de foarte multi ani, si ea s-a cristalizat de-a lungul timpului. Nu poti sa incepi organizarea unui eveniment de anvergura fara sa ai o idee absolut precisa despre fiecare detaliu. Mai mult decat atat, cred ca ai nevoie de un ideal pe care sa il urmezi, trebuie sa ai acea “flacara” in suflet care sa te impinga sa te autodepasesti si sa gasesti resursele necesare pentru a face fata dificultatilor care apar pe parcurs. Pasii sunt foarte numerosi, si ingredintele de care ai nevoie sunt cateodata extrem de greu de gasit, dar insist asupra faptului ca viziunea este cea mai importanta. Fara ea nu poti sa continui, drumul e extrem de sinuos si dificil si cred ca daca nu as fi avut-o, m-as fi oprit in numeroasele situatii dificile prin care am trecut deja cu proiectul pana acum.

In ce stadiu sunteti cu pregatirile?

Evenimentul va avea loc intre 30 august si 4 septembrie la Sibiu, in Sala Thalia a Filarmonicii Sibiu, o sala extraordinar de frumoasa cu o acustica foarte buna. Avem definitivate majoritatea pregatirilor, iar programul, cum spuneam, este deja stabilit. As vrea sa multumesc pe aceasta cale Primariei Municipiului Sibiu, cea care cofinanteaza Festivalul si partenerilor nostri de la Institutul Cultural Roman, precum si firmelor Wempe si Rifil. Acest Festival nu poate avea loc fara cei care il sustin, cu generozitate, financiar si este o bucurie cand cei din domeniul afacerilor inteleg si sprijina un proiect artistic, stiind ca acest sprijin se va intoarce inzecit pe termen lung, nu doar in termeni de expunere, ci si prin bucuria publicului care poate avea acces la artisti internationali chiar pe o scena romaneasca.

Ce v-a determinat sa alegeti Sibiul?

Sibiul este un oras extraordinar de frumos, cu mare potential turistic, dispune de un aeroport international, iar sala Thalia este o bijuterie si, nu in ultimul rand, orasul are o bogata activitate culturala. Este locul ideal de la care se poate porni, drept dovada stau si alte manifestari culturale specifice, in crearea unui cadru pentru ceea ce numim astazi turism cultural – si, prin ochii romanului care locuieste in afara, dar e foarte conectat si la viata din tara, pot sa spun ca Romania are acest mare potential si e, mai mult decat oricand, de datoria noastra, a romanilor de pretutindeni, sa-l valorificam si sa-l promovam.

Cu cine colaborati pentru organizarea acestui festival? Cat de numeroasa este echipa organizatoare?

Colaborarile sunt numeroase, si pe plan european. Este un proiect in care viziunea si dorinta noastra de a face ceva special a reusit sa atraga si interesul unor institutii culturale internationale, care ne-au ajutat sa concretizam acest proiect, cum ar fi spre exemplu Fundatia Clara Haskil din Elvetia sau Hochschule für Musik und Theater din Hamburg. Dar lucrul cel mai important este gasirea unei echipe care sa impartaseasca exact aceeasi viziune si care sa se implice 100% in proiect. Cu cat proiectul avanseaza in timp, cu atat echipa devine mai numeroasa, si speram ca pe parcursul Festivalului sa beneficiem si de un sprijin cat mai mare de voluntari. Cei care ar avea interes sa ne dea o mana ajutor pe parcursul Festivalului ii rugam sa ne contacteze pe adresa info@clarahaskil.ro.

Ce buget aveti la dispozitie pentru acest festival?

Bugetul este mult mai mic decat ceea ce ne-am propus initial, dar am recroit in asa fel proiectul incat sa reusim sa ne incadram in buget. Uneori posibilitatile financiare impun, dar tin sa multumesc tuturor celoc care au contribuit la acest proiect pentru daruirea si implicarea lor.

Carte de vizita Alina Azario

alina azario_1Pianista Alina Azario s-a nascut la Piatra-Neamt, a studiat pianul la Paris si la Hamburg, iar in prezent preda la una dintre cele mai importante institutii de muzica din lume, Hochschule für Musik und Theater din Hamburg. A terminat studiile de doctorat in cadrul aceleiasi institutii, sub indrumarea renumitului pianist de origine rusa Evgeni Koroliov. In 2011 a inregistrat, alaturi de Renaud Capuçon si Berlin Score Orchestra coloana sonora pentru filmul “Poulet aux Prunes”, regizat de Marjane Satrapi, cunoscuta in Romania pentru filmul “Persepolis”, nominalizat la Premiile Oscar. In martie 2014, a lansat prima sa inregistrare, cu lucrari de Jean-Philippe Rameau si Claude Debussy, realizata in colaborare cu radiodifuziunea germana NDR si cu casa de discuri A&A Records. De-a lungul carierei concertistice, Alina Azario a urcat pe scene de prestigiu din Franta, Germania, Olanda, Italia, Danemarca, Elvetia, Romania, Bulgaria si Spania si a fost invitata in cadrul mai multor festivaluri internationale. A fost distinsa cu Premiul I la Concursul International de Pian Citta di Stresa (Italia), Premiul Special al Juriului la Concursul International de Pian din Cantu (Italia) si cu Premiul I la Concursul Lagny sur Marne (Franta). In 2011 a fost recompensata cu premiul “Hermann und Milena Ebel”. Alina Azario a primit bursa de studii de la Ministerul Culturii din Franta, bursa «Leistungsstipendium» din Germania, bursa fundatiei «Oscar und Vera Ritter Stiftung» si bursa “Alfred Toepfer Stiftung F.V.S.”.

Despre Clara Haskil:

sigla festivalul clara haskilNascuta la Bucuresti, pe 7 ianuarie 1895, Clara Haskil avea sa se perfectioneze la Paris, urmand sa concerteze alaturi de mari muzicieni ai lumii, nume care au facut istorie, de la dirijorul Herbet von Karajan, la Dinu Lipatti, care i-a devenit si apropiat. In 1942, pianista s-a stabilit la Vevey, in Elvetia, iar in prezent, unul dintre cele mai importante concursuri de muzica clasica din lume, cu o traditie pe peste 50 de ani, ii poarta numele: Concursul International de Pian “Clara Haskil” – Vevey.

Cu o daruire greu de egalat fata de muzica clasica si avand dorinta de a cauta cele mai bune acorduri pana la perfectiune, Clara Haskil a atins gloria abia la virsta de 55 de ani. Lasind sa se vada fragilitatea artistului, pianista era extrem de autocritica cu propriile interpretari si suferea de un “trac violent” inainte de concerte. In ciuda numerosilor critici de renume international si a muzicienilor de prim rang care i-au pus in lumina valoarea, cariera concertistica a celei care, astazi, este unul dintre reperele muzicii clasice internationale avea sa se desavarseasca abia spre varsta maturitatii tarzii.

 

 

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: