Tech

Sub semnul iPhone

16 mart. 2017 7 min

Sub semnul iPhone

Reading Time: 7 minute

Un dreptunghi subțiredin plastic, metal și sticlă a transformat lumea începând din 2007. Aproape totul s-a schimbat în ultimul deceniu, după ce Steve Jobs a spus: „Din când în când, apare un produs revoluționar, care schimbă totul“.

Aștept metroul la Dristor 1. Ascult muzică la un iPod Nano din generația a doua, în timp ce mă joc Snake pe un telefon Nokia pe care l-am încărcat ultima oară acum cinci zile. Încerc să mă relaxez un pic așteptând metroul care mă duce la birou. Nu e multă lume pe peron. În stânga mea, un licean are niște căști uriașe pe urechi și privește în gol – ascultă și el muzică. În dreapta, un bărbat la vreo 40 de ani citește un ziar. Un pic mai încolo, o femeie vorbește la mobil. Este marți, 9 ianuarie 2007, și în câteva ore, pe o scenă din San Francisco, Steve Jobs urmează să prezinte un nou produs Apple, care este, în același timp, „un iPod, un telefon și un dispozitiv pentru accesat internetul“.

Azi, când aștepți metroul la Dristor 1, în stația Piccadilly Circus sau Times Square, vezi cum aproape toată lumea se uită concentrată sau zâmbind într-un drept­unghi ținut în mână. Este cel mai simplu, dar poate și cel mai ușor de observat efect pe care l-a avut asupra vieții tuturor apariția iPhone-ului. După zece ani și peste 1,2 miliarde de iPhone-uri vândute, Apple este cea mai profitabilă companie din lume, smartpho­ne-urile au pătruns și în locuri unde alimentarea cu energie electrică nu este asigurată tot timpul, numeroase industrii au fost întoarse pe dos, iar altele au fost create de la zero pornind de la un umil telefon cu ecran tactil conectat la internet.

Prima și cea mai vizibilă schimbare este la nivel personal – suntem conectați tot timpul. Înainte, pentru a intra online, trebuia să pornești computerul sau laptopul, să te conectezi la internet prin modem, Wi-Fi sau cablu și să deschizi un browser ca să poți naviga pe web. Astăzi, internetul e mereu cu tine, în buzunar, într-un smartphone cu ecran tactil care a devenit un obiect esențial în viața tot mai multor oameni. iPhone a apărut la momentul oportun, exact când operatorii telecom puteau oferi suficientă viteză de conectare prin intermediul rețelelor mobile. Apoi, dacă înainte browserele erau cele care realizau conexiunea cu lumea online, acum aplicațiile sunt cele care domină. Internetul a dispărut în spatele aplicațiilor. Și când te gândești că primul iPhone nici măcar nu avea App Store sau alte aplicații în afara celor realizate de Apple… Azi, App Store are peste 2 milioane de aplicații și a creat, împreună cu Google Play pentru dispozitivele Android, industrii întregi care n-ar fi putut exista fără smartphone. Ați chemat un Uber de pe telefon? Un astfel de serviciu n-ar fi putut exista înainte de iPhone. Să nu uităm și de pleiada de accesorii care însoțesc orice smartphone, de la căști și boxe la carcase de protecție sau la modă și multe altele. Cât de multe? Indus­tria accesoriilor pentru smartphone-uri va depăși 110 miliarde de dolari la nivel global în 2021.

Mai țineți minte când vă povesteam că jucam Snake pe telefonul meu Nokia? Pentru asta, foloseam tastele. iPhone are un singur buton – cel puțin până la apariția mo­delului din acest an, care s-ar putea să nu-l mai aibă nici pe acesta. Tastatura a fost și ea virtualizată (ne pare rău, BlackBerry, ai pierdut războiul încă din 2007, chiar dacă nu ți-ai dat seama) și totul s-a schimbat. A fost una dintre inovațiile bine implementate care au putut face din telefon un minicomputer cu adevărat utilizabil oriunde, oricând. Aici simt nevoia unei paranteze. iPhone nu a fost primul telefon cu ecran tactil, nici primul mobil conectat la internet sau primul smartphone. Dar a fost primul telefon la care toate aceste funcții au fost implementate exact așa cum trebuie și por­nind de la nevoile utilizatorului. De altfel, geniul lui Steve Jobs nu a constat neapărat în inovații propriu-zise, ci în obsesia lui pentru perfecțiune și simplitate, lucru ce a rezultat în produse a căror utilizare era extrem de intuitivă și pe care oamenii au ajuns să dorească neapărat să le aibă. De asta stau oamenii la coadă la lansarea fiecărui nou model de iPhone.

Ce a însemnat acest lucru pentru business? O revoluție de proporții. În primul rând, marketingul s-a schimbat radical, fiindcă este mult mai simplu să ajungi la clienții actuali sau potențiali, să afli ce le place, să le oferi reduceri exact când sunt în magazin. Explozia publicității pe mobil a fost pe măsură. Să luăm ca exemplu trimestrul III al anului 2016, când Facebook a spus că circa 84% din veniturile sale de 6,82 de miliarde de dolari din publicitate au venit din reclame pe mobil.

Revenim la businessuri de miliarde create din… nimic. Am amintit deja Uber, dar să nu uităm Airbnb, o companie care concurează la nivel global cu marile lanțuri hoteliere fără să dețină măcar o proprietate, totul se bazează pe o aplicație. Limitările de memorie și putere de calcul ale unui smartphone, oricât de performant ar fi, au accelerat dezvoltarea serviciilor de cloud. Să nu uităm că un gigant hardware cum este IBM a trecut printr-o transformare radicală, reorientându-se spre zona de software ca urmare a acestor schimbări de paradigmă. Procesele interne ale companiilor a trebuit să fie rescrise și regândite în era rețelelor sociale și a conexiunii permanente la internet. Timpul de răspuns la e-mailuri s-a redus serios, iar companiile trebuie să fie mereu a­tente la ceea ce se întâmplă în social media, atât pentru a putea con­tracara rapid eventuale crize, cât și pentru a profita de oportunități apărute aduse de un eveniment neprevăzut (da, real-time marke­ting a intrat în viața companiilor, fie că le place, fie că nu). În plus, mobilitatea angajaților a atins cote fără precedent – un smartphone devine o unealtă de business extraordinară oriunde s-ar afla posesorul acestuia, cu condiția să aibă acces la internet. Ne pare rău, dragi manageri, dar scuza cu „nu sunt acum la computer“ nu prea mai ține.

Acum ne aflăm în fața următoarei revoluții mobile, cea a serviciilor bancare. După ce utilizatorii s-au obișnuit cu bankingul online, faptul că este mai probabil să pleci de acasă fără portofel decât fără smartphone va face din telefonul mobil principalul mijloc de plată în viitorul nu foarte îndepărtat.

Nici nu este de mirare, având în vedere că numărul utilizatorilor de smartphone a trecut binișor de 2 miliarde la nivel global și probabil va depăși 3 miliarde undeva după 2020. Deja, peste 60% din traficul de internet este realizat pe dispozitive mobile, iar această conectare permanentă schimbă inclusiv felul în care creierul nostru procesează informațiile, în condițiile în care nu mai este nevoie să reținem numere de telefon sau adrese și orice informație e disponibilă oricând printr-o simplă căutare pe telefon. Un studiu publicat de revista „Science“ în 2011, deci la doar patru ani de la lansarea iPhone, arăta că accesul permanent la informații cu ajutorul Google schimbă felul în care cre­ierul uman clasifică orice cunoștințe. Autorii studiului spun că smartphone-ul a devenit un fel de „memorie externă“ pentru oameni. Practic, trăim în simbioză cu dispozitivele conectate pe internet și ne bazăm mai puțin pe memorarea informațiilor în sine, mult mai important fiind să știm cum și unde putem găsi informația dorită.

Schimbarea produsă de smartphone-uri și rețelele sociale care s-au dezvoltat datorită popularității acestora a fost extrem de vizibilă la începutul anului 2011, în timpul așa-numitei „primăveri arabe“. Întrucât majoritatea protestatarilor aveau smartphone-uri, s-au putut organiza și au putut împărtăși rapid informații, dar și transmite imagini și date de la fața locului către întreaga lume. A fost un moment definitoriu pentru confirmarea conceptului de „jurna­lism cetățenesc“ – fiecare om poate relata evenimente în derulare dacă are un smartphone conectat la internet. Astfel, Twitter, Facebook și YouTube devin unelte politice, sociale și de schimbare extrem de importante, dincolo de avalanșa de selfie-uri, statusuri plictisitoare sau clipuri din vacanțe.

Smartphone-urile nu au adus vești prea bune pentru producătorii de camere foto. Paradoxal, deși toată lumea se crede acum mare fotograf, oamenii au renunțat la camerele foto în favoarea smartphone-ului. Oricum, principalul scop al fotografiilor este împărtășirea lor cu cât mai mulți „prieteni“, lucru extrem de simplu de realizat direct de pe mobil. Și cine mai are chef să care și o cameră foto în vacanțe, când un iPhone sau un telefon Android de top face fotografii și filmează clipuri de o calitate excelentă?

Și pentru cei care publicau hărți și ghiduri turistice situația s-a schimbat radical, fiindcă oricine are acum GPS și Google Maps (sau Apple Maps) pe telefonul mobil, așa că nu mai are nevoie de o hartă din hârtie sau de un ghid de conversație în cine știe ce limbă, ca să afle unde este hotelul la care e cazat sau o cafenea celebră, despre care a aflat, de altfel, tot prin intermediul unei aplicații mobile. În același timp, iPhone a adus în viața noastră ecranul tactil, care devine omniprezent. Ecranele interactive au început să ne invadeze viața, de la frigidere până la consolele de infotainment din mașini. Următorul pas va veni din zona realității virtuale și a celei augmentate, în care orice obiect din jurul nostru va prinde viață într-o formă sau alta, cel mai probabil totul urmând să fie coordonat de smartphone.

Sunt iarăși în stație la Dristor 1. Am muzică în căști de la smartphone, mă joc ceva pe același telefon, ca să mai omor timpul, când primesc o notificare de pe Gmail. Marta, redactorul-șef de la Biz, mă roagă să-i trimit o prezentare de la un eveniment organizat săptămâna trecută. După câteva apăsări pe ecran, prezentarea e trimisă, fiindcă o aveam salvată în Dropbox. Intru rapid pe Twitter, ca să aflu ce se mai întâmplă în lume. Lângă mine, două liceene își fac un selfie zâmbind larg și îl pun imediat pe Facebook. Am timp să mă uit în fugă la mobilul lor și să observ un detaliu de pe spatele acestuia: un măr stilizat.

Istoria smartphone-urilor

1996: Nokia lansează Nokia 9000 Communicator, considerat de mulți primul smartphone disponibil comercial. Apare pe piață Palm Pilot 1000, asistent personal digital dotat cu sistemul de operare Palm OS.

1994: IBM și BellSouth anunță lansarea IBM Simon, un telefon mobil de 899 de dolari care avea aplicații și ecran tactil (accesat cu un stilus).

2000

Este lansat primul telefon mobil prezentat drept „smartphone“, Ericsson R380, dotat cu sistemul de operare Symbian.

2002 Compania canadiană RIM lansează primul smartphone BlackBerry.

2005 Nokia anunță lansarea sistemului de operare Maemo pe prima tabletă conectată la internet, N770.

2007 Steve Jobs prezintă primul iPhone, introdus ca telefon mobil și dispozitiv pentru accesat internetul.

2008 Apare HTC Dream, primul smartphone disponibil comercial dotat cu Android, sistem de operare dezvoltat de Open Handset Alliance, un consorțiu condus de Google.

2010 Microsoft anunță lansarea Windows Phone 7, sistem de operare pentru smartphone-uri care înlocuiește Windows Mobile.

2017 Apple urmează să lanseze un noul model de iPhone, despre care se zvonește că nu va mai avea butonul de start și ecranul va acoperi complet fața telefonului și va fi curbat la margini.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: