Studiu Visa: Peste 4 milioane de români intenționează să plătească cumpărăturile de Crăciun cu telefonul
Reading Time: 4 minute7 din 10 români folosesc dispozitivele mobile pentru cumpărături și plăți online, iar 1 din 3 români plătește cu telefonul în magazine, potrivit unui studiu Visa. România înregistrează cele mai mari rate de adoptare a plăților mobile la nivelul celor opt piețe din Europa Centrală și de Est (CEE) incluse în studiul Visa Mobile Payments 2022. Consumatorii români apreciază plățile mobile în principal datorită rapidității și confortului, precum și securității.
Dispozitivele mobile au devenit relevante pentru toate activitățile zilnice și oferă o gamă largă de aplicații care ne pot face viața mai ușoară, inclusiv la cumpărături. Potrivit studiului citat, 83% dintre consumatorii români caută produse și servicii de pe telefon, 79% dintre aceștia comandă bunuri sau servicii folosind dispozitivele mobile și 81% le plătesc tot prin intermediul acestor dispozitive. Românii apreciază cumpărăturile online cu telefonul în principal pentru rapiditate (56%) și confort (54%), fiind cel mai probabil să folosească telefoanele pentru a plăti online în comparație cu alți consumatori din regiunea CEE.
Telefoanele, tabletele și alte dispozitive conectate permit noi experiențe de cumpărături și plăți în aplicație. Românii și-au adăugat cardul cu precădere în următoarele categorii de aplicații: livrare de mâncare (46%), transport (39%), călătorii (35%), platforme de streaming (35%). Studiul mai arată că 82% dintre românii cu vârsta cuprinsă între 18-24 de ani și-au adăugat cardurile bancare în cel puțin o aplicație mobilă, aceasta fiind cea mai mare rată de utilizare a acestei metode în rândul tinerilor din regiune, urmați de slovaci (80%) și de unguri (76%).
Sezonul cumpărăturilor de Crăciun și Anul Nou se apropie cu pași repezi. Cercetarea Visa relevă că 28% dintre consumatorii din România intenționează să realizeze plăți cu telefonul mobil online și în magazine atunci când își vor face cumpărăturile de sezon. Potrivit estimărilor, aceasta înseamnă că peste 4 milioane de consumatori din cei peste 14 milioane de utilizatori de internet din România vor plăti prin intermediul dispozitivelor mobile în perioada sărbătorilor de iarnă.
Plata cu telefonul în magazin nu mai este doar pentru cunoscători
La fel ca în cazul cumpărăturilor online, românii apreciază plățile contactless cu telefonul în magazine în principal pentru rapiditate (68%) și confort (67%). De remarcat, printre românii care folosesc un portofel virtual, sunt mulți care folosesc cardul de plastic doar o dată pe lună sau mai rar (15%). Cu doar zece ani în urmă, folosirea telefonului mobil pentru plăți părea un vis îndepărtat, însă azi, mulți consumatori sunt la curent cu o astfel de metodă de plată, iar 68% dintre români pot indica cel puțin un serviciu de plăți mobile.
Pe măsură ce portofelele mobile devin din ce în ce mai populare, necesitatea unor tehnologii care să le susțină devine tot mai evidentă. Una dintre aceste tehnologii este tokenizarea, prin care datele reale ale cardului sunt înlocuite de Visa cu un set unic de numere atunci când acesta este încărcat într-un portofel mobil, oferind astfel un nivel foarte ridicat de securitate.
„Până de curând, era puțin probabil să poți pleca la cumpărături fără un portofel sau un card bancar. Astăzi, plățile mobile sunt ceva obișnuit nu doar pentru generația Z sau pasionații de tehnologie. Deja 7 din 10 respondenți români cu vârsta cuprinsă între 45-54 de ani știu că pot plăti cu telefonul în magazin, iar 29% profită de această oportunitate. Credem că diversificarea metodelor de plată este importantă și inovăm constant pentru a le oferi consumatorilor și comercianților modalități rapide, comode și sigure de a plăti și de a fi plătiți”, a declarat Elena Ungureanu, Country Manager România, Visa.
Portofele mobile în fiecare buzunar – ce convingeri stau în calea adoptării?
Consumatorii români care plătesc cu telefonul consideră că securitatea este printre principalele beneficii ale acestei metode de plată (44% în cazul plăților în magazin, 33% în ceea ce privește cumpărăturile online). În același timp, sondajul arată că, totuși, un sfert dintre respondenții care sunt reticenți în ceea ce privește plățile mobile menționează securitatea printre barierele care stau în calea adoptării acestora (27% plăți în magazin, 24% plăți online). Mai mult, 24% dintre consumatorii români care nu folosesc plățile mobile, dar știu de existența lor, consideră că instalarea acestor soluții poate fi dificilă.
„Plățile mobile, în magazin sau online, sunt printre cele mai sigure modalități de plată. Când cineva își introduce datele cardului într-un portofel mobil de pe un dispozitiv, Visa le înlocuiește cu un set unic de numere. Această tehnologie se numește tokenizare și oferă un nivel suplimentar de securitate. Nu numai că plățile mobile sunt sigure, dar sunt ușor de utilizat chiar și de către cei care au cunoștințe de bază în ceea ce privește utilizarea dispozitivelor mobile: adăugarea unui card Visa pe dispozitivul mobil durează doar câteva momente”, a explicat Elena Ungureanu.
Utilizarea unui card Visa poate fi, de asemenea, o modalitate bună pentru a fi protejat împotriva fraudelor digitale. Pe măsură ce sezonul sărbătorilor se apropie, consumatorii sunt adesea ademeniți prin apeluri, mesaje text și e-mailuri cu oferte de tip „cadou” și îndemnați să „acționeze acum” pentru a furniza informații personale, înainte ca ofertele extraordinare să expire. Un nou raport de cercetare publicat de Visa și Wakefield Research – „Frauduleza: Limbajul fraudei” – arată că, deși aproape jumătate dintre respondenți sunt încrezători că pot recunoaște o înșelătorie, este probabil ca 73% dintre ei să rateze semnalele de alarmă.
Visa și-a asumat misiunea de a proteja consumatorii și de a combate frauda. În ultimii cinci ani, compania a investit peste 10 miliarde de dolari în tehnologie, inclusiv pentru a reduce frauda și a crește securitatea rețelei. Numai în ultimul an, Visa a blocat în mod proactiv tentative frauduloase de plată în valoare de 7,2 miliarde de dolari, în cazul a 122 de milioane de tranzacții, înainte ca acestea să afecteze clienții.
Dar astăzi, nu doar consumatorii pot folosi telefonul pentru efectuarea plăților zilnice. Soluția Tap to Phone a transformat modul în care micii comercianți pot accepta tranzacții cu cardul pentru afacerea lor. Vânzătorii, prestatorii de servicii sau curierii pot descărca o aplicație pe propriul telefon și pot începe să accepte plăți contactless oferind clienților o experiență sigură și convenabilă. Studiul realizat de Visa arată că 66% dintre respondenții români ar fi dispuși să plătească prin apropierea telefonului lor de telefonul comerciantului, transformat în terminal de plată.
Foto: © Scyther5 | Dreamstime.com
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz