Analize MarComm Marketing PR

Studiu Superbrands România: Mărcile românești continuă să fie relevante, într-o piață dominată de branduri internaționale

23 oct. 2024 5 min

Studiu Superbrands România: Mărcile românești continuă să fie relevante, într-o piață dominată de branduri internaționale

Reading Time: 5 minute

Superbrands România, program derulat de către agenția BDR Associates, anunță încheierea primei faze a ediției curente. Au fost identificate brandurile comerciale și de business eligibile pentru statutul de Superbrand, prin reputația și cultura lor de branding, impecabile. Procesul de evaluare a fost asigurat cu sprijinul membrilor Consiliului Superbrands, format din 30 de reputați specialiști și lideri în business din diferite companii, împreună cu Ipsos, partenerul oficial al Superbrands, în România.

Reputația a devenit un obiectiv prioritar pentru branduri, în România, iar comunicarea de brand se dovedește esențială în consolidarea poziției în piață, creșterea prestigiului și câștigarea încrederii consumatorilor sau a partenerilor de afaceri.

Atingem un reper excepțional pentru programele din România, sărbătorind în 2025, 20 de ani de continuă contribuție la poziționarea reputațională a brandurilor în piață, iar brandurile cu origini românești urcă uriaș, de la an la an, în preferințele consumatorilor sau devin redutabili parteneri de afaceri.

Este o onoare pentru agenția noastră să dezvolte programul dedicat României, în cadrul Organizației Globale Superbrands, asigurându-i credibilitate și longevitate în piața locală”, declară Cătălina Rousseau, Președinte & CEO al BDR Associates și Country Manager Superbrands România.

Principalele concluzii ale etapelor de evaluare, ale jurizării și cercetării de piață:

Clasamentul Consumer Superbrands și evoluții: Deși este știut faptul că Superbrands nu urmăreste un top și că toate brandurile votate ca eligibile pentru statut se bucură de recunoaștere egală, și ediția din acest an prezintă un clasament reprezentativ pentru tendința de diversificare a categoriilor aflate în topul preferințelor consumatorilor români.

Astfel, dintre sutele de branduri declarate eligibile pentru statutul Superbrand, clasamentul principalelor 20 de mărci, conform votării, include în 2024 mărcile: Visa, Strongbow, Dedeman, Glovo, FAN Courier, Dr. Max, Untold, Uber, Lidl, eMAG, Revolut, Bolt, olx.ro, Kaufland, Netflix, Pampers, Nike, McDonald’s, Ikea și Banca Transilvania. 10 dintre ele provin, majoritar, din categoriile servicii și comerț.

Servicii financiare: Este pentru prima dată când un brand de servicii financiare se clasează pe primul loc în lista Consumer Superbrands pentru România. Acest loc este ocupat în ediția curentă de către Visa, care a urcat 3 locuri față de ediția din 2021, în timp ce Revolut și Banca Transilvania completează clasamentul primelor 20 de branduri calificate ca eligibile pentru statut de Superbrand, în domeniul lor de activitate.

Această nouă evoluție a clasamentului poate fi interpretată ca fiind corelată cu perioada de crize suprapuse pe care o traversăm, determinând consumatorii să acorde o atenție sporită gestiunii finanțelor proprii și ale gospodăriei.

Branduri românești: Mărcile românești continuă să fie relevante, într-o piață dominată de branduri internaționale. Dedeman, FAN Courier, Untold, eMAG și Banca Transilvania se regăsesc între primele 20 de branduri validate ca eligibile pentru statut de Superbrand, în 2024. Per total, o treime (32%) dintre brandurile astfel validate sunt mărci create în România, reprezentând o pondere similară cu valul anterior al studiului.

Tehnologia, catalist pentru branduri: Activitatea a 7 dintre primele 15 branduri comerciale calificate pentru statutul de Superbrand, de la livrarea de produse alimentare și servicii de transport persoane, până la servicii financiare sau streaming audio-video este facilitată de internet sau de aplicații dedicate.

Branduri votate ca sustenabile : În opinia consumatorilor participanți la studiu, Lidl și Kaufland reprezintă cele mai sustenabile mărci prezente pe piața din România, fiind urmate de Coca-Cola și Carrefour. Au fost definite ca sustenabile acele mărci care respectă cel mai bine criteriile ESG (Environmental, Social, and Governance/ Agenda de mediu, socială și guvernanța corporativă).

Alte evoluții notabile: În acest an remarcăm prezența în lista brandurilor eligibile pentru statutul de Superbrand în România a unui lanț de farmacii – Dr. Max, precum și intrarea în premieră, în clasament, a brandului Untold, cel mai mare festival de muzică din România, poziționat în primele 10. De asemenea, Lidl, liderul pieței românești de retail alimentar urcă tot printre primele 10 branduri eligibile, în timp ce categoria Restaurante, lanțuri fast-food și cafenele accede între primele 20, prin intermediul McDonald’s. În mod surprinzător, marca de cidru Strongbow a evoluat până pe poziția a doua a listei de branduri comerciale eligibile ca Superbrand.

„Peisajul brandurilor votate ca eligibile pentru acest statut, în România, în 2024, indică marea diversitate de opțiuni disponibile pentru consumatori, schimbarea comportamentelor de achiziție și consum, în pas cu dezvoltarea sectoarelor terțiar – servicii și, respectiv, cuaternar – tehnologia informației , dar si evoluția ‘economiei timpului liber’, plasând la vârf festivaluri.

Consecvenţa în comunicarea de brand este confirmată de Visa, clasată pe primul loc în acest an, brandul regăsindu-se între primele patru branduri comerciale eligibile pentru statutul de Superbrand, în trei ediții anterioare, în timp ce Dedeman, FAN Courier, eMAG sau Banca Transilvania continuă sa fie cele mai apreciate mărci românești”, menționează Dorian Cazacu, Senior Client Director la Ipsos România. 

Business Superbrands – eligibilitatea brandurilor de business a fost evaluată și votată de către Consiliul Onorific al Superbrands România: Etapa a doua de evaluare a brandurilor de business, incluse pe listele constituite de către Ipsos a avut loc în a doua jumătate a lunii septembrie.

În cadrul unei secțiuni dedicate, cei 30 de lideri în business și specialiști în branding, membri ai Consiliului, au desemnat ca fiind eligibile pentru statut de Superbrand, cele mai importante mărci care oferă produse sau servicii către companiile prezente în România, pornind de la o listă care a inclus 698 de branduri de business, din 30 de categorii, de la agribusiness, tehnologii, banking sau consultanță specializată, la soluții pentru automate de vânzare, case self-checkout și bancomate.

Pentru brandurile de business, selecția a luat în calcul, în premieră pentru România, şi criteriul sustenabilității. Este a treia ediție a categoriei Business Superbrands, derulată în România, de la lansarea programului Superbrands în piața locală, 2005.

Clasamentul Business Superbrands: Dintre sutele de branduri de business evaluate, principalele 20 operaționale în România, care depășesc cu mult media evaluărilor în categoriile din care fac parte, reprezintă diverse domenii de activitate: Colliers, NEPI Rockcastle, Mastercard, John Deere (IPSO Romania), Visa, One United Properties, Bitdefender, Globalworth Group, Amcham – American Chamber of Commerce in Romania, Bog’Art, DHL International Romania, FAN Courier, Strabag, Bosch, Siemens, Vodafone Romania, Google, Digi Romania/ RCS & RDS, Banca Transilvania și Henkel Romania.

Din perspectiva mărcilor care au obținut cele mai mari scoruri absolute, lista este completată de Dante International (eMAG), Husqvarna, Carrefour Romania, Porsche Leasing Romania IFN, 3M, BVB – Bucharest Stock Exchange, OMV Petrom, Procter & Gamble Romania, Microsoft Romania, Farmacia Tei/ Bebe Tei,  Philip Morris Trading și Ikea.

Visa, FAN Courier, Banca Transilvania, eMAG și Ikea reușesc performanța de a obține unele dintre cele mai bune evaluări în ambele secțiuni ale acestei ediții a programului, Consumer și Business Superbrands.

Despre studiul Superbrands

Lista brandurilor eligibile pentru statutul de Consumer Superbrand a fost obținută în baza metodologiei internaționale Superbrands, care cuprinde două etape importante. În prima etapă, Consiliul Superbrands, alcătuit din 30 de profesioniști din diferite industrii, precum management, marketing, publicitate, comunicare, branding, media, consultanță, a asigurat selecția calitativă a listei de branduri constituite de către Ipsos Romania, evaluând 1.804 branduri comerciale din 61 de categorii. Criteriile luate în considerare în procesul de selecție au fost reputație, încredere, calitate și diferențiere pe piață.

În urma acestei selecții, 968 de branduri calificate au fost incluse în cercetarea de piață, realizata online in randul consumatorilor, de către Ipsos, pentru Superbrands România, pe un eșantion reprezentativ de 1.500 de consumatori români, din mediul urban.

Separat, reprezentanții Consiliului Superbrands au votat brandurile de business, luand în calcul și sustenabilitatea (criteriul ESG). Lista completă a brandurilor votate ca eligibile, atat pentru secțiunea Consumer cât și pentru secțiunea Business, va fi publicată în volumul Superbrands România, ediția 2024, care va fi lansat în 2025.

Dintre acestea, acelor branduri invitate să intre în Program și în Cartea Superbrands li se va conferi Stamp-ul Superbrands, pentru 2024, pe care îl vor putea utiliza pe termen nedeterminat, în campaniile lor de promovare. De asemenea, ele vor fi onorate cu trofee la Gala aniversară de 20 de ani a Superbrands, ce va avea loc la începutul anului 2025. 

Array

Articole pe aceeași temă: