Aproximativ 41% dintre specialiștii în HR din România sprijină utilizarea instrumentelor de Inteligență Artificială pentru a ușura munca angajaților și economisirea de timp, potrivit unui studiu realizat de Undelucram.ro, cea mai mare comunitate online a angajaților din România și una dintre cele mai importante din zona Europei Centrale și de Est. Procentul este de 35% în Grecia, crește la aproximativ 40% în Bulgaria și în Ungaria, dar este de 7% în Republica Moldova.
Sondajul Undelucram.ro a fost realizat între 15 mai – 5 iunie anul acesta și au răspuns 5.250 specialiști în resurse umane care provin în proporție de 80% din companii cu peste 100 de angajați din România, Republica Moldova, Ungaria, Grecia și Bulgaria.
Respondenții lucrează în companii din domeniile automotive, bănci/asigurări/pensii/alte servicii financiare, IT&C, BPO & servicii, construcții&imobiliare, educație, farma, HoReCa, producție de bunuri de consum, producție industrială, retail, servicii medicale, servicii științifice/tehnice, servicii transport/logistică, telecomunicații.
Aproximativ 55% dintre specialiștii în HR din România sprijină utilizarea Inteligenței Artificiale în companiile pe care le reprezintă, procentele cele mai mari fiind în Bulgaria (69%) și Ungaria (62%). În schimb, cifrele scad la 41% în Grecia și 32% în Moldova.
În jur de 18% dintre experții în resurse umane din România nu susțin folosirea instrumentelor AI, iar 27% nu au o poziție clară în acest sens. Republica Moldova este țara cu cel mai mic procent al oamenilor de HR care sprijină utilizarea Inteligenței Artificiale, 38% dintre respondenți spunând că organizația pe care o reprezintă nu promovează această practică. Pe de altă parte, Grecia este
țara cu cel mai mare procent al specialiștilor HR care nu sunt hotărâți dacă să promoveze sau nu folosirea instrumentelor de Inteligență Artificială în rândul angajaților.
Principalele motive pentru care experții în HR din România sprijină instrumentele AI sunt: simplificarea muncii angajaților și economisirea de timp (41%), automatizarea anumitor sarcini astfel încât să nu mai fie nevoie de apelarea la furnizori (31%) și diminuarea volumelor de recrutare în organizație (7%). Această ordine se păstrează și în celelalte patru țări din regiune.
Peste 40% dintre respondenții din România spun că angajații folosesc instrumente AI. Mai mult de o treime nu știu dacă salariații apelează la soluții AI
În ceea ce privește utilizarea soluțiilor AI de către angajați, 41% dintre specialiștii HR din companiile din România raportează că salariații folosesc astfel de soluții, procentele fiind de 64% în Ungaria, 58% în Bulgaria, 43% în Grecia și 21% în Republica Moldova.
Cel mai mare procent de neutilizare a instrumentelor AI este înregistrat în Republica Moldova (63%), iar cea mai mare rată a specialiștilor HR care nu știu dacă angajații folosesc AI este în Grecia (38%).
Deși procentul angajaților români care apelează la instrumente precum ChatGPT sau Character.AI este mare (40%), doar 36% dintre experții în resurse umane au luat în calcul organizarea de traininguri astfel încât salariații să maximizeze potențialul acestor instrumente. Dacă în Grecia și Bulgaria procentele sunt similare (33%, respectiv 34%), în schimb, în Ungaria procentul este dublu (73%). În Republica Moldova, doar 22% dintre angajatori au luat în considerare pregătirea angajaților pentru utilizarea AI.
Utilizarea AI în viața personală, de trei ori mai mare decât la birou. Cele mai utilizate instrumente AI de către specialiștii HR
Raportat la propriul mod de a folosi Inteligența Artificială, 23% dintre experții HR din România spun că utilizează instrumente AI, cifrele fiind de 33% în Ungaria, 22% în Grecia, 20% în Bulgaria și 9% în Republica Moldova.
Procentele cresc însă foarte mult în ceea ce privește folosirea Inteligenței Artificiale în viața personală: 68% dintre specialiștii în HR din România apelează la astfel de soluții în afara jobului, 71% în Ungaria, 43% în Grecia, 58% în Bulgaria și 24% în Republica Moldova.
Cele mai utilizate instrumente AI de către experții în resurse umane din România sunt: ChatGPT (58%), aplicațiile specifice domeniului HR (11%), soluțiile dezvoltate intern care acoperă mai multe cerințe (11%), QuillBot (8,2%), Character.AI (6,7%), Midjourney (5,7%), altele (6%).
ChatGPT este cea mai utilizată aplicație în Bulgaria și Republica Moldova (83%, respectiv 81%). De asemenea, aplicațiile specifice domeniului HR sunt cel mai mult utilizate în Ungaria (41%) și Grecia (18%).
„În ultimii doi ani, odată cu apariția ChatGPT, s-a vorbit enorm despre impactul Inteligenței Artificiale asupra pieței muncii. Cu toate acestea, studiul nostru ne arată că specialiștii în HR nu folosesc îndeajuns Inteligența Artificială în activitatea lor, că instrumentele utilizate nu sunt valorificate la maximum din cauza lipsei trainingurilor și că foarte multe dintre organizații nu au un plan concret de eficientizare a muncii cu astfel de soluții. Astfel, sperăm ca în curând să vedem cât mai multe acțiuni din partea companiilor în acest sens”, a afirmat Costin Tudor, CEO Undelucram.ro, parte a rețelei WhereWeWork.
La începutul acestui an, Undelucram.ro a încheiat un parteneriat cu LinkedIn, cea mai importantă rețea profesională din lume, companiile având astfel posibilitatea să acceseze și să achiziționeze prin intermediul Undelucram.ro cursuri de dezvoltare a competențelor din biblioteca extinsă a LinkedIn Learning. De altfel, sondajul “Will AI fix Work?” realizat în 2023 de către Microsoft și LinkedIn în 31 de țări a arătat că 82% dintre manageri consideră că angajații vor avea nevoie de competențe noi în contextul dezvoltării AI, iar 4 din 5 persoane își doresc să învețe mai multe despre cum să utilizeze AI în profesia lor.
Boon, un start-up inovator fondat în România, anunță lansarea oficială a platformei sale, care îmbină comerțul între colegi cu susținerea…
Afaceri rămase în familie, afaceri între frați, între părinți și copii, toate cu un numitor comun: meritocrația. Să construiești un…
20 dintre cei mai cunoscuți investitori și experți în tehnologie & dezvoltare de business din România vor decide care sunt…
La primul eMAG Black Friday la care au participat, în 2018, Daniel Blaga și echipa Zoopie credeau că sunt gata…
Anul acesta, accentul se pune tot mai mult pe valorificarea inteligenței artificiale (AI) pentru creșterea productivității, iar peisajul calculatoarelor personale…
Silvia Ion, Managing Partner, Horeca Insight și co-organizator Food Service & Hospitality Expo ne-a vorbit despre noutățile pe care le…