Obsesia pentru rețelele de socializare creează iluzia că realitatea digitală este predominantă, lăsând astfel în plan secundar comunicarea din viața reală. Totuși, conform unui studiu Nielsen, 93% dintre consumatori încă preferă conversația verbală în detrimentul celei online atunci când vine vorba de a-și împărtăși propriile experiențe în materie de brand sau când caută recomandări în legatură cu un produs.
Raportul Nielsen ”Digital vs. Real Life” arată că deși consumatorii se angrenează în mod activ pe platformele online, recomandările personale (”word of mouth”) sau conversațiile din viața reală au o influență mai puternică asupra minților consumatorilor și asupra deciziilor de cumpărare. 58% dintre respondenți confirmă că discuțiile personale îi influențează într-o mai mare măsură (versus 46% rețele de socializare) si 71% indică faptul că atunci când sunt purtate în viața reală, conversațiile au un impact puternic asupra deciziilor de cumpărare.
”Word-of-mouth” a fost și va rămâne întotdeauna pentru marketeri unul dintre cele mai puternice elemente în bătălia pentru inimile și mințile consumatorilor, și este esențial să reușești să îl folosești în avantajul brand-ului tău”, spune Sue Temple, Vicepreședintele Global Consumer Insights Nielsen. ”Este mai ușor pentru noi să avem încredere în persoanele pe care le cunoaștem – prieteni, parteneri, colegi – decât în personalități necunoscute de pe rețele de socializare. Deci pentru a fructifica această oportunitate în afaceri, trebuie depus mai mult efort pentru a oferi o experiență pozitivă clienților, ceea ce îi va încuraja să o împărtășească în cadrul rețelei lor personale” conchide ea.
Mai multă utilizare, mai puțină încredere
La nivel global, consumatorii au tendința să folosească în principal mediul digital și rețelele de socializare, însă atunci când vine vorba de încredere, se bazează pe canalele tradiționale: ziarele au un indice de încredere raportat la utilizare de 240, panourile publicitare 178 și revistele 162, spre deosebire de internet și mediul digital, care au un index mult mai mic, de 78. Surprinzator, milenialii sunt audiența cea mai loială a tuturor canalelor, considerând presa scrisă drept cel mai de încredere canal (indice de 356). De cealaltă parte se afla “baby boomers”, care sunt sceptici în legătură cu toate canalele, iar ”generația tăcută” arată o preferință clară pentru ziare (indice de 241).
Indicele de încredere raportată la utilizare reprezintă rata consumatorilor care au încredere cel mai des într-un tip de media raportat la numărul celor care folosesc cel mai des acel tip de media
”Odată cu creșterea în popularitate a rețelelor de socializare din ultimul deceniu, nu este de mirare că utilizarea lor, răspândită în toate generațiile, se infiltrează în viața de zi cu zi a consumatorului. Totuși, calitatea comunicării digitale nu s-a dezvoltat în același ritm, fiind marcată de problemele cu care s-a confruntat, precum știri false, fraude și scurgeri de date. Astfel, consumatorii răspund cu tot mai puțină încredere la informațiile împărtășite pe noile forme de media”, afirmă Sue Temple.
O analiză la nivel regional arată că Australia, Germania și Coreea sunt înaintea trendului în ce privește preferința pentru discuțiile personale versus social media, indicând-o ca pe cel mai influent factor asupra minților consumatorilor și a deciziilor de cumpărare, în detrimentul rețelelor de socializare. Totodată, producătorii și distribuitorii ar trebui să fie constienți de diferența dintre ”clickuri” și ”conversații atunci când își alocă bugetul de marketing si publicitate, având în vedere ca nivelul de âncredere diferă de la țară la țară: Mexic (71%), Indonezia (65%) și Turcia (61%) tind să aibă scoruri mai mari pentru rețelele de socializare, pe cnd Australia și Germania tind să aibă scoruri de încredere mai mici (ambele 34%).
Motivele folosirii mediului digital diferă de la regiune la regiune, dar această variantă este în principal aleasă de consumatori atunci când caută recomandări (46%), când găsesc ceva interesant de citit online (42%) sau când doresc să își împărtășească propria experiență (38%). În același timp, cei mai multi consumatori care își exprimă opiniile în conversații directe fac asta pentru că doresc să își împărtășească experiența (45%), să discute despre oferte exclusive (42%) sau să recomande produse de calitate (42%).
”Atunci când se află în mediul online consumatorii preiau rolul de observatori: sunt într-o continuă căutare a informațiilor despre produse, iar conținutul interesant ar putea să îi inspire să mute discuția offline.Când sunt plăcut impresionați de experiența cu brandul dumneavoastră, consumatorii pot deveni ambasadorii săi”, adaugă Sue Temple.
În același timp, mai mulți consumatori preferă să discute despre branduri decât să posteze despre ele online. În țările în care predomină generațiile mai în vârstă (Australia, Germania, Coreea de Sud) predomină preferința pentru conversații, spre deosebire de Indonezia și Tailanda, unde consumatorii preferă să posteze mai mult online despre experiențele lor legate de un brand. ”Aceste diferențe regionale au un impact direct asupra eficienței campaniilor de marketing. A ști care sunt cei mai probabili factori de influență vă ajuta la îmbunătățirea campaniilor de marketing pe rețelele de socializare” conchide Temple.
Studiul Nielsen “Digital vs Real Life” a fost realizat pe un eșantion de peste 3.300 de consumatori din 11 țări – Australia, China, Germania, India, Indonezia, Mexic, Arabia Saudită, Coreea de Sud, Tailanda și Turcia.
Panelul a fost selectat folosind parteneri externi și include utilizatori de internet reprezentativi pentru țara de origine din punct de vedere al vârstei și genului. Panelul a fost ales pentru a fi reprezentativ la nivel național în ce privește utilizarea internetului iar rezultatele sunt ponderate la nivel de țară utilizând totalul populației online. Datele au culese în perioada 23 septembrie – 4 octombrie 2019 și au fost revizuite la nivel național de către statisticieni.
Foto: © Sidelnikov | Dreamstime.com
PPC a avut o performanță solidă și în trimestrul al treilea, continuând tendința pozitivă din cele două trimestre anterioare. În…
Euforia Retreat & Spa a înregistrat în lunile de vară un grad de ocupare în medie de 80%, față de…
După o investiție de 2,5 milioane de euro, Ecletico Villa, un boutique hotel de patru stele, se lansează în centrul…
Edenred, în colaborare cu Organizația Patronală a Hotelurilor și Restaurantelor din România (HORA), lansează “Țara lui Mai Bine”, primul proiect…
Fondatorii ar trebui să se concentreze pe obținerea de venituri, mai degrabă decât pe creșterea cu orice preț și ar…
Agridrone România, un start-up specializat în distribuția și consilierea pentru achiziția dronelor agricole, anunță cu mândrie că a fost desemnat…