Digital Analize

Studiu MOCAPP: Cât investesc brandurile în campaniile cu influenceri din România în 2024

26 iul. 2024 4 min

Studiu MOCAPP: Cât investesc brandurile în campaniile cu influenceri din România în 2024

Reading Time: 4 minute

În iunie 2024, existau aproximativ 48.000 de influenceri români activi, fiecare având cel puțin o campanie plătită pe lună, potrivit unui studiu realizat de MOCAPP.

Cele mai multe campanii cu Influenceri sunt pe Instagram (unde Reels au un reach organic mediu de 85%, iar Caruselurile generează 36% din comentarii), dar TikTok vine puternic din urmă, mai ales datorită engagement-ului ridicat.

Studiul MOCAPP despre piața românească de Influencer Marketing (IM) a fost realizat în parteneriat cu HypeAuditor, companie americană de analiză în domeniu. Au fost studiate 587.484 postări comerciale și 47.973 creatori de conținut din 27 de nișe.

Bugetele pentru influenceri totalizează 100 mil. euro în 2024

piata de influencer marketing MOCAPP

Influencerii români au în general o audiență locală, formată exclusiv din consumatori din România, ceea ce îi face deosebit de eficienți pentru campaniile de marketing țintite. Această implicare ridicată a consumatorilor finali se traduce în bugete mai mari de promovare online de către companii.

Parteneriatele cu creatori de conținut online, influenceri și vedete sunt profitabile în România, având în vedere numărul mare de companii care investesc în influencer marketing – peste 5.400 în 2023. Această eficiență a costurilor duce la alocarea unei părți din ce în ce mai mari din bugetul de marketing digital către campaniile cu influenceri.

Astfel, dacă la nivelul Uniunii Europene, ponderea bugetelor IM este de 4%-7% din bugetul total al pieței de Digital Marketing, în România este undeva între 22% și 30%. Potrivit MOCAPP, diferența vine din specificul cultural și din noutatea acestei abordări în contextul publicității.

Rezultatele studiului arată că totalul bugetelor estimate din IM vor trece de 100 de milioane de euro în 2024, o creștere uriașă comparativ cu anul 2020, când piața totală era estimată la 18-23 de milioane de euro pe an.

„În 2012, când am lansat primele campanii cu artiști pe Facebook, visam la o piață românească de milioane de euro. În 2024, am depășit pragul de 100 de milioane, o cifră inimaginabilă atunci! Cererea din piață crește continuu, aducând în prim-plan mii de nano și micro influenceri care devin parteneri ideali pentru brandurile locale și internaționale.”

Florin Grozea, CEO MOCAPP

Românii, rețelele sociale și influencerii

În acest an, mai mult de 93% dintre români petrec cel puțin o oră pe zi pe rețelele sociale, iar 21% dintre aceștia stau pe social media mai mult de 4 ore pe zi.

Numărul postărilor comerciale din Social Media pe canalele Influencerilor a crescut semnificativ, de la aproximativ 18.000 în 2020 la aproximativ 320.000 în 2024. Ritmul de creștere a fost de peste 100% în fiecare an din ultimii cinci.

Dintre toate categoriile, Nano-Influencerii (creatori care au între 1.000 și 10.000 de followers) au un engagement de 2,5 până la 5 ori mai mare comparativ cu influencerii mai mari (care au peste 500.000 followers).

„Industria Influencer Marketing din România continuă să evolueze an de an, cu potențial de dublare în 2024. Cu astfel de cifre și o piață în creștere anuală two-digits, viitorul industriei IM este promițător, oferind numeroase oportunități atât pentru branduri, cât și pentru creatorii de conținut.”

Nick Baklanov, Marketing Intelligence Analyst @ HypeAuditor

România a văzut o adoptare rapidă a digitalului în ultimii ani, accelerând creșterea canalelor de marketing digital, inclusiv Influencer Marketing, iar brandurile valorifică prezența puternică a influencerilor pe platforme precum Instagram, Facebook, YouTube și TikTok pentru a ajunge eficient la publicul țintă.

Nano-influencerii domină piața de IM din România, reprezentând 77% din total, urmați de micro-influenceri (creatori de conținut care au între 10.000 și 50.000 de followers) cu 18,1%, în timp ce middle-influencerii (între 50.000 și 500.000 de followers) reprezintă 4,5% din total. Macro-influencerii sunt, numeric, doar 0,3% din piață.

influenceri analiza

Cum era de așteptat, Generația Z dictează trendurile, din rândul ei ridicându-se peste jumătate din influenceri din România (53,1%), în timp ce Milennials reprezintă 41%. Femeile domină numeric scena Influencer Marketing din România, reprezentând 62,8% din total.

Industriile care investesc cel mai mult în influencer marketing

În ceea ce privește brandurile, cele mai importante industrii care investesc în Influencer Marketing sunt, potrivit studiului MOCAPP:

  1. Fashion & Retail / FMCG
  2. Beauty & Make-up
  3. Finanțe & Bănci
  4. Gadgeturi & Smartphone-uri
  5. Evenimente, Muzică & Festivaluri
  6. Educație, Cursuri & Cărți
  7. Parenting & Home
MOCAPP Influencer Marketing retele

Instagram este vedeta campaniilor de influencer marketing, fapt reflectat și de faptul că numărul de influenceri români de pe această rețea a crescut de aproape cinci ori în ultimii patru ani. În ultimii trei ani, însă, TikTok a crescut spectaculos, „mâncând” din cota de piață a Instagram, în timp ce YouTube, aflat pe locul 3, s-a menținut la un nivel relativ constant.

Potrivit studiului MoCAPP, pe Instagram cel mai popular tip de conținut sunt Reels, cu un reach organic mediu de 85%, urmate de Caruseluri, care generează 36% din comentarii din partea comunității, față de 47% la Reels.

Foto: 326427708 © Yuri Arcurs | Dreamstime.com

Array

Articole pe aceeași temă: