Studiu Hunters: tendințe în stilul de viață al românilor
Reading Time: 4 minuteDoi din trei români sunt dispuși să își ia un an sabatic, iar unul din doi este interesat de activități cu grad ridicat de pericol (sărit cu parașuta, escaladă etc), unii chiar fiind deschiși să practice couch-surfing sau să facă o modificare corporală (tatuaj, piercing). Sunt câteva din concluziile celui mai recent studiu național lansat de Hunters, divizia de trenduri a companiei de cercetare Unlock Market Research.
Studiul conturează noile tendințe în stilul de viață al românilor și a fost realizat pe baza unor date colectate timp de un an. Acesta arată cum oamenii își regândesc modul în care trăiesc, ei fiind mult mai toleranți, deschiși către nou, către experiențe de viață. Pentru prima oară, Hunters a luat în considerare controversele discutate în spațiul public anul trecut, precum acceptarea comunităților LGBTQ, mișcarea #metoo sau discuțiile despre un stil de viață sănătos.
Studiul arată și că unul din trei români s-a declarat dispus să folosească o aplicație matrimonială/ dating app și tot o treime sunt deschiși către relații intime cu mai mult de un partener, iar un sfert dintre cei chestionați sunt în căutare de ghidare spirituală sau religioasă.
Printre altele, studiul relevă că mai degrabă femeile cu educație ridicată și venituri peste medie sunt dispuse să își ia un concediu prelungit pentru a călători și a trăi o vreme într-o cultură diferită/pe un continent diferit din cei 67% români care au răspuns pozitiv la această întrebare. Tot femeile cu educație ridicată și venituri peste medie șiîn special cele între 16 și 34 de ani sunt maideschise unei prietenii cu o persoană cu altă orientare sexuală decât cea tradițională din cei56% care au răspuns ”da” sau ”mai degrabă da”.
Cei 49% dintre români care doresc să își testeze limitele prin activități cu grad ridicat de pericol (sărituri cu parașuta, escaladă, parkour, drumeții în zone greu accesibile etc.) sunt în special tineri cu vârste cuprise între 16 și 34 ani, mai degrabă din București, cu educație și venituri ridicate; mulți sunt angajați cu studii superioare.
Dintre cei 41% care au răspuns că sunt dispuși să își facă un tatuaj sau să își monteze un piercing (inel, cercel etc.) o mare parte sunt femei, în general între 16 și 34 ani, mai degrabă din București, cu venituri ridicate. Mulți dintre ei sunt studenți.
Persoanele care vor să facă Couch Surfing (călătorii în străinătate în care să se cazeze în casele unor necunoscuți, dar și primirea altor personae necunoscute în propriile case) sunt în proporție de 40%și au venituri peste medie; dar nu există diferențieri pe vârstă sau gen ca la alte răspunsuri din acest studiu.
33% folosesc sau ar folosi o aplicație de dating/serviciu matrimonial, ei fiind mai degrabă bărbați, cu venituri mari, cu vârste preponderant între 25-34 ani, care locuiesc singuri, mulți în București.
Tot 33% sunt dispuși să aibă relații intime de scurtă durată (aventuri de o noapte) sau relații atipice (de exemplu relații deschise, cu mai mult de un partener etc.). Și ei sunt de asemenea mai degrabă bărbați, 25-34 ani, care locuiesc singuri.
Tinerii cu vârste între 16 și 34 de ani se regăsesc în mai mare măsură printre cei 27% care ar putea opta să își schimbe religia cu o alta de care s-ar simți mai apropiați. Tendința este și mai evidentă la tinerii sub 24 de ani, în special la cei din Capitală, dar și din Ardeal.
Unul din patru români (25%) apelează sau ar putea apela la servicii spirituale de la persoane precum vraci, șamani, mediumi, astrologi, guru etc. Cu asemenea opțiuni sunt mai mult femei cu venituri medii și mari, mai degrabă din București.
“Este foarte important să conștientizăm că oamenii își schimbă modul de viață și implicit comportamentul social și că în ultima vreme au devenit foarte preocupați de propria persoană, dar și de relațiile cu cei din jur. Sunt mult mai deschiși la noutăți, la experiențe inedite, mai atenți la cei de lângă ei, mai sociali. Este, dacă vreți, o schimbare de paradigmă, care de mai mult timp vine dinspre noua generație și care acum se reflectă la nivelul societății. Trendurile schimbării sunt desigur influențate și de evenimentele din spațiul public, care iată sunt procesate și duc la abordări noi în viața socială, neașteptate chiar, după cum se reflectă în studiul nostru. Principalii actori și decidenți din societate, dar și din companii, trebuie să țină cont de aceste trenduri și să le ia în considerare atunci când elaborează politici sociale și strategii de business”, spune Adina Vlad, Managing Partner, Unlock Market Research.
Studiul măsoară evoluția anuală a trendurilor în gândirea și comportamentul românilor, în special modul în care aceștia se raportează la rolurile sociale tradiționale, la comunitățile din care fac parte precum și la presiunile tot mai mari pe care le impune ritmul alert de viață.
Cercetarea cuprinde două părți: prima sondează percepția românilor asupra trendurilor pe care le identifică în jurul lor, iar a doua arată în ce măsură aceștia le aplică în propria viață.
Acesta poate fi personalizat pe anumite categorii și ajută profesioniștii în business, marketing și comunicare să identifice modul în care pot aborda consumatorii cărora li se adresează. Pachetul complet include studiul, workshop personalizat aplicat pe business și focus-grupuri.
Cercetarea a fost desfășurată de Unlock Market Research în perioada decembrie 2017 – decembrie 2018, prin observare continuă a trendurilor, explorare calitativă in 12 focus-grupuri, precum și cercetare cantitativă prin chestionare aplicate pe un eșantion reprezentativ de 1000 de români, 16 – 55 ani, din mediul urban.
Studiul în versiune completă este disponibil la cerere la Unlock Market Research. Mai multe detalii aici.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz