Studiu eJobs: Ce candidați și-au dorit angajatorii în 2022
Reading Time: 3 minuteTinerii aflați la început de carieră, specialiștii, vorbitorii de engleză și germane și cei care dețin competențe digitale și experiență în vânzări și-au găsit cel ma ușor un job în 2022
420.000 de joburi noi au fost postate anul acesta pe eJobs.ro, cea mai mare platformă de recrutare din România. Numărul marchează un record istoric al ultimilor 20 de ani, dar și revenirea unor domenii care în 2020 și 2021 au avut parte de o încetinire a ritmului în care și-au desfășurat activitatea: turism, horeca, organizare de evenimente sau industria alimentară.
„A fost un an în care aproape oricine și-a putut găsi job cu ușurință, chiar și pe segmentul de vârstă 45+, acolo unde știm că recrutarea se face mai greu și unde inclusiv candidații sunt mai reticenți și mai temători cu privire la ideea de a-și schimba locul de muncă. Este adevărat, însă, că pentru anumite categorii a fost mult mai ușor să se angajeze pentru că piața a abundat în oferte care li s-au adresat. Ne referim aici în special la cei entry level, cu maximum doi ani de experiență, la specialiști, la vorbitorii de engleză și germană, dar și la cei care dețin competențe digitale sau au experiență în vânzări. Bineînțeles, de cele mai multe ori, un cumul de două sau mai multe din toate aceste criterii s-au regăsit în același anunț de job”, spune Bogdan Badea, CEO eJobs România.
Aproximativ jumătate din numărul total de joburi noi de anul acesta au vizat candidații entry level, la scurtă distanță de aceștia fiind plasați cei care au un nivel mediu de experiență, respectiv 2-5 ani. Urmează candidații fără experiență, specialiștii cu senioritate de cel puțin 5 ani în domeniul lor de activitate și managerii. De altfel, și în ceea ce privește eforturile pentru găsirea unui job se observă un avânt spectaculos al tinerilor, care se apropie vertiginos de liderii istorici ai aplicărilor, respectiv categoria de vârstă 25-35 de ani. În 2022, candidații cu vârste cuprinse între 18 și 24 de ani au avut 2,9 milioane de aplicări pentru joburile postate pe eJobs.ro, iar cei din segmentul 25-35 de ani au înregistrat 3,9 milioane de aplicări. În total, anul acesta a fost depășit pragul de 10 milioane de aplicări.
Potrivit datelor Salario, comparatorul salarial marca eJobs, media salarială înregistrată anul acesta pentru candidații entry level a fost de 3.000 de lei net, la nivelul întregii țări. O medie lunară de 4.000 de lei a fost raportată pentru cei cu 2-5 ani de experiență și 5.200 de lei pentru specialiștii cu senioritate mai mare de 5 ani.
Departamentele pentru care s-au căutat cele mai multe profiluri au fost vânzările, client service / call-center si administrativ logistică. „Toate acestea sunt strâns legate de domeniile care au recrutat cel mai mult în 2022, respectiv retail, servicii, industria alimentară, turism, call-center / BPO și transport / logistică. Discuțiile pe care le avem acum, la final de an, cu angajatorii ne arată că și anul viitor va fi o cerere considerabilă pentru aceste segmente de activitate”, mai spune Bogdan Badea.
Dacă nivelul studiilor nu mai este neapărat un criteriu care poate condiționa angajarea, recrutorii sunt, însă, foarte atenți la abilități precum limbile străine vorbite sau competențele digitale pe care le dețin candidații. Astfel, peste 170.000 dintre joburile postate în platformă menționau limba engleză în rândul cerințelor și 23.000 aveau trecută limba germană.
„Ne aflăm într-un punct de maturitate a pieței în care, da, angajatorii sunt dispuși să primească în companie candidați care poate nu au facultatea absolvită sau au pregătire într-un alt domeniu de activitate, dar care dețin acel set de abilități necesare jobului, atât din zona de hard skills, de cunoștințe tehnice, cât și din zona de soft skills, care țin mai degrabă de atitudine și de comportament. Limbile străine sau cunoștințele digitale fac parte din acest set de cerințe tehnice importante pentru companii”, adaugă Bogdan Badea.
Foto: © Designer491 | Dreamstime.com
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz