Stiri

Studiu Accenture: Companiile europene pot câștiga 3 trilioane de dolari prin eliminarea deficitului tehnologic

Reading Time: 4 minute

Companiile europene ar putea genera venituri suplimentare de până la 3,2 trilioane de dolari până în 2024 dacă vor reuși să reducă deficitul tehnologic față de companiile din America de Nord, potrivit unui studiu nou realizat de Accenture.


Pentru a elimina deficitul tehnologic, companiile europene ar trebui să adopte o abordare diferită, îmbunătățind experiența în domeniile tehnologiei în consiliile de administrație, accelerând investițiile în cercetare și dezvoltare pentru a urmări noi modele de afaceri și, în același timp, valorificându-și punctele forte în materie de competențe.


Potrivit raportului Accenture „Innovate or Fade”, veniturile suplimentare preconizate pentru companiile europene reprezintă o creștere de până la 12% din venituri în 2023 și de până la 13% în 2024.


Raportul, care include o analiză a experienței în domeniul tehnologiei în consiliile de administrație a aproape 2.000 dintre cele mai mari companii din lume, a constatat că:

  • Doar 14,4% dintre membrii consiliilor de administrație ale companiilor europene analizate au experiență în domeniul tehnologiei, față de 21,6% în cazul companiilor din America de Nord;
  • Companiile din Țările de Jos, Irlanda și Regatul Unit au cea mai mare experiență tehnologică (19,1%, 18,9% și, respectiv, 18,8%), în timp ce Norvegia (6,2%), Austria (6,1%) și Portugalia (4,5%) au cea mai mică experiență tehnologică în consiliile de administrație;
  • Doar 11% dintre directorii executivi ai acestor companii europene au experiență în domeniul tehnologiei, față de 17% dintre directorii executivi din America de Nord;
  • 33% dintre companiile europene nu au niciun membru al consiliului de administrație cu experiență în domeniul tehnologiei, comparativ cu doar 19% dintre companiile nord-americane.


Într-un mediu macroeconomic dificil, în care companiile trebuie să se reinventeze continuu pentru a obține o mai mare reziliență și pentru a crește mai rapid, este esențial să existe expertiză tehnologică la nivelul consiliului de administrație.

Jean-Marc Ollagnier, CEO al Accenture Europa, a declarat: „Consiliile de administrație și directorii executivi obișnuiau să se gândească mai întâi la strategia de afaceri, și apoi la modul în care tehnologia o poate sprijini. Acum este vital să integreze tehnologia încă de la început, atunci când dezvoltă noi produse, servicii sau modele de afaceri, altfel companiile riscă să piardă miliarde de venituri suplimentare. Să luăm ca exemplu aplicarea inteligenței artificiale generative. Întrebarea cheie pentru conducere este cum integrează această tehnologie pentru a stimula eficiența și creșterea, în mod responsabil – este esențial să aibă expertiza potrivită la cel mai înalt nivel. Îmbunătățirea „coeficientului tehnologic” în sălile de consiliu și în rândul managerilor este esențială pentru a ajuta companiile să ia decizii în cunoștință de cauză cu privire la modul în care tehnologia poate stimula organizația să înainteze. Cunoașterea unor tehnologii precum inteligența artificială, rețelele de ultimă generație, edge computing și digital twins, va fi, de asemenea, esențială pentru reinventarea industrială, pe care multe guverne din Europa o încurajează.”

În ciuda diferenței de experiență în domeniul tehnologiei la nivelul consiliilor de administrație, raportul a constatat că întreprinderile europene sunt mai concentrate pe perfecționarea personalului în domeniul tehnologiei decât cele americane: 28% dintre respondenți au declarat că au un program tehnologic la nivelul întregii companii, în timp ce doar 18% dintre companiile americane au un astfel de program. Acest lucru poate explica motivul pentru care companiile europene par mai puțin preocupate de lipsa de competențe tehnologice în comparație cu cele din SUA.

Accelerarea cercetării și dezvoltării pentru a asigura creșterea în viitor

Potrivit raportului, companiile europene alocă mai puțin din veniturile lor pentru investiții în cercetare și dezvoltare în comparație cu companiile din America de Nord și Asia-Pacific.

Mai mult, acest decalaj se adâncește: în 2017, companiile europene analizate în cadrul raportului au rămas în urma companiilor din America de Nord cu 70 de puncte de bază în ceea ce privește investițiile în cercetare și dezvoltare ca procent din venituri. Până în 2022, acest decalaj s-a dublat, ajungând la 140 de puncte de referință. Această diferență de investiții se ridica la 147 miliarde de dolari în 2022.

De asemenea, companiile europene depun mai puține brevete legate de inteligența artificială în comparație cu companiile din America de Nord și Asia. Accenture a constatat că doar 60% dintre companiile europene au depus brevete legate de IA, comparativ cu 77% dintre companiile din America de Nord și 89% dintre companiile din Asia-Pacific. Chiar mai puține (34%) au depus brevete în domeniul IA generativă, comparativ cu 60% în America de Nord și 73% în Asia-Pacific.

Potrivit lui Jean-Marc Ollagnier: „Investițiile în cercetare și dezvoltare tehnologică sunt esențiale pentru a construi o creștere viitoare prin noi produse și servicii și noi modele de afaceri. De exemplu, pentru a implementa modele circulare, companiile pot analiza modul în care tehnologii precum blockchain asigură trasabilitatea componentelor și îmbunătățirea transparenței procesului de reciclare pentru a contribui la asigurarea încrederii pe care consumatorii o așteaptă.

Tehnologia poate juca, de asemenea, un rol esențial în accelerarea cercetării și dezvoltării. Cloud, AI și Quantum pot contribui la accelerarea descoperirii de medicamente în domeniul farmaceutic și la crearea unor materiale mai durabile în domeniul produselor chimice. Suma totală care este investită în cercetare și dezvoltare contează mai puțin. Însă este important ce procent din venituri este alocat, și în special cum sunt utilizate aceste sume.”

Despre Cercetare

Raportul Accenture Innovate or Fade include o analiză a experienței în domeniul tehnologiei a 19.495 de membri ai consiliilor de administrație (directori interni și neexecutivi) din 1.843 dintre cele mai mari firme din lume, inclusiv din America de Nord, Europa și Asia-Pacific; în plus, au fost analizate și experiențele profesionale a 1.695 de directori executivi (președinți sau nu).

În scopul acestei analize, Accenture definește persoanele care au experiență în domeniul tehnologiei ca fiind cele care îndeplinesc cel puțin unul dintre următoarele criterii:

1) au responsabilități în domeniul tehnologiei (de exemplu, CIO, CTO, CDO) în cadrul companiei lor actuale sau au avut astfel de responsabilități în companii anterioare;

2) dețin sau au deținut responsabilități de nivel superior în firme de tehnologie. Raportul se bazează, de asemenea, pe un sondaj realizat în rândul a 1.000 de lideri de afaceri din Europa, Statele Unite și Asia-Pacific, pentru a înțelege mai bine cheltuielile și adoptarea tehnologiei de către companii, precum și pe o analiză bazată pe modelare economică a 2.114 companii pentru a evalua decalajul dintre companiile europene și cele nord-americane în ceea ce privește generarea unei creșteri profitabile din utilizarea tehnologiei și pentru a cuantifica veniturile suplimentare potențiale pe care companiile europene le-ar putea genera dacă ar reduce acest decalaj tehnologic față de întreprinderile din America de Nord.

Cristi Dorombach

Recent Posts

Emisiile asociate AI ar putea crește de peste 10 ori până în 2030

Doar una din șase (16%) dintre cele mai mari companii din lume este, în prezent, pe drumul corect pentru a…

6 ore ago

Guvernul a semnat acordul pentru achiziția a 32 de aeronave Lockheed Martin F-35

Guvernul României a confirmat intenția sa de a achiziționa 32 de aeronave Lockheed Martin F-35 Lightning II de generația a…

8 ore ago

Gala The Culture of Luxury, organizată de revista Haute Culture sub forma unui bal mascat ca în Micul Paris de odinioară

Evenimentul emblematic al revistei Haute Culture, Gala The Culture of Luxury, în cadrul căreia sunt celebrate personalități și proiecte remarcabile,…

8 ore ago

Un an de cashback cu Salt Bank: Cum îți pot aduce prietenii până la 2.400 de lei

O recomandare care să-ți aducă înapoi 5% din valoarea cumpărăturilor la POS timp de o lună? Da, dar numai cu…

9 ore ago

În ce condiții se pot prelungi contractele de servicii de telefonie, internet sau televiziune

După expirarea perioadei inițiale a unui contract încheiat cu un furnizor de servicii de comunicații electronice, utilizatorii finali pot opta…

9 ore ago

Peste 1300 de ONG-uri cer partidelor politice să-și facă publică poziția față de facilitățile fiscale pentru sponsorizarea societății civile

Peste 1300 de organizații neguvernamentale active din România au adresat astăzi o scrisoare deschisă partidelor politice, solicitându-le să își asume…

9 ore ago