Stiri

STUDIU: 8 români din 10 spun că vor face achiziții de Black Friday sau Cyber Monday

7 nov. 2022 4 min

STUDIU: 8 români din 10 spun că vor face achiziții de Black Friday sau Cyber Monday

Reading Time: 4 minute

8 români din 10 și 7 europeni din 10 spun că vor face achiziții de Black Friday sau Cyber Monday. Tot 8 români din 10 se așteaptă să găsească produse reduse cu cel puțin 30%, iar 23% dintre ei chiar speră să cumpere produse la jumătate de preț. Datele se regăsesc în studiul realizat de Revolut și Dynata, în octombrie 2022, printre consumatorii din Europa, inclusiv România. Peste 8.000 de consumatori europeni, inclusiv 1.000 de români, au răspuns la acest studiu.

Inflația și costul ridicat al vieții nu sunt un obstacol în calea planurilor de Black Friday și nici măcar riscul de a se confrunta cu false reduceri nu scade intenția de a face cumpărături cu ocazia acestui eveniment comercial important.

Doar italienii sunt tot atât de hotărâți ca românii în a profita de ofertele de Black Friday (80%), în timp ce lituanienii (39%) și germanii (54%) sunt cei mai reținuți în a face cumpărături cu această ocazie. La nivel european, șase consumatori din zece se declară interesați de evenimente comerciale precum Black Friday și Cyber Monday, chiar dacă de luni bune Europa se confruntă cu o inflație galopantă și se vorbește tot mai des de recesiune economică.

Totodată, un curent de scepticism față de corectitudinea ofertelor și promoțiilor din timpul acestor evenimente comerciale se manifestă printre consumatorii europeni. Majoritatea respondenților din Europa consideră că brandurile trișează de Black Friday și Cyber Monday (64%), în timp ce 36% spun că nu s-au întâlnit niciodată cu oferte înșelătoare. Românii sunt, de departe, cei mai sceptici în privința corectitudinii ofertelor. 63% dintre respondenții români consideră că brandurile trișează de Black Friday și se declară în favoarea verificării ofertelor, în timp ce 21% spun că această tactică este ”parte a jocului” și nu se arată deranjați de ea. Doar 16% dintre respondenți recunosc că nu au întâlnit niciodată oferte înșelătoare de Black Friday.  În topul scepticilor, românii sunt urmați de lituanieni (80% dintre aceștia spun că au întâlnit oferte îndoielnice sau au fost păcăliți) și francezi (65%). Cei mai siguri de corectitudinea brandurilor și a comercianților sunt germanii – 61% dintre respondenți spun că practicile incorecte sunt rare de Black Friday și Cyber Monday.

Reducerile așteptate de români de Black Friday

23% dintre respondenții români au așteptări foarte ridicate și speră să găsească produse reduse cel puțin la jumătate de preț. Totuși, majoritatea consumatorilor ar fi satisfăcuți de ofertele de Black Friday dacă ar beneficia de o reducere a prețului cu cel puțin 30% (78% dintre respondenți). Cei mai optimiști sunt cumpărătorii din categoria de vârstă 55-64 de ani, care speră să găsească reduceri cu peste 50% (28,3%) și cei din Muntenia (25%). Consumatorii din generația Z par cei mai dispuși să ia în calcul și discount-uri mai modeste, de 10-20% (7% dintre respondenți, cel mai mare scor între toate segmentele de vârstă), dar și cei din vestul României (6%).

Cei mai mulți dintre cumpărătorii români și-au făcut planul de a achiziționa mai ales online. 7 din 10 respondenți au indicat platformele de e-commerce preferate sau site-urile/ aplicațiile în general ca fiind locul de unde vor să cumpere de Black Friday. Totuși, 14% dintre consumatori sunt pragmatici și spun că vor face cumpărături și din online și din magazinele fizice, dacă ofertele sunt avantajoase. Din acest punct de vedere, femeile sunt mai dispuse să urmărească toate opțiunile (16%) față de bărbați (12%), deși, pentru ambele sexe, cumpărăturile online sunt pe primul loc între modalitățile de a face achizițiile (64% pentru femei, 74% pentru bărbați).

De Black Friday, femeile vânează oferte la îmbrăcăminte, bărbații caută electronice  

Interesul consumatorilor români se orientează, și anul acesta, mai ales către electronice și electrocasnice (57%), îmbrăcăminte/ încălțăminte și accesorii (20%) și decorațiuni și mobilă (5,4%). Există, totuși, și un procent de 7% dintre respondenți care spun că nu au planuri și așteaptă doar să vadă ofertele pentru a lua o decizie de achiziție.

Top 3 cele mai dorite categorii de bunuri rămâne neschimbat în cazul femeilor (46% electrocasnice, 27% îmbrăcăminte, 7,4% mobilă), dar se modifică în cazul bărbaților (68% electrocasnice, 12% îmbrăcăminte, 4% bunuri de larg consum). Categoria de vârstă 35-44 de ani este cea mai interesată să cumpere aparatură electronică și electrocasnice (64%), care este la mare căutare și printre respondenții din regiunea de sud-est a țării (60,4%). Cel mai puțin interesați de această categorie de bunuri par a fi seniorii (peste 65 de ani, cu 49%) și consumatorii din nord-estul țării (50,4%).

Potrivit datelor Revolut (agregate și anonimizate), de Black Friday 2021, clienții au preferat să achiziționeze produse din categoria electronicelor, computerelor și laptop-urilor de la comercianți locali sau de la retaileri de haine și vestimentație precum – Emag.ro, Altex, Fashiondays, dar și de la supermarket-uri precum Lidl,  sau benzinării. Peste 3,17 milioane EUR au fost cheltuiți în magazinele de electronice și electrocasnice, în perioada 12-14 noiembrie 2021, iar către primii 5 comercianți (Emag.ro, Mega Image, Lidl, Profi, OMV) s-au înregistrat plăți în valoare totală de 4,13 milioane EUR, cu Revolut.

Cui îi este frică de Black Friday

Cea mai mare temere a românilor legată de Black Friday este ca nu cumva alegerea făcută să se dovedească una neinspirată. Astfel, 27% dintre respondenții la un studiu realizat de Revolut și Dynata au indicat că cel mai mult se tem ca nu cumva după Black Friday să găsească același produs la un preț mai bun. Această temere este mai pregnantă la bărbați (28%) decât la femei (27%), dar și în rândul celor mai tineri dintre cumpărători (18-24 ani, cu 42%).

Cum cei mai mulți consumatori iau în calcul să facă achiziții online (43,4%), a doua mare frică a consumatorilor români este legată de siguranța datelor bancare și a cardului. 20% dintre respondenți au declarat că le este teamă ca datele lor să nu fie furate, iar cei mai sceptici dintre români, la capitolul siguranță cibernetică, se dovedesc a fi cei din regiunea de nord-vest a țării (27,2%). Iar din această perspectivă, ambele genuri sunt la fel de încrezătoare (19,5% femeile vs 20,20% bărbații).

Potrivit datelor interne ale aplicației financiare Revolut, în 2021, atât tranzacțiile efectuate cu cardul (fizic), cât și tranzacțiile online au înregistrat un progres, iar plățile digitale s-au dublat, pentru ambele tipuri de tranzacții, comparativ cu Black Friday 2020. În mod special, cardurile virtuale și mai ales cardurile de unică folosință Revolut sunt mijloace eficiente de prevenire a fraudelor cibernetice și sunt ușor de utilizat, atât pentru plăți online, cât și pentru plata la punctul de vânzare, deoarece se pot asocia portofelelor digitale de pe smartphone.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: