Studiu: 8 din 10 români și-au schimbat comportamentul privind cumpărarea băuturilor răcoritoare
Reading Time: 3 minute8 din 10 români și-au schimbat comportamentul privind cumpărarea băuturilor răcoritoare în ultima perioadă, potrivit unui studiu Reveal Marketing Research.
Conform datelor studiului, 86% dintre români declară că au resimțit creșterea prețurilor pentru băuturile răcoritoare.
Mai mult decât atât, 65% susțin că au auzit de introducerea taxei pe zahar pentru băuturile non-alcoolice care conțin adaos de zahăr, alți îndulcitori sau arome, în timp ce 35% menționează că nu au informații în acest sens.
84% dintre consumatori declară că și-au schimbat comportamentul de cumpărare a băturilor răcoritoare în ultima perioadă, în timp ce doar 16% continuă să consume aceleași mărci și cantități de băuturi răcoritoare cu care s-au obișnuit, fără să schimbe nimic. Cei mai mai hotărâți în a-și menține actualul stil de viață sunt persoanele între 45-55 ani (20%), în timp ce persoanele mature de peste 55 ani sunt cele mai predispuse să își modifice comportamentul de consum (10%).
Referitor la modul în care s-a schimbat comportamentul de consum al băuturilor răcoritoare, cei mai mulți cumpără aceleași mărci cu care s-au obișnuit, însă mai rar (18%), în timp ce 12% cumpără mărcile preferate cu aceeași frecvență, dar caută activ prețurile cele mai mici din magazinele pe care le frecventează.
Alte alternative la care apelează românii pentru a face față creșterilor prețurilor, dar care să le permită să cumpere aceleași băuturi răcoritoare cu care s-au obișnuit sunt căutarea ofertelor de preț pentru cantități mai mari sau cumpărarea unor cantități mai mici, ambele comportamente înregistrând scoruri similare de 11%, în timp ce 9% aleg să cumpere mărcile preferate când sunt la promoție și să își facă stocuri acasă.
Pe de altă parte, 13% dintre români au renunțat la băuturile răcoritoare cu care erau obișnuiți alegând mărcile cu cele mai bune oferte la raft sau cele mai accesibile la preț, iar 10 % declară că nu mai cumpără băuturi răcoritoare, în special persoanele mature peste 55 ani (14%).
cei mai mulți dintre români sunt mai degrabă interesați de prețuri accesibile (50%), într-o măsură semnificativ mai mare rezidenții din mediul rural prin comparație cu cei din mediul urban (58% vs. 46%).
Alte criterii foarte importante care stau la baza deciziei de cumpărare a băuturilor răcoritoare sunt reprezentate de calitatea percepută a produsului (33%), experiența anterioară cu marca (33%) sau obișnuința cu gustul unei anumite mărci (31%).
Băuturile carbogazoase pe bază de cola, cele mai populare
Conform datelor studiului Reveal Marketing Reserch cei mai mulți dintre români obișnuiesc să consume băuturi carbogazoase de tip cola, varianta originală – 44%, sucuri naturale sau nectaruri de fructe – 41%, băuturi carbogazoase cu arome fructate – 38% sau băuturi necarbonatate cu suc de fructe – 37%. Atât băuturile necarbonatate de tip ice tea, cât și apa tonică înregistrează scoruri similare de 33%, apa tonică fiind preferată în măsură semnificativ mai mare de persoanele între 45-55 ani (39%).
Ca tendință generală, observăm că odată cu înaintarea în vârstă scade frecvența consumului de băuturi răcoritoare, în special a celor carbogazoase. Spre exemplu, Generația Z (18-24 ani) manifestă un interes semnificativ mai mare pentru toate băuturile carbogazoase pe bază de cola: varianta originală (51% vs. 44 % total eșantion), varianta 0 zahăr (36% vs. 28% total eșantion) sau variante cu diferite arome – lămâie, vanilie (33% vs. 23% total eșantion).
Românii preferă ambalajele mari
Cei mai mulți dintre consumatori obișnuiesc să cumpere cel mai des ambalaje mai mari de 2l (39%) sau 2,5l (22%), cantități potrivite pentru a fi consumate acasă sau împărțite cu ceilalți.
De asemenea, sticlele de 0,5l sunt preferate de o treime dintre consumatori (32%), ambalajul practic făcându-le potrivite, în special, pentru consumul pe drum. În plus, putem observa un interes mai ridicat de a cumpăra cantități mai mici de 0.5l în rândul tinerilor între 18-34 ani (39%) și a rezidenților din mediul urban (35% mediu urban vs. 24% mediu rural).
Studiul Reveal Marketing Research s-a desfăşurat online în perioada 15-21.03.2023 pe un eşantion reprezentantiv pentru universul persoanelor cu vârsta 18+, utilizatori de internet, din mediul urban și rural. Mărimea eșantionului a fost de 1005 respondenți, iar eroarea maximă de eșantionare este +/-3.1 % la un nivel de încredere de 95%.
ILUSTRAȚIE FOTO: Victoriano Izquierdo / Unsplash
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz