Studiu IRES: 2 din 3 români se declară pro sustenabilitate
Reading Time: 4 minutePeste jumătate dintre români (51%) au auzit vorbindu-se în ultima perioadă despre ideea de sustenabilitate, iar 2 din 3 dintre aceștia se declară pro sustenabilitate, ceea ce sugerează dezirabilitatea acestui tip de comportament la nivel social, potrivit celui mai recent studiu IRES, “Comportamente de sustenabilitate ale Românilor”, realizat în cadrul campaniei BAT România “Alege Asumat un Oraș Curat”.
Familia este factorul cheie care influențează comportamentul sustenabil, iar aproape 3 din 4 români confirmă nevoia de informare, respondenții indicând drept factori stimulatori pentru un comportament pro sustenabil informația, implicarea, exemplele de bună practică sau implicarea companiilor private.
Potrivit studiului, între cele mai frecvent evidențiate comportamente sustenabile se numără colectarea și reciclarea selectivă (98%), achiziția de electrocasnice cu consum redus de energie (97%), participarea la acțiuni de ecologizare, împădurire, stoparea defrișării (96%), utilizarea de pungi biodegradabile sau ambalaje reciclabile (95%), izolarea termică a locuințelor (95%), reducerea deșeurilor în urma consumului de alimente (95%) sau utilizarea becurilor de tip led (94%).
Familia este un factor cheie care influențează comportamentul sustenabil, peste jumătate (53%) dintre cei care își autoevaluează deprinderile drept sustenabile declarând că au fost influențați în adoptarea acestora de către familie. De asemenea, factorii pe care românii îî consideră stimulatori pentru un comportament pro sustenabil sunt informația, implicarea, exemplele de bună practică sau implicarea companiilor private. Nevoia de informare privind sustenabilitatea este confirmată de aproape 3 din 4 români.
“Un viitor mai bun începe cu fiecare dintre noi și cu fiecare gest pe care îl facem, la nivel individual. Ne bucurăm ca, prin acest studiu, să oferim un reper important de informare, așa cum au indicat și respondenții, pentru a încuraja comportamentul responsabil la nivel de societate. Sustenabilitatea este în centrul afacerii BAT și, alături de o strategie foarte clară la nivel de grup și parametri de evaluare specifici, credem în acțiuni concrete și exemple de bună practică care pot să contribuie, în mod real, la un viitor mai bun pentru generațiile următoare”, a declarat Ileana Dumitru, Director juridic și afaceri externe, Aria Europa de Sud – Est din cadrul BAT.
“Ne bucurăm să fim alături de BAT in acest efort de înțelegere și sprijnire a ideii de sustenabilitate în România. Deși aparent e un concept de import, sustenabilitatea operaționalizată, cuantificată și măsurată se regăsește în mentalitatea românească fie sub influența tradițiilor dinainte de 1989 pentru generația X, fie sub formă de atitudini formate sau transmise sub influența familiei, a rețelelor de socializare și a televiziunii pentru generațiile Y și Z. Una dintre concluziile cheie ale studiului este că sustenabilitatea este un concept acceptat social, cu un rol sintetic de orientare atitidinală și de modelare a unor comportamente proactive privind colectarea și reciclarea selectivă, consumul redus de energie, grija față de mediu și preocupare pentru viitor. Este de subliniat aici și așteptarea românilor privind implicarea și bunele practici ale companiilor private privind sustenabilitatea,” precizează Dan Jurcan, sociolog, director de cercetare IRES.
La nivelul celor 3 entități din România, BAT organizează continuu ample acțiuni de protejare și conștientizare a reducerii consumului de resurse sau de donare pentru reciclare și reutilizare. BAT organizează permanent în România campanii de colectare selectivă a versiunilor anterioare ale dispozitivelor sale electronice, în peste 360 de puncte de colectare din țară, iar echipa locală a companiei a participat la plantarea a peste 2.000 de copaci doar în 2023. Totodată, fabrica BAT din Ploiești a obținut anul trecut certificarea AWS (Alliance for Water Stewardship), confirmând angajamentul companiei pentru protejarea resurselor de apă.
Economisirea energiei electrice este cea mai mare preocupare
Potrivit studiului IRES, 54% dintre români spun că în gospodăria lor, adulții sunt preocupați în cea mai mare măsură de economisirea energiei electrice, a apei, colectare selectivă sau alte acțiuni sustenabile.
Sustenabilitatea este asociată cu susținerea financiară, utilizarea eficientă a resurselor, durabilitate, protecția mediului, utilizarea resurselor regenerabile, reciclare și preocupare pentru viitor. Rugați să definească conceptul, cei mai mulți intervievați au menționat „susținerea financiară a unei idei sau a unui proiect” (18%), iar 15% au precizat că sustenabilitatea se referă la utilizarea eficientă a resurselor, conservarea acestora; mai sunt amintite frecvent și continuitatea sau durabilitatea (11%), responsabilitatea financiară (7%) sau activități benefice pentru mediu și omenire (6%).
Principalele surse de informare cu privire la acțiuni sustenabile sunt reprezentate de televiziune (6 din 10 respondenți), site-uri de internet (aproximativ jumătate dintre intervievați), rețelele de socializare (3 din 10 participanți la cercetare), precum și radio (aproape o cincime dintre respondenți).
Studiul a fost realizat de IRES în cadrul campaniei BAT România – Alege Asumat un Oraș Curat, iar concluziile sale se bazează pe percepțiile unui eșantion reprezentativ de 1101 respondenți adulți. Studiul a fost realizat de IRES în perioada 28 iulie – 4 august 2023, iar echipa de cercetare a folosit metoda de colectare CATI (interviu telefonic asistat de calculator).
BAT în România
• BAT, cel mai mare jucător de pe piața tutunului din România, a generat un impact de peste 125 de miliarde de euro în economie în primii 25 de ani de prezență pe piața locală. Din această sumă, circa 24 de miliarde de euro reprezintă contribuție directă la bugetul de stat, sub formă de taxe și accize.
• BAT este unul dintre cei mai mari contribuabili la bugetul de stat al României. La nivelul anilor 2020 și 2021, BAT a avut o contribuție de peste 20 de miliarde lei la bugetul statului, în cei doi ani, sub formă de taxe și accize.
• BAT are peste 3.000 de angajați și creează alte 30.000 de locuri de muncă pe lanțul de distribuție și aprovizionare.
• BAT a lansat în România în 2019 campania Alege Asumat un Oraș Curat, o campanie de informare a consumatorilor privind gestionarea responsabilă a deșeurilor și utilizarea responsabilă a resurselor, cu scopul de a atrage atenția asupra gesturilor simple pe care fiecare dintre noi le poate face pentru protejarea mediului și a comunității.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz