Iulian Nedea, CEO Simtel: Strategii de creștere în criză
Reading Time: 7 minuteRegula de aur la bursă este diversificarea, să nu-ți pui ouăle într-un singur coș. Este un sfat înțelept și pentru dezvoltarea unei companii, mai ales în perioade de criză. Despre strategii care duc la creștere chiar și în pandemie, flexibilitate și internaționalizare ne-a vorbit Iulian Nedea, CEO și acționar al Simtel.
Care au fost cele mai importante provocări și ce ați schimbat în strategia companiei?
2020 a fost un an provocator pentru noi, totuși nu ne-am oprit nicio clipă – chiar și în timpul stării de urgență, am continuat să livrăm proiecte clienților noștri care, în ciuda crizei, nu au renunțat să lucreze cu noi.
Suntem norocoși deoarece lucrăm cu clienți care nu au fost afectați de criză dar și datorită businessul-ui nostru care este foarte diversificat, compania noastră activând în 3 domenii de activitate – telecomunicații, energie verde și automatizare, cu fiecare dintre acestea livrând proiecte atât în România, cât și în străinătate. Mai în detaliu, suntem integratori pentru operatorii mobili de telecomunicații, construim și oferim mentenanță pentru centrale electrice fotovoltaice pentru eficientizarea consumului de energie, în special pentru autoconsum și oferim servicii pentru automatizarea proceselor industriale, respectiv ajutăm companiile prin automatizări, acționări electrice și roboți.
Făcând o paranteză aici, în 2009 când economia era în criză, noi lucram atunci doar în telecom, iar operatorii de rețele nu au oprit proiectele și am avut astfel un an excelent. Cu toate acestea, între anii 2012-2013, deși economia începea să funcționeze, am avut mari probleme deoarece aveam doar câțiva clienți și lucram într-un singur domeniu. Așa am ajuns să înțelegem nevoia de diversitate și de a nu ține toate ouăle într-un singur coș.
În ceea ce privește răspunsul nostru la pandemia de COVID-19, ne-am concentrat pe diversitatea, flexibilitatea și compatibilitatea domeniilor noastre de activitate, astfel încât ne-a fost ușor atunci când un domeniu a fost afectat să ne îndreptăm atenția către celelalte care nu au fost impactate. Așa cum menționam și mai sus, companiile mari doar în situații extreme, când business-ul le este afectat major, opresc investițiile, iar noi am avut șansa ca retailerii și operatorii mobili să nu fie afectați de această criză.
„Cel mai mult a crescut linia de business din energie verde și eficientizare a energiei, care a contribuit cu aproximativ 70% la cifra noastră de afaceri din primele șase luni ale anului” -Iulian Nedea, CEO și acționar Simtel
Aveți proiecte în mai multe domenii, care sunt direcțiile care au evoluat mai bine în această perioadă?
Cumva, pandemia de COVID-19 ne-a ajutat și am crescut pe fiecare dintre cele trei domenii ca valoare absolută a cifrei de afaceri. Cel mai mult a crescut linia de business din energie verde și eficientizare a energiei, care a contribuit cu aproximativ 70% la cifra noastră de afaceri din primele șase luni ale anului. Restul de 23% din veniturile noastre au provenit din telecomunicații, în timp ce 7% din automatizări industriale.
Linia de business din domeniul energiei verde a crescut cel mai mult, presupunem în primul rând datorită directivei Green Deal a UE care a făcut destul de multă vervă în zona aceasta. În timpul pandemiei, am continuat să construim noi centrale fotovoltaice pentru clienții noștri cheie: Altex, Dedeman, Penny și Mega Image.
Vedem cum companiile devin din ce în ce mai conștiente nu doar de amprenta lor ecologică, dar și de costurile tot mai mari pe care le implică utilizarea surselor tradiționale de energie. Costul energiei a crescut destul de mult în ultimi anii şi a început să se resimtă și presiunea în factură, dar mai important, este clar că prețul va continua să crească, cu aproximativ 3% pe an în România. Acest aspect pune din ce în ce mai multă presiune asupra companiilor, care încep să caute căi alternative de economisire a banilor, iar energia regenerabilă reprezintă una dintre măsurile care le pot ajuta să realizeze acest lucru. Mai ales în contextul în care costul tehnologiei de instalare a centralelor fotovoltaice a scăzut semnificativ în ultimul an. Ca rezultat, vedem un interes crescut din zona de producție, de siderurgie și mai ales de retail.
„Credem că ecosistemul startup-urilor locale este unul foarte dinamic. De fapt, suntem, de asemenea, implicați activ într-un start-up care va fi lansat în curând pe piața românească – o aplicație care va ajuta conectarea oamenilor cu furnizorii de servicii și, ca să spunem criptic, care le va îmbunătăți viața”
Ce estimări aveți pentru rezultatele de la final de an și ce planuri aveți pentru 2021?
În prima jumătate a anului, din toate cele trei linii de business (telecomunicații, energie verde și automatizare), am înregistrat venituri de 14 milioane lei, aproximativ 2,9 milioane euro, mai mult decât dublu față de aceeași perioadă din 2019, când am realizat o cifră de afaceri de 5,8 milioane lei. Vom avea și acest final de an unul foarte bun, cu o creștere față de 2019 de aproximativ 70%, obiectivul nostru fiind să atingem venituri de aproximativ 8 milioane euro pentru întregul an 2020.
Pentru 2021 urmărim să ne continuăm creșterea de două cifre și să ne concentrăm pe extinderea atât în România cât și în străinătate. Sperăm că această criză se va încheia în curând și vom putea fi mai flexibili în furnizarea de servicii în străinătate. Internaționalizarea este o opțiune pentru noi, serviciile noastre fiind cerute în toată Europa și în lume. În prezent, avem câteva proiecte pe „hold” în energie și avem discuții aproape finalizate pentru un proiect în domeniul telecomului într-o țară nordică.
O altă traiectorie pe care dorim să ne concentrăm în 2021, și care considerăm că va aduce multă dinamică și creștere afacerii noastre, o reprezintă proiectele ESCO. În S1 2020, am semnat primul contract cu o companie cu capital românesc prin care finanțăm un proiect fotovoltaic pe model ESCO. Este o premieră pentru noi, dar vedem mult potențial în astfel de servicii și plănuim să punem accentul în această direcție pe viitor.
ESCO provine de la „Energy Service Company” și se referă la o companie care oferă servicii în domeniul energiei cum ar fi implementarea proiectelor de eficiență energetică sau de energie regenerabilă și, în majoritatea cazurilor, care oferă aceste proiecte la cheie. ESCO garantează o economisire a energiei și / sau furnizarea aceluiași nivel de servicii de energie la un cost mai mic. O garanție a performanței poate lua mai multe forme. Poate să reprezinte nivelul de economisire a energiei dintr-un proiect, poate prevedea că aceste economii la energie vor fi suficiente pentru a rambursa lunar costurile datorate pentru proiect sau că același nivel de energie este furnizat pentru mai puțini bani.
Ceea ce este caracteristic companiilor de tip ESCO, de altfel și cel mai important aspect pentru serviciul nostru pe piața românească, este faptul că acestea pot finanța sau aranja primirea de finanțare pentru proiecte. Prin urmare, oferta noastră către companii va fi foarte atractivă, deoarece va include și finanțare, care va proveni fie de la bănci, fie poate chiar dintr-o emisiune de obligațiuni corporative listată la Bursa de Valori București. Finanțarea va fi utilizată pentru construirea acestor proiecte, urmând ca apoi companiile să ne returneze finanțarea inițială printr-un program eșalonat de plăți, ulterior rămânând proprietarii exclusivi ai proiectului.
Cum vedeți evoluția bursei, acum că România a fost promovată oficial la statutul de piaţă emergentă?
Ne uităm atent la oportunitățile de pe piața de capital din România încă de la sfârșitul anului trecut. Ne doream ca la începutul lunii iunie să ne finanțăm o pare dintre proiectele din energie printr-o emisiune de obligațiuni la bursă. Însă, am fost nevoiți să amânăm pentru moment această opțiune și ne-am focusat energia pe proiecte și clienți. Vom reveni la acest plan în lunile următoare în funcție de evoluția crizei sanitare și vom evalua atunci dacă vom reiniția procesul sau dacă ne vom orienta către alte variante. Avem chiar și în aceste zile investitori ce își îndreaptă atenția către noi, dar nu ne grăbim. Sunt încă fonduri de investiții prezente și active în România iar lichiditate încă mai există. Suntem optimiști și cred că vom vedea investiții importante în România și în perioada ce urmează, în special datorită noului statut de piață emergentă.
Spuneți despre Simtel că este probabil, primul start-up autentic din România. Cum a început aventura dumneavoastră antreprenorială și cum a evoluat mediul de business local în toată această perioadă?
Da, așa este, credem ca Simtel este, probabil, primul sau unul dintre primele startup-uri autentice din România. Împreună cu Sergiu Bazarciuc și Radu Vilău, care sunt în continuare alături de mine acționari în Simtel, am fondat compania în 2000. Eram proaspăt absolvenți de Politehnică și ne gândeam la antreprenoriat și cum să începem propria afacere din nevoia de a găsi alte soluții în afară de a ne angaja. Am făcut un plan de business pentru un mic magazin de reparații pentru telefoane mobile, pe care l-am prezentat unui antreprenor român cu intenția de primi o investiție din partea acestuia. Din fericire, ideea noastră i-a plăcut, a investit în afacerea noastră și așa a apărut atelierul nostru din Piața Romană. Destul de repede, ne-am crescut „brandul” și am devenit cunoscuți în București în materie de reparații de telefoane mobile.
În 2004, am început să semnăm contracte cu jucători mari din sectorul telecomunicațiilor, precum Orange, Connex (preluat ulterior de Vodafone), Romtelecom (astăzi Telekom) și RCS & RDS. Afacerea mergea atât de bine, încât în 2005 am decis să vindem atelierul de reparații de telefoane mobile și să ne concentrăm exclusiv pe servicii și afaceri B2B. Am început cu sectorul telecomunicațiilor, dar în urma creșterii reputației și a colaborării cu aceste companii mari, am devenit cunoscuți și în rândul jucătorilor din alte industrii. Așa am început să ne dezvoltăm afacerea și să introducem, de asemenea, noi linii de activitate – automatizarea și ulterior energia verde. Am rămas întotdeauna agili și am căutat mereu noi modalități de a ne dezvolta și crește afacerea. Datorită acestui fapt, am crescut organic și până în prezent ne-am finanțat folosindu-ne de mecanismele bancare tradiționale, dar nu excludem opțiunea de a ne întoarce la „rădăcini” și de a căuta investitori pe viitor.
Cum vedeți ecosistemul startup-urilor locale? Ce sfaturi le-ați da antreprenorilor la început de drum?
Credem că ecosistemul startup-urilor locale este unul foarte dinamic. De fapt, suntem, de asemenea, implicați activ într-un start-up care va fi lansat în curând pe piața românească – o aplicație care va ajuta conectarea oamenilor cu furnizorii de servicii și, ca să spunem criptic, care le va îmbunătăți viața.
Sfaturi pentru antreprenori? Le recomand să nu își țină ouăle în același coș, respectiv să aibă un business diversificat dar nu mai mult de 3 domenii pentru că există riscul să-și piardă concentrarea.
Consider că atenția și disciplina reprezintă cheia succesului, pe lângă învățarea continuă, atât din cărți, traininguri dar și de la toți oamenii din jur. De asemenea, oamenii ce compun echipa sunt foarte importanți iar aici trebuie să avem un rol de lideri, să găsim oameni cu potențial, să-i sprijinim să se dezvolte și să le punem la dispoziție resurse cu care să creeze business, să se simtă motivați și împliniți, iar mai departe să genereze profit.
Interviul a fost inițial publicat în Biz nr. 348 (15 noiembrie – 15 decembrie 2020). Dacă doriți să primiți Revista Biz prin curier, abonați-vă aici.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz