Strategie pentru viitor
Reading Time: 5 minuteDincolo de extindere, investiții și rezultate financiare, Frank Wagner, CEO al Lidl România, pune accentul pe sustenabilitatea performanțelor de business. Tocmai de aceea și noul sediu central al companiei este o investiție gândită pe termen lung și în parametrii sustenabilității.
De ce s-a mutat Lidl în acest sediu construit de la zero?
Ca și în cazul magazinelor noastre, preferăm să deținem noi lucrurile. În Pipera, stăteam cu chirie, nu eram doar noi în clădire, echipa era împărțită pe șase sau șapte nivele, iar asta nu prea ne ajută să colaborarăm. Iar colaborarea este esențială pentru noi, ați văzut și birourile open space și felul în care am organizat întregul spațiu aici. Am vrut să avem clădirea noastră și totul este gândit încă din faza de proiect pentru nevoile businessului și pentru oamenii noștri. Și este foarte important pentru noi să fim lângă un magazin Lidl.
Ce v-a determinat să construiți o clădire sustenabilă?
Noi gândim puțin diferit. Puteam să facem o clădire standard, cam la jumătate de preț, ar fi fost frumoasă, dar nu ar fi fost Lidl-like, pentru că noi gândim pe termen mediu și lung. Mult mai important decât investiția este ce aduce de fapt acest sediu pentru nevoile de business și pentru toți colegii noștri. Așa cum probabil ați putut să vedeți cât ați stat împreună cu noi. A fost mai scumpă decât o clădire normală, dar nu este pentru un an sau cinci ani, ci pentru mai bine de 25 de ani. Asta e gândirea noastră, nu de azi pe mâine. Noi investim mai mult, dacă știm că pe termen mediu și lung va fi un beneficiu mult mai mare. De exemplu, înlocuim în aproape toate depozitele becurile clasice cu leduri. Este foarte scump, dar știm că după 7-8-9 ani vom avea return on investment. Aceasta e strategia noastră.
Cum vedeți compania astăzi, față de acum cinci ani, când reveneați în cadrul Lidl România?
Cel mai simplu este să ne uităm pe cifre. Aveam în jur de 130 de magazine, între timp am ajuns la 220, iar în acest an vom crește la peste 235 de magazine. Chiar astăzi (8 martie – n.r.) am deschis un magazin la Sighișoara. Mult mai important pentru mine este că am crescut și ca număr de angajați și la nivel de centre logistice regionale. Acum cinci ani, am deschis al treilea depozit regional, între timp am mai deschis unul în Lugoj și suntem în pregătire pentru al cincilea depozit, în Roman. În ultimii cinci ani, am reușit să dublăm cifra de afaceri. Dincolo de rezultatele financiare, mult mai important este ce se află în spate. Echipa s-a dezvoltat, colaborăm tot mai bine și asta se reflectă în profit și cifra de afaceri. Noul sediu nu face decât să ajute și mai mult echipa să colaboreze și să aibă rezultate extraordinare.
Pe ce direcții principale vă concentrați în 2018?
Mai întâi, aș vrea să spun că în 2017 am crescut din nou peste media pieței și este fenomenal că reușim asta în fiecare an. Există foarte multe proiecte ambițioase pentru 2018. Ne concentrăm în continuare pe creșterea cifrei de afaceri, ca și până acum, peste media pieței, pentru că vrem să fim mereu în top. Va fi foarte multă muncă în spate: extinderea rețelei de magazine și a echipei, fiindcă vrem să angajăm peste 500 de oameni în 2018, în condiții dificile pe piața muncii. Vrem să deschidem cel puțin 15 magazine în acest an, avem în construcție al cincilea depozit regional și avem și planuri pentru al șaselea, deci suntem destul de activi pe partea de investiții. După proiectul ambițios de a construi sediul central extrem de sustenabil, următorul proiect este să dezvoltăm un IT hub pentru Lidl Digital. IT Hub‑ul va avea sediul în fostele birouri din Pipera, pe care le rearanjăm în același spirit cu această clădire.Vrem să angajăm peste 100 de IT-ști în perioada următoare.
Vă gândiți la achiziții în România?
Niciodată să nu spui niciodată, nu știm ce oportunități pot să apară pentru achiziții. Cred însă că ar fi destul de dificil, dacă vorbim de rețele mai mari de 2-3 magazine, fiindcă ar fi nevoie obligatoriu de aprobarea Consiliului Concurenței. Nu este fezabil să preluăm un retailer mare, precum Penny, Profi sau Mega Image. Nu este scopul nostru și nu se potrivește cu strategia noastră, fiindcă vrem să facem noi clădirea și conceptul de magazin în stilul nostru. Competitorii au altă viziune în ceea ce privește magazinele și e destul de dificil de integrat noi unități. Când am cumpărat de la Penny fostele magazine XXL, am demolat clădirile vechi și am construit de la zero, deci am cumpărat practic terenul.
Sunteți prezenți pe o piață extrem de dinamică. Ce provocări aduce această realitate?
Chiar dacă există loc de creștere, luptăm cu toți retailerii pentru fiecare client. Clienții noștri apreciază foarte mult cea mai bună calitate la cel mai bun preț. Asta este ideea principală cu care am intrat în piață și am convins deja foarte mulți români. Noi nu am vrut niciodată să fim ieftini, pentru că noi punem mare accent pe calitate. Ne dorim mereu cea mai bună calitate la cel mai bun preț. Este o mare diferență. Acum cinci ani, toți concurenții se băteau în zona de ieftin, dar noi nu am vrut să fim cei mai ieftini cu o calitate inferioară. Se cumpără tot mai multe produse de calitate, iar acest lucru se vede după cum au evoluat piața și clienții. Prin intrarea noastră pe piață, s-a schimbat gândirea consumatorilor și retailerilor, marca proprie nu este un produs ieftin cu calitate slabă. Acolo suntem lideri de piață. Vedem cum multe dintre acțiunile noastre sunt copiate de către concurenți. Piața a decis că noi am făcut lucruri bune și clientul spune asta zi de zi. În toate țările, ne-am poziționat în așa fel încât să vină oricine la noi în magazin, nu există categorii de clienți pe care să nu le vrem. Avem oferte pentru oricine, de la pensionar la milionar. Vrem să creăm piață și aici concurenții sunt atenți la ce facem, ne urmăresc. Și noi, dacă vedem ceva bun, adaptăm la filozofia Lidl, îmbunătățim și implementăm.
Cum vă diferențiați pe partea de salarii și beneficii oferite angajaților?
Am crescut recent salariile. Pentru noi, este important să plătim și să răsplătim echipa. Nu vrem să fim la nivelul mediei pe piață, vrem să fim mereu mai sus și asta se reflectă în tot ce facem, fie prin beneficii, fie prin salarii și prin oportunități de carieră. La final, echipa face diferența. Suntem tot timpul foarte atenți și analizăm an de an unde ne aflăm. Investim mult, nu doar la nivel de salarii, ci și în asigurări de sănătate, implementăm în câteva luni și asigurări de viață. Facem foarte mult în ceea ce privește școlarizarea și dezvoltarea oamenilor. Vrem să promovăm, dacă se poate, 100% din interior. Oamenii care au crescut la noi știu mult mai bine cum funcționează lucrurile în Lidl. La noi, poți să pornești din magazin și în câțiva ani să ajungi director general. La Lidl nu există gândirea că, dacă ai lucrat în vânzări, nu te poți muta în imobiliare, la achiziții de produse sau pe teren. Dacă iau un om bun și îl școlarizez, poate să facă aproape orice, dacă-i place, desigur.
Cât de mult contează echipa?
Foarte mult. Echipa, cei care fac efectiv lucrurile în magazin, contează extrem de mult, indiferent de cine este în management. Nu contează despre ce retailer vorbim: pe lângă modelul de business, echipa din magazin face, de fapt, diferența. Dacă echipa nu e potrivită și clientul nu se simte bine în magazin, nu vine, chiar dacă acolo ar găsi cele mai bune produse. E vorba despre pasiune și dorința de a îmbunătăți, indiferent la ce nivel.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz