Analize

Studiu Storia.ro: Diferențele dintre generații în procesul de achiziție a unei locuințe

Reading Time: 4 minute

Vârsta medie de achiziție a primei locuințe este de 29 de ani, iar principalul motiv pentru care românii își doresc să-și achiziționeze o locuință este același în rândul tuturor generațiilor analizate, respectiv dorința de a avea un spațiu pe care să-l poată amenaja după propriile preferințe. Această variantă a fost aleasă în proporție de 54% de generația Z, 42% de generația Y, 25% de generația X și de 31% de generația Baby Boomers, conform celui mai recent studiu desfășurat de Storia.ro, platforma de imobiliare lansată de OLX.

Topul celor mai importante motive de achiziție imobiliară în funcție de generații

Pentru cei cu vârste de sub 26 de ani (parte din generația Z) motivul secund pentru care își doresc să achiziționeze un imobil este dorința de a deveni proprietari (53%), urmat de alte motivații precum: dorința de a avea un spațiu mai mare (28%), dorința de a fi mai aproape de locurile importante pentru ei, precum job, școli, grădinițe (28%), dar și faptul că rata bancară ar avea aceeași valoare cu cea a unei chirii (24%).

La fel ca cei din generația Z, și cei din generația Y (27-42 de ani) au printre motivele principale dorința de a deveni proprietari (39%) și dorința de a locui într-un spațiu mai mare (38%), urmate fiind de alte motive precum: apariția unei schimbări în situația familială, precum căsătorie, divorț sau venirea unui copil (26%) și dorința de a face o investiție imobiliară (20%).

Printre motivele pentru care cei din generația X (43-58 de ani) achiziționează o locuință se regăsesc următoarele: dorința de a face o investiție imobiliară (24%), cumpărarea unei proprietăți pentru un alt membru al familiei (21%), dorința de a locui într-un spațiu mai mare (19%), urmată de dorința de a fi proprietar (18%).

Cei din generația Baby Boomers (peste 59 de ani) își doresc să achiziționeze o locuință și din dorința de a se muta în alt oraș (27%), dar și din alte motive (22%) sau pentru că își doresc un spațiu mai mare (18%) sau să devină proprietari (17%).

Care este profilul cumpărătorului imobiliar în funcție de vârstă

Studiul Storia.ro a fost realizat în rândul persoanelor interesate să achiziționeze o casă sau un apartament în decursul următorilor doi ani, respectiv persoane care dețin o proprietate imobiliară în prezent (50%), dar și persoane care nu dețin niciun imobil (50%).

Analizând profilul respondenților care sunt deja proprietari, dar își doresc să mai facă încă o achiziție imobiliară, 73% fac parte din generația Baby Boomers (peste 59 de ani), 72% fac parte din generația X (43-58 de ani), 43% din generația Y (27-42 de ani) și doar 17% dintre aceștia fac parte din generația Z (sub 26 de ani), așa cum era de așteptat, în contextul în care vârsta medie pentru achiziția primei locuințe este de 29 de ani.

Întrebați cât timp se așteaptă să locuiască în imobilul pe care își propun să-l achiziționeze, majoritatea respondenților (o medie de 40%) din toate generațiile incluse în sondaj (Z, Y, X, Baby Boomers) au luat în considerare o perioadă de peste 15 ani. Cu toate acestea, există o flexibilitate mai mare în rândul generațiilor Z (sub 26 ani) și Y (27-42 de ani) în ceea ce privește posibilitatea de a locui un timp limitat (între 1 și 5 ani) în imobilul achiziționat, reprezentanții celor două generații alegând această variantă într-o proporție totală de aproape 30%.

„Țara noastră ocupă primul loc în topul statelor din Uniunea Europeană la capitolul numărului de proprietari de locuințe. Această tendință este confirmată încă o dată și de studiul desfășurat de noi, cei de la Storia.ro, din care reiese că dorința de a fi proprietar a rămas în topul motivelor de achiziții imobiliare din rândul tuturor generațiilor, începând cu cei de sub 26 de ani și până la cei de peste 59 de ani.

Cu toate acestea, am observat că cei cu vârste de până la 42 de ani iau în considerare să locuiască în imobilele achiziționate un timp limitat, de până la 5 ani, fapt care ne arată că în rândul generațiilor Y și Z există o flexibilitate mai mare decât poate ne-am fi așteptat, în sensul că aceștia își doresc diversitate și nu percep o locuință ca fiind pentru totdeauna” a declarat Monica Dudău, Marketing Manager Storia.ro & OLX Real Estate.

Conform datelor analizate, aproape 70% dintre respondenți ar locui în noul imobil împreună cu partenerul/a și/sau cu copiii, 14% ar locui singuri, iar 7% ar dori să-l închirieze. Așa cum era de așteptat, analizând răspunsurile per generații, se observă că majoritatea respondenților din generația Z (sub 26 ani) și din generația Baby Boomers (peste 59 ani) ar locui cu partenerul/a, iar cei din generațiile Y (27-42 ani) și X (43-58 de ani) ar locui cu partenerul/a și cu copiii.

Întrebați cum se raportează la piața imobiliară din prezent, 32% dintre respondenți se arată îngrijorați, 24% sunt încrezători sau plini de speranță, iar 23% sunt ușor confuzi în legătură cu schimbările imobiliare din perioada următoare. Analizând răspunsurile se observă că cei mai încrezători sau plini de speranță sunt respondenții care fac parte din generația X (43-58 de ani) și Baby Boomers (peste 59 de ani), în timp ce respondenții din generația Y (27-42 de ani) fac parte dintre cei care sunt mai îngrijorați.

Chestionarul a fost publicat online, pe Storia.ro și OLX Imobiliare, în perioada iulie-august 2023, iar răspunsurile au fost colectate de la 1035 respondenți, la nivel național.

Analiza a fost realizată de Storia.ro – platforma de imobiliare lansată de OLX, ca parte din inițiativa „Drumul inteligent spre acasă”, prin care brandul își propune să contribuie la transparentizarea informațiilor necesare tuturor cumpărătorilor, chiriașilor, proprietarilor, agenților și dezvoltatorilor, cu scopul de a-i susține să ia decizii imobiliare corecte, în cunoștință de cauză.

Photo 213586066 | Different Generations © Andrii Iemelianenko | Dreamstime.com

Romanita Oprea

Recent Posts

TAROM a vândut vouchere de peste 600.000 euro în campania de Black Friday. Suplimentează oferta

Datorită cererii peste așteptări în cadrul campaniei de Black Friday 2024 pe platforma eMag, TAROM anunță suplimentarea cu 1.500 de…

1 minut ago

Reducerile Xiaomi de Black Friday. Aspirator la 2000 de lei

Xiaomi anunță astăzi promoțiile de Black Friday ce oferă pasionaților de tehnologie oportunitatea de a achiziționa produse remarcabile la prețuri…

13 minute ago

CPE România anunță achiziționarea integrală a acțiunilor de la Custom Group

CPE România, lider global în soluții de tehnologie pentru retail, aviație și logistică, anunță cu mândrie o etapă de transformare…

32 de minute ago

Creștere uriașă a comenzilor de Black Friday. Topul produselor în primele 30 de minute

Cea de-a 14-a ediție a celui mai așteptat eveniment de shopping din an, Black Friday, a început la ora 7:15…

56 de minute ago

PepsiCo România anunță lansarea Pepsi Twist Zero Zahăr – cu gust de lămâie

PepsiCo, unul dintre liderii industriei de produse alimentare și băuturi, anunță lansarea Pepsi Twist Zero Zahăr - cu gust de…

15 ore ago

Universul Beetlejuice a prins viață cu Fanta The Afterlife Experience, cea mai nouă campanie semnată VML România

Fanta și VML România au redefinit Halloween-ul anul acesta printr-un parteneriat global cu Warner Bros. pentru lansarea filmului Beetlejuice Beetlejuice, o…

15 ore ago