Stephen Fern: Cum unim brandurile ca să salvăm planeta
Reading Time: 4 minuteArk2030 are un țel ambițios: să oprească și chiar să inverseze sensul schimbărilor climatice în următorul deceniu, cu ajutorul brandurilor, al consumatorilor, dar și al unei aplicații de loializare.
Text de Mark Tungate
„Dacă un asteroid s-a îndrepta direct către Terra, guvernele lumii al colabora cu NASA și ar trimite pe cineva ca Bruce Willis să-l distrugă cu explozibili. Impactul schimbărilor climatice va fi la fel de catastrofal ca impactul unui asteroid, dar guvernele nu se mișcă suficient de repede. Deci totul depinde de noi”, spune Stephen Fern, președintele Fundației Ark 2030.
Prin „noi”, Stephen Fern se referă la consumatori, cu ajutorul brandurilor. La baza proiectului său extrem de ambițios se află un program de recompense. Întâi descarci aplicația Ark2030 (Android sau iOS), apoi scanezi un QR code sau folosești cardul de credit la cumpărare, ca să acumulezi puncte.
Acesta este punctul în care majoritatea programelor de loializare dau greș. Fiindcă deseori punctele acumulate rămân uitat pe cardul de loialitate. Însă punctele Ark2030 sunt folosite direct pentru a finanța eforturile de oprire și inversare a schimbărilor climatice. Iar prin intermediul aplicației poți urmări impactul pozitiv al cumpărăturilor tale.
În practică, 1% din valoarea achiziției produselor sau serviciilor de la brandurile participante e direcționat către finanțarea unor proiecte majore în domeniul ecologic. Fern spune că Ark2030 se află în curs de a semna contracte cu mai mulți parteneri globali
Investiții în “bine”
Dacă deja ați schițat un zâmbet sceptic, nu sunteți singurii: este o reacție obișnuită. Dar Fern e foarte serios. A studiat dreptul, a fost contabil autorizat în cadrul companiei de consultanță Arthur Andersen, dar cariera lui a urmat o cale mai puțin obișnuită când s-a apucat de educație, ajutând la crearea organizației G9, care ajută cele mai bogate familii ale lumii să-și folosească averile pentru scopuri nobile.
“Abordez familiile cu o idee simplă: în acest moment, 99% din averea lor este folosită doar pentru a produce și mai mulți bani, iar la sfârșitul anului poate scriu un cec cu o donație pentru o cauză nobilă. Misiunea mea era să fac în așa fel încât 99% din averea lor să fie folosită pentru a face bine, continuând în același timp să câștige bani”, spune Fern.
A început prin a consilia 80 de familii foarte bogate și de atunci a construit o rețea ce depășește 4.500 de familii. „De peste 20 de ani ajut cei mai bogați oameni să facă bine. Ark a apărut în urma unei idei din octombrie 2018, când ONU a anunțat că mai avem doar 12 ani să salvăm planeta. Acordul de la Paris este minunat în teorie, dar până în 2030 deja 60% din răul făcut de noi planetei va fi ireversibil. Dintr-o dată, tot ce făceam atunci părea irelevant, nu avea sens, dacă nu ne ocupăm de această problemă”, adaugă Stephen Fern.
Cum le dai brandurilor ceea ce-și doresc.
Relațiile lui Fern cu oameni foarte bogați au fost cruciale în atragerea brandurilor, fiindcă multe dintre acestea sunt deținute de familiile pe care acesta le consiliază de ani buni. Și-a dat seama că nu putea să le ceară pur și simplu să dea niște bani, fiindcă sunt bombardați tot timpul cu cereri de donații. Și, fiind oameni de afaceri iscusiți, sunt reticenți în a-și eroda singuri profitul.
“Așa a apărut ideea punctelor de loialitate. Când un consumator cumpără ceva și acumulează puncte, suma echivalentă în bani este transferată de la compania în cauză către un cont, până când consumatorul răscumpără acele puncte. Dar cum majoritatea oamenilor nu folosesc acele puncte, o mare parte din ele stau degeaba. De fapt, 85% din banii puși deoparte la nivel global în aceste scheme nu fac nimic. Să facem ca aceste puncte să nu mai fie inutile și să le oferim brandurilor un mecanism să le transforme în puncte de care oamenilor chiar să le pese”, s-a gândit Fern.
După data expirării punctelor, cele nefolosite se întorc la companie. Dar din discuțiile cu proprietarii de branduri Fern a aflat că aceștia sunt dispuși să doneze punctele pentru lupta contra schimbărilor climatice.
„Orice brand are un singur mesaj pe care dorește să-l transmită astăzi, și anume că îi pasă de planetă. În loc să le cerem brandurilor donații, devenim parte din strategia lor de marketing. În loc să ne bazăm pe bunăvoința lor, le oferim ceva ce-și doresc”, afirmă Stephen Fern.
Daniel Binns, CEO al biroului Intebrand din New York, este unul dintre cei mai apropiați prieteni și consilieri ai lui Fern, așa că i-a arăta acestuia un raport care confirmă că 90% dintre consumatori nu doar că vor alege un brand care protejează planeta, dar chiar sunt dispuși să plătească mai mult pentru asta. Problema este că doar 12% dintre oameni cred că brandurile respectă promisiunile legate de sustenabilitate. Așa și-a dat Fern seama că, dacă reușește să facă legătura cât mai transparentă dintre branduri cu proiecte care chiar se realizează, va rezolva problema.
Prin intermediul unei tranzacții simple cu care consumatorii sunt deja obișnuiți, brandurile pot demonstra prin intermediul Ark2030 nu doar că le pasă de planetă, ci și că sunt angajate în realizarea de schimbări reale, tangibile. Și pentru că vor dori să se află acest lucru, vor promova această schemă prin intermediul propriilor canale de marketing.
“Consumatorii n-au mai avut un one-stop shop dedicat integral inversării efectelor schimbărilor climatice. Este un mediu incredibil pentru branduri”, este de părere Fern.
Printre primii participanți la proiect se numără gigantul farmaceutic AstraZeneca, care s-a angajat să planteze 25 de milioane de copaci în Australia. Proiectul includ inițiativa proprie AZ Foresc, organizația non-profit One Tree Planted și programul Restore Australia, al Global EverGreening Alliance, cu sprijinul Ark2030.
Cinci ecosysteme-țintă
Dar cum propune Fern să inversăm efectele schimbărilor climatice până în 2030? Apelând la calcule simple. Scopul e să aducem ecosistemele la nivelul la care se aflau înaintea Revoluției Industriale. Cercetările sale arată că, în mod concret, asta înseamnă reabilitarea de 500 de milioane de hectare degradate.
Această cifră a fost împărțită în 500 de piese de puzzle, cum le numește el. Cinci ecosisteme, a câte 100 de milioane de hectare fiecare, și zece milioane de hectare din fiecare ecosistem de reabilitat pe an. Cele cinci ecosisteme sunt oceanul, pădurea, deșertul, pădurea tropicală și savana. Fern colaborează cu Proiectul de Mediu al ONU și cu Global EverGreening Alliance, dar și cu comunitățile de la fața locului, pentru a începe acțiunea.
“Folosim știința, ONG-urile, cunoașterea la nivel local și global, precum și cele mai noi tehnologii ca să dezvoltăm un program cuprinzător pentru fiecare ecosistem în parte. Este nevoie de o abordare completă pentru a crea un ecosistem sustenabil. După ce faci asta, ceea n-am mai încercat nimeni până acum, contractezi partenerii potriviți pentru implementarea la fața locului, ca să aplici strategia”, spune Fern.
Iar dacă totul merge bine, în curând veți vedea logo-ul Ark2030 pe ambalaje, în magazine sau lângă un QR code de pe paharul reutilizabil de cafea pe care-l folosiți. Descărcați aplicația și începeți să salvați lumea punct cu punct acumulat.
Articol publicat în cadrul parteneriatului cu Epica Awards 2020
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz