Ștefan Sava, SSAT+: Un nou început în București
Reading Time: 2 minuteCapitala are un nou început în administrație, iar asta creează multe așteptări, atât pentru locuitori, cât și pentru mediul de afaceri din domeniul construcțiilor și dezvoltării imobiliare. Pentru noi, ca echipă de arhitecți cu majoritatea proiectelor realizate în București, fiecare proiect pornește ca o mare provocare.
Text de Ștefan Sava, Managing Director SSAT+
Birocrația este una dintre ele, probabil prima la care v-ați gândit în timp ce citiți aceste rânduri, iar asta, sperăm noi, se va rezolva treptat, odată cu implementarea unei noi viziuni de management al timpului și al resurselor umane și materiale la nivelul administrației. De asemenea, este nevoie de actualizarea legislației urbanistice. Cea la care ne raportăm acum în România este extrem de stufoasă, învechită, pe alocuri interpretabilă și uneori imposibil de aplicat cu toate constrângerile implicate. Sunt situații în care normele cer lucruri contradictorii, creând scenarii fără ieșire.
Un proiect arhitectural nou sau care își propune să repună în uz o clădire în ruină, într-o zonă protejată, are nevoie de numeroase avize, printre care și unul de la Ministerul Culturii, dar nu numai, iar acesta e un proces birocratic anevoios care poate dura ani de zile. Uneori, pentru a-l scurta, se fac numeroase compromisuri. Desigur, este o constrângere nefericită asupra creativității și este doar un exemplu din diversele situații cu care ne confruntăm zi de zi în domeniul nostru profesional.
Ideal ar fi ca dezvoltarea orașului să se facă în parteneriat cu proiectanții și cu investitorii, ca proiectele, indiferent de dimensiunea lor, să nu fie blocate luni sau chiar ani de zile, în așteptarea unei autorizații de construire, ci discutate, dezbătute într-un timp rezonabil.
Probabil doar când procesul de autorizare va fi digitalizat, viteza de circulare și de procesare a informațiilor va crește, iar eventualele ajustări ce trebuie aduse unui proiect vor fi transmise transparent și în concordanță cu legislația, fără nota subiectivă a fiecărui membru al unei comisii sau subcomisii, iar asta va fi un plus imens pentru locuitori și pentru mediul de afaceri.
Strategia de dezvoltare urbană inteligentă integrează, printre altele, dezvoltarea infrastructurii, generarea de reglementări urbane adaptate cerințelor actuale și fluidizarea procesului de autorizare. Acestea din urmă conduc inevitabil la creșterea nivelului calității vieții prin generarea de locuri de muncă, ridicarea standardului la care vor trebui să se alinieze viitoarele construcții ale orașului și, nu în ultimul rând, la creșterea încasărilor la bugetul de stat.
Pentru asta administrația care își începe acum mandatul va trebui să inițieze mai multe oportunități de consultare cu actorii implicați și afectați: arhitecții, investitorii și locuitorii, ca un partener în atingerea obiectivelor comune: să respecte orașul și să contribuie la evoluția lui.
Dacă în campania electorală nu a existat nicio dezbatere, deși ne-am fi dorit, măcar în următorii patru ani să ne bucurăm de dialog.
Arh. Ștefan Sava, Founder & Managing Director SSAT+, are o experiență de peste 10 ani în arhitectură, urbanism, design de interior și management. Printre cele mai cunoscute proiecte din portofoliul SSAT+ se numără The Corner: ansambluri rezidențiale cu funcțiune mixtă, plasate în zone centrale și premium ale capitalei (Eminescu-Dacia, Floreasca și Armenească-Moșilor) care oferă un confort și un standard ridicat al locuirii. Un trademark al proiectelor SSAT+ sunt terasele generoase și acoperișurile transformate în grădini urbane pentru uzul proprietarilor.
Credit foto: © Daniel Udrescu
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz