Startup vs antreprenori maturi
Reading Time: 2 minuteIn medie, antreprenorii romani de startup muncesc la fel de mult ca antreprenorii care au afaceri mature in spate. Cei mai multi antreprenori, indiferent de vechimea sau dimensiunea afacerii, dedica 10 ore afacerii lor in fiecare zi, ceea ce inseamna ca lucreaza cu 21% mai mult decat angajatii cu norma intreaga din Romania, potrivit rapoartelor EY privind antreprenoriatul si afacerile de tip sturtup.
Desi participa la evenimente de networking, se poate observa faptul ca antreprenorii maturi nu o fac in aceeasi masura cu antreprenorii de startup. 64% din antreprenorii de startup participa la cel putin un astfel de eveniment intr-o saptamana, fata de 53% dintre antreprenorii maturi.
Spre deosebire de antreprenorii maturi, antreprenorii de startup considera ca birocratia (28% dintre raspunsuri) si accesul la finantare (17%) constituie cele mai mari obstacole pentru antreprenori, fiscalitatea excesiva fiind principalul obstacol doar pentru 12% din respondenti.
Problemele cadrului fiscal si legislativ au fost indicate de 35% dintre antreprenorii maturi ca reprezentand cel mai important obstacol pentru dezvoltarea afacerilor in Romania, in linie cu editiile anterioare ale Barometrului EY al antreprenoriatului romanesc 2012-2015. Neclaritatile legislative, lipsa de informatii, legislatia stufoasa, fiscalitatea excesiva – sunt doar cateva aspecte semnalate de antreprenori ce sunt corelate cu sistemul de reglementare si fiscalizare.
Antreprenorii de startup, mai pesimisti decat cei maturi
In ciuda faptului ca antreprenorii de startup sunt mai tineri decat antreprenorii cu afaceri mature, 66% dintre ei situandu-se in intervalul de varsta 25-35 de ani, fata de 73% respondenti ai Barometrului antreprenoriatului romanesc 2016, care au peste 40 de ani, tinerii antreprenori sunt mai pesimisti in privinta culturii antreprenoriale din Romania. Astfel, 60% dintre antreprenorii de startup cred ca mentalitatile romanesti nu sunt pro-antreprenori, comparativ cu 50% dintre antreprenorii romani care considera ca mentalitatile sunt pro-antreprenori.
Unul din cinci antreprenori maturi nu se simte inspirat in activitatea de business de niciun model de antreprenor strain sau roman
41% dintre antreprenorii maturi sunt inspirati in primul rand de un antreprenor roman de succes in activitatea lor ca oameni de afaceri, dar procentele sunt foarte fragmentate intre antreprenorii nominalizati. Singurul antreprenor roman care se distanteaza in preferinte este Ion Tiriac. Aproape unul din cinci antreprenori il percep ca pe un model de urmat in business.
La fel de multi (20%) indica faptul ca nu au un antreprenor care sa ii inspire. Dintre antreprenorii straini, Steve Jobs si Bill Gates sunt preferatii oamenilor de afaceri maturi respondenti. Prin comparatie, cei mai multi antreprenori de startup se simt inspirati de modele de afaceri din strainatate, 46% dintre ei indicand un antreprenor strain ca inspiratie pentru afacerea lui, pe primul loc situandu-l pe Elon Musk – antreprenor in serie, CEO Tesla Motors si fondator SpaceX si PayPal.
Datele referitoare la antreprenorii maturi si cei care conduc un startup provin din Barometrul antreprenoriatului romanesc 2016, realizat de EY Romania in parteneriat cu Raiffeisen Bank, si din Barometrul afacerilor de tip startup din Romania 2016, realizat de EY Romania in colaborare cu Impact Hub.
Barometrul antreprenoriatului romanesc analizeaza raspunsurile a 350 oameni de afaceri. Dintre acestia 73% depasesc ca varsta 40 de ani si doar 1% au sub 29 de ani. Prin comparatie, cei mai multi dintre respondentii Barometrului afacerilor de tip startup din Romania 2016 se afla in intervalul de varsta 25-35 de ani. Dimensiunile afacerilor celor doua categorii de antreprenori difera de asemenea. 45% dintre respondentii Barometrului antreprenoriatului romanesc conduc afaceri cu venituri de peste 10 milioane de euro, fata de 89% dintre respondentii Barometrului afacerilor de tip startup care au afaceri cu cifra de afaceri de sub 100.000 euro.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz