Analize

Startup-urile din domeniul AI au acumulat investiții de aproape 50 mld. $ în 2024

Reading Time: 2 minute

Anul 2024 este anul AI. Investițiile în startup-urile din acest domeniu au atins deja suma de 48.4 miliarde de dolari, cu 25% mai mult decât toată suma investită în 2023, potrivit unei analize realizate de Altindex.

După doi ani de creștere neîntreruptă, sectorul AI se confruntă cu sentimente mixte ale investitorilor, declanșate de extinderea restricțiilor de export ale guvernului SUA pentru cipurile AI către China, de așteptările privind viitoarele reduceri ale ratei dobânzii, de îngrijorările legate de evaluările giganților AI și de rapoartele dezamăgitoare ale veniturilor acestora. Optimismul temperat al investitorilor cu privire la inteligența artificială a declanșat o scădere semnificativă a activității de finanțare de capital de risc în T3, din 2023, valoarea totală a tranzacțiilor scăzând cu 35% de la un an la altul, la 8,5 miliarde de dolari.

Mai puține investiții în startup-uri, dar mai valoroase

Numărul investițiilor a scăzut, de asemenea. Datele Crunchbase arată că startup-urile AI au înregistrat 638 de investiții de capital de risc în primele nouă luni ale anului 2024, față de 914 în aceeași perioadă a anului 2023. Dar, în ciuda acestei scăderi semnificative, startup-urile AI au strâns deja mult mai mulți bani decât anul trecut.

Potrivit datelor Crunchbase, investitorii de capital de risc au investit 38,8 miliarde de dolari în capital proaspăt în sectorul AI în 2023, cu 25% mai puțin decât până în prezent. Mai mult, cu 48,4 miliarde de dolari strânși în cele nouă luni, startup-urile AI au stabilit și un nou record, depășind cele 48,3 miliarde de dolari din 2021, care reprezintă acum a doua cea mai mare sumă de finanțare din istoria pieței.

Finanțarea cumulativă urcă la peste 237 de miliarde de dolari

Cu 48,4 miliarde de dolari strânși în runde de finanțare în cele nouă luni ale anului, suma cumulativă a finanțării în sectorul AI a sărit la peste 237 de miliarde de dolari. În comparație, aceasta este cu 13 miliarde de dolari mai mult decât suma totală a finanțării în piața startup-urilor IT. Statisticile arată că aproape 65% din această valoare au ajuns în companiile americane, unde 151 de miliarde de dolari, au ajuns la companiile din California.

În același timp, firmele din Asia au văzut de trei ori mai puțin capital proaspăt, adică aproape 52 de miliarde de dolari, în timp ce startup-urile europene AI urmează cu 31,3 miliarde de dolari. Datele Crunchbase arată, de asemenea, că majoritatea investițiilor de capital de risc în domeniul AI au fost direcționate către startup-urile de învățare automată, care au strâns până acum 113,6 miliarde de dolari. Urmează startup-urile de software AI și tehnologia informației, cu 76,8 miliarde de dolari și, respectiv, 59,5 miliarde de dolari.

Cristi Dorombach

Recent Posts

400 de dosare de daune avizate în urma inundațiilor de zilele trecute

Ca urmare a inundațiilor de săptămâna trecută din zona Moldovei și a Dobrogei, până în acest moment au fost deja…

11 minute ago

RebelDot și-a triplat echipa de AI & Data în ultimul an și devine una dintre cele mai importante companii în domeniul inteligenței artificiale din România

RebelDot, dezvoltator de software din Cluj, și-a triplat echipa de AI & Data în ultimul an și devine una dintre…

15 minute ago

BCR a lansat o ediție limitată de carduri metalice

Banca Comercială Română a lansat o ediție limitată de carduri metalice exclusiviste Erste Private Banking Visa Infinite. Noul card Visa…

o oră ago

Tufan Özkan, Bozankaya: „România are un stimulent total de 500 de milioane de euro pentru proiecte de transport sustenabil. Astfel, putem spune că România este cu un pas înainte în acest domeniu”

Bozankaya, o companie din Turcia, specializată în fabricarea vehiculelor ecologice de nouă generație pentru transportul public, își extinde colaborarea cu…

3 ore ago

Damen Shipyards Mangalia, aflată în procedură de insolvență, reușește contractarea a două noi nave pentru reparații

Damen Shipyards Mangalia (DSMa), unul dintre cei mai importanți jucători din industria navală românească, a reușit recent să semneze contracte…

4 ore ago

Marek Gebski, noul Director Marketing & Digital al Philip Morris România

De la începutul lunii octombrie, Marek Gebski va prelua funcția de Director Marketing & Digital Philip Morris România Cu o…

4 ore ago