Startup-ul care face jocurile
Reading Time: 3 minuteCum obții o nouă finanțare de jumătate de milion de euro când multe companii luptă pentru supraviețuire? Mihai Gheza, CEO & Co-founder Machinations, povestește în exclusivitate pentru Biz cum a reușit platforma de game design să atragă investitorii.
Ce faceți la Machinations și care au fost primele efecte ale pandemiei, care a fost impactul coronavirusului asupra businesului?
Machinations este o platformă de game design, browser-based în care userii pot modela orice fel de sistem, oricât de complex, într-o diagramă interactivă. Componentele diagramelor sunt concepute pentru a reprezenta mecanici de joc într-un mod accesibil, dar care totuși păstrează caracteristicile structurale și dinamicitatea jocurilor pe care le reprezintă. Mai mult de atât, diagramele sunt “vii”, sistemele pot fi testate și vizualizate într-un mod interactiv, animat. Bazat pe aceasta diagramă, userii pot simula rezultate multiple, le pot plota și apoi balansa economia întregului joc.
În primul rând, pandemia a afectat în majoritatea cazurilor modul în care echipele își desfășoară activitatea. Noi lucram de la început din trei orașe europene (Brașov, Cluj, Luxembourg), având birou fizic doar în Cluj, pentru echipa de development. Așadar, noul status quo de a lucra remote nu a avut impact major asupra echipei Machinations.
A trebuit însă să ne adaptăm strategia lansării de noi features. Din fericire pentru noi, echipa lucra deja la feature-ul de editare colaborativă a diagramelor. Pentru a veni în întâmpinarea nevoilor comunității noastre, cauzate de context, am prioritizat lansarea acestui feature, depunând toate eforturile de development pentru celerarea procesului.
Noi servisam o industrie care deocamdată nu a fost afectată major de pandemie. Dimpotrivă, încasările industriei de jocuri în primele luni de pandemie au crescut cu câteva puncte de procent mai mult decât era prevăzut înainte de declanșarea crizei.
“Suntem un caz fericit, știu că sunt mulți antreprenori care au pierdut investiții sau se confruntă cu mari întârzieri în atragerea investițiilor din cauza situației actuale.”
Ce finanțări ați obținut până acum? Cât de dificil este să obții finanțări în noul context?
Până acum am strâns fonduri de aproximativ 1 milion de euro, dintr-un grant și două runde de finanțare. Grantul de la un accelerator din Luxembourg, Fit4Start, și o rundă de pre-seed în primăvara 2019, condusă de SeedCamp. În contextul câștigării HowToWeb Startup Spotlight unde am fost declarați cel mai bun startup din 2019, am deschis o noua rundă de finanțare, pandemia prinzandu-ne în plin proces. Situația economică mondială a determinat reconfigurarea rundei pentru a acomoda aversiunea la risc și incertitudinea care vin odată cu orice criza economică din partea tuturor stakeholderilor. Pentru a depăși impasul, a fost foarte importantă comunicarea cu investitorii noștri, GapMinder, care conduc cea de-a doua rundă, dar și cu cei care o sindicalizează Seedcamp, Vennrex, RocaX și TechAngels. Am reușit să ajungem la o formula bună, drept urmare, am reușit să semnăm.
Totuși, noi suntem un caz fericit, stiu că sunt mulți antreprenori care au pierdut investiții sau se confruntă cu mari întârzieri în atragerea investițiilor din cauza situației actuale.
Cum afectează pandemia COVID-19 ecosistemul startup urilor?
Pandemia cred că a făcut și mai evidentă necesitatea start-upurilor de a se adapta rapid la context pentru a supraviețui. Sunt convins că majoritatea companiilor au trebuit să lucreze la un contingency plan, la o reprioritizare a eforturilor și a costurilor.
Investitorii maturi nu s-au oprit din a plasa bani și din a discuta cu fondatorii, însă o temporizare s-a văzut și probabil că au fost mai multe runde sindicalizate, ca în cazul nostru. Practic se ajunge la o distribuție a riscului și poate mult mai important, o cointeresare a mai multor investitori într-un poriect.
Totuși, dacă istoria ne-a învățat ceva, este că în contextul crizelor economice vor supraviețui firmele care sunt cash-efficient, pentru că deși volumul investițiilor scade, numărul companiilor în care se investește creste.
Ce oportunități a adus această criză pentru Machinations?
Faptul că am fost obligați să reprioritizam roadmap-ul pentru a adapta platforma la necesitatea de a lucra remote, a venit la pachet cu o regândirea a strategiei de dezvoltare și comunicare pe termen lung. Chestia asta ne-a ajutat la cristalizarea câtorva idei pe care le aveam deja în backlog.
În ceea ce privește echipa, deși avem o echipă matură și cu un track record solid, suntem mereu în căutare de talente, iar în contextul actual am văzut un interes crescut al candidaților pentru a fi parte din proiectul Machinations.
Un alt aspect interesant și pe care noi l-am apreciat, a fost că investitorii au fost solidari cu fondatorii, și au venit să muncească cot la cot pentru a găsi soluții și a face schimb de idei și experiențe care să ne ajute în acesta perioadă dificilă.
“Dacă istoria ne-a învățat ceva, este că în contextul crizelor economice vor supraviețui firmele care sunt cash-efficient, pentru că deși volumul investițiilor scade, numărul companiilor în care se investește creste.”
Cum va arăta mediul de business după coronavirus?
Probabil că vom vedea un mediu de business mult mai agil, mult mai flexibil, și care să îmbrățișeze digitalizarea în toate formele ei. Unul dintre cele mai interesante efecte mi se pare faptul că pandemia a făcut redundantă prezența fizică în birou, în multe sectoare, mai ales cel IT.
Foto: Radu Crăciun, COO Machinations și Mihai Gheza, CEO Machinations, la câștigarea competiției de startup-uri Startup Spotlight, în 2019
Machinations este format din Mihai Gheza (CEO), Alin Moldovan (CTO), Dana Gheza (CMO), Radu Craciun (COO), Vlad Centea (CAO) și Joris Dormans, creatorul framework-ului și al tool-ului Machinations.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz