Categories: Analize

Start 2013

Reading Time: 2 minute

<p> <strong>Este un an anuntat de multi ca fiind demn de reputatia fatidica a cifrei 13. Estimarile macroeconomice nationale si globale sunt pesimiste, dar pentru oamenii de business cu strategii indraznete si inovatoare, 2013 poate fi anul in care se vor pune bazele adevaratei relansari.</strong></p> <p>  </p> <p> Pe plan macroeconomic, 2013 sta (sau ar trebui sa stea) sub semnul austeritatii. La momentul scrierii acestui articol aveam o mare necunoscuta: nu exista un program economic clar si nici un buget pentru anul viitor, in conditiile in care abia urma sa se formeze noul guvern. Avem, totusi, cateva prognoze legate de cum se  incheie acest an si care sunt asteptarile pentru ce va fi in 2013. Produsul Intern Brut (PIB) al Romaniei va inregistra o usoara crestere in ultimul trimestru al acestui an.</p> <p>  </p> <p> Astfel, cresterea pentru tot anul 2012 este de 0,3% de la an la an si se estimeaza a fi una mai accelerata, de 2%, in 2013, ca urmare a intensificarii cererii interne, potrivit Garanti Bank in Raportul Macroeconomic Trimestrial pe care institutia il realizeaza incepand cu acest an. Pentru ultimul trimestru al acestui an, banca previzioneaza o usoara revenire a economiei, dupa noua luni dificile.</p> <p>  </p> <p> Pentru 2013, cresterea se bazeaza tot pe cererea interna, prin accelerarea consumului, dar mai ales a investitiilor. Semnale ingrijora toare vin insa din zona cererii externe, puternic influentata de evolutia economica a zonei euro. Dependenta puternica fata de pietele europene limiteaza performant a industriala a Romaniei si subliniaza nevoia tarii de a-si indrepta mai mult atentia catre piete care nu fac parte din Uniunea Europeana si care in prezent reprezinta 30% din exporturile Romaniei. O recuperare graduala a productiei industriale este asteptata pentru a doua parte a lui 2013, insa chiar si asa tot nu va putea fi motorul cresterii economice de anul viitor.</p> <p>  </p> <p> Rata anuala a inflatiei va ramane, conform estimarilor, la peste 5% pana la mijlocul anului 2013, urmand apoi o reducere graduala, insa la finalul anului urmator se va situa peste intervalul tintit de BNR, din cauza socului creat de pretul alimentelor. Pentru a restabili increderea in economia tarii, este nevoie ca anul viitor mediul politic sa fie stabil, deficitul bugetar sa se situeze sub 3% din PIB, sa se accelereze absorbtia fondurilor europene, iar acordul cu Fondul Monetar International sa fie respectat.</p> <p>  </p> <p> In urmatorii doi ani, Romania trebuie sa ramburseze catre FMI aproximativ 5 miliarde de euro, ceea ce inseamna ca guvernul de la Bucuresti este nevoit sa atraga investitii externe semnificative prin emisiuni de euroobligatiuni. “Luand in considerare aversiunea crescuta fata de risc a investitorilor in Europa, o revenire graduala a increderii este cruciala pentru anul viitor. Ne asteptam la un PIB cu 2% mai mare in 2013. De asemenea, privatizarea companiilor de stat, asa cum s-a agreat cu FMI, ar trebui sa conduca la imbunatatirea guvernantei acestora”, spune Rozalia Pal, economist-s ef in cadrul Garanti Bank.</p> <p>  </p> <p> Situatia din zona euro va afecta economia Romaniei si anul urmator, anticipeaza analistii de la Erste Bank. Banca austriaca a revizuit prognoza de crestere a PIB al Romaniei in 2013 intr-o nota mai pesimista, de la 1,9% la 1,1%, din cauza estimarilor privind stagnarea economica a zonei euro. Cea mai recenta prognoza publicata de FMI indica o crestere economica de 0,9%, comparativ cu o estimare de peste 2% la inceputul anului. De asemenea, previziunile recente ale Comisiei Europene si BERD arata o performanta a economiei romanes ti de cel mult 0,8%.  </p>

Team

Recent Posts

PepsiCo România anunță lansarea Pepsi Twist Zero Zahăr – cu gust de lămâie

PepsiCo, unul dintre liderii industriei de produse alimentare și băuturi, anunță lansarea Pepsi Twist Zero Zahăr - cu gust de…

6 ore ago

Universul Beetlejuice a prins viață cu Fanta The Afterlife Experience, cea mai nouă campanie semnată VML România

Fanta și VML România au redefinit Halloween-ul anul acesta printr-un parteneriat global cu Warner Bros. pentru lansarea filmului Beetlejuice Beetlejuice, o…

7 ore ago

Carnia sărbătorește împlinirea a 30 de ani ai brandului Ana și Cornel cu o campanie semnată FCB Bucharest

O afacere de familie din Mizil a devenit, în cele trei decenii de activitate, unul din cele mai îndrăgite branduri…

8 ore ago

Vinoteca Românească: Cum a salvat o investiție de 500.000 euro unele dintre cele mai vechi vinuri ale României

Vinoteca Românească și-a propus conservarea și popularizarea vinurilor românești, reușind să creeze un adevărat tezaur al vinificației românești. Totul a…

11 ore ago

Kostas Salvaras, noul Area Vice President South-East Europe Cluster al Philip Morris International

De la începutul lunii septembrie, Philip Morris International (PMI) l-a numit pe Kostas Salvaras în funcția de Area Vice President…

12 ore ago

Primul hub de longevitate din România s-a deschis la București, după o investiție de peste un milion de euro

Expand Labs marchează o premieră în România prin deschiderea primului hub dedicat sănătății preventive, longevității și biohacking-ului Noul spațiu oferă…

14 ore ago