Starcom România lansează Consumer Report, ediția 2022. Cum arată comportamentele de consum ale românilor
Reading Time: 6 minuteStarcom România lansează cea de-a noua ediție a compendiumului de date Consumer Report. Acesta pune accentul pe comportamentul românilor în materie de consum de conținut online și offline, dispozitive electronice utilizate, preferințe de lectură, comportament de cumpărare etc.
Raportul pune, astfel, la dispoziție conținut deosebit de interesant și de util, fiind disponibil și într-o variantă interactivă mai extinsă, cu date suplimentare privind audiențe, date din studiile desfășurate de Starcom Media sau un top al celor mai cunoscute, preferate, luate în considerare și recomandate branduri conform Brand Tracker pe www.starcomblog.ro.
Studiul a avut în vedere patru segmente principale de consumatori:
- Adolescenţi – tineri cu vârsta cuprinsă între 14 şi 17 ani, majoritatea elevi;
- Tinerii necăsătoriți – cu vârsta cuprinsă între 18 şi 34 de ani, fără copii;
- Familii cu copii – familii care au copii cu vârsta până în 14 ani, cei mai mulți membri ai familiei având vârsta cuprinsă între 18-45 ani;
- Familii fără copii în grijă – majoritatea membrilor familiei au peste 45 de ani şi nu au în grijă copii cu vârsta sub 14 ani.
Despre ediția de anul acesta
“Noul Consumer Report surprinde evoluții interesante ale comportamentului românilor în anul 2022, mai ales în contextul actual. Cele mai evidente vizează comportamentul de cumpărare, confirmându-ne că oamenii devin mai precauți atunci când fac cumpărături, iar achizițiile spontane devenind din ce în ce mai rare. Dacă anul trecut, brand-ul prima drept criteriu de alegere a unui produs/serviciu, anul acesta, caracteristicile produsului cântăresc mai mult în finalizarea procesului de achiziție, putând duce la selectarea unor opțiuni mai accesibile în satisfacerea acelorași nevoi”, a declarat Andreea Zanfir, Head of Consumer Insights, Starcom România.
Cele mai importante aspecte din ediţia 2022 a Consumer Report
Consum TV
Serviciile de TV online au câștigat mai mult teren în acest an, în special în rândul tinerilor necăsătoriți (60%) și a familiilor cu copii (44%). Televizoarele clasice și cele Smart continuă să fie utilizate în aceeași măsură, însă interesul pentru dispozitivele Home Cinema a scăzut față de anul precedent (în special în rândul adolescenților).
Consumul de conținut online
Generațiile tinere continuă să petreacă cel mai mult timp pe internet, iar dintre dispozitivele electronice deținute în gospodărie, laptop-urile rămân cele mai populare. Generațiile tinere și familiile cu copii sunt principalii utilizatori ai acestora, folosindu-le pentru muncă, școală și alte activități recurente. Smartphone-urile continuă să fie din ce în ce mai folosite de toate segmentele de consumatori, fiind dispozitivul preferat pentru navigarea pe internet (peste 90% în cazul dolescenților, tinerilor și familiilor cu copii).
Frecvența folosirii telefonului mobil
Socializarea/mesageria instant continuă să fie principalul motiv pentru care oamenii folosesc telefoanele mobile. Adolescenții folosesc telefoanele mai degrabă în scop de divertisment, în timp ce tinerii necăsătoriți folosesc mai mult aplicațiile de e-mail și navigare.
Rețelele de socializare preferate de români
Facebook, Whatsapp și Instagram domină topul preferințelor în materie de social media. Cu toate acestea, TikTok continuă să câștige teren important, depășind Instagram în zonele rurale. Față de 2021, un salt important în clasament a făcut Telegram, fiind din ce în ce mai preferat pentru mesageria instant, în special în rândurile tinerilor necăsătoriți.
Consum de conținut audio offline & online
Conținutul audio online rămâne preferat de generațiile tinere, însă pe un trend descendent față de 2021.
Radioul rămâne principalul tip de conținut offline, pe care cei mai mulți români îl ascultă acasă (în principal familiile fără copii) și în mașină (familiile cu copii).
Programele radio & frecvența ascultării acestora
Așa cum am observat de-a lungul anilor, generațiile mai tinere sunt mai puțin interesate de programele radio, comparativ cu generațiile mai mature, iar consumul de radio este mai mare în mediul rural comparativ cu zonele urbane.
Cele mai populare programe de radio rămân în continuare cele de muzică și știri, cu o creștere în rândul programelor cu focus pe sănătate.
Conținutul audio: tipuri de muzică și evenimente
Muzica pop/disco/dance continuă să rămână atrăgătoare pentru toate segmentele de vârstă. Adolescenții și tinerii necăsătoriți sunt atrași mai mult de stiluri muzicale pline de viață precum rap/hip-hop și rock, cu care tinerii se pot identifica. Familiile cu și fără copii preferă melodiile din categoria „oldies, but goldies”.
În ceea ce privește principalele evenimente culturale la care românii, în special adolescenți și tineri adulți, au participat în ultimul an, acestea sunt vizitele la muzee, expozițiile de artă, concertele și piesele de teatru.
Conținut editorial: offline versus online
Familiile cu sau fără copii, sunt segmentele care preferă cel mai mult conținutul editorial offline, interesul lor pentru online fiind în scădere față de anul 2021. Pe de altă parte, generațiile mai tinere consumă în mai mare măsură ambele tipuri de conținut. Consumatorii, în special familiile fără copii, continuă să prefere conținutul editorial scurt (<30 min/zi).
Frecvența cititului și preferințe privind cărțile
În 2022 adolescenții au cumpărat cărți într-o măsură mai mare, comparativ cu 2021. Ei continuă să fie interesați de proză și poezie, la fel ca în anul precedent, în timp ce manifestă un interes crescând pentru genul politic/istoric/social și science fiction.
De asemenea, se observă că generațiile tinere au un apetit tot mai crescut pentru cărțile în format fizic. Pe de altă parte, familiile fără copii au un interes mai scăzut pentru lectură, indiferent de tipul de cărți (fizice sau electronice), fapt observat în comportamentul lor de cumpărare.
Activitățile săptămânale în afara casei și sportul preferat
În 2022, la fel ca în anul precedent, românii au petrecut în medie 2-3 ore în afara casei, în special pentru a se plimba sau a face vizite persoanelor apropiate. Tinerii continuă să fie cea mai activă generație, petrecând cel mai mult timp departe de casă. De asemenea, majoritatea familiilor fără copii petrec 1-2 ore afară, în timp ce familiile cu copii tind să stea afară până la 3 ore.
În ceea ce privește sportul preferat, fotbalul a fost cel mai popular sport în 2022, în special în rândul adolescenților, urmat de atletism în topul preferințelor.
Activitățile săptămânale acasă
Cei mai mulți români preferă să se relaxeze atunci când petrec timp acasă. Familiile, în special cele cu copii au însă o afinitate mai mare pentru gătit, în timp ce tinerii tind să se implice mai mult în activități artistice sau meșteșugărești.
Comportamentul la cumpărături
În 2022, se poate observa o scădere a loialității față de branduri, în special în comportamentul de cumpărare al adolescenților. Familiile cu copii își planifică cumpărăturile și caută sfaturi atunci când merg în magazine. Pentru ambele tipuri de familii, cu sau fără copii, prețul este foarte important, în timp ce tinerii necăsătoriți tind să cheltuiască mai mult pentru servicii care le fac viața mai ușoară.
Pentru tinerii necăsătoriți, prietenii și recomandările experților sunt un factor declanșator important atunci când aleg ce produse să cumpere. Spre deosebire de 2021, caracteristicile produsului au reprezentat cel mai important criteriu de decizie, urmate de brand și preț.
În plus, în 2022, românii au preferat în continuare cumpărăturile direct din magazine, probabil datorită beneficiilor specifice pe care le oferă acest mediu. Cumpărăturile online au scăzut ușor față de anul precedent, mai puțin în cazul familiilor cu copii, unde a fost înregistrată o ușoară creștere. Oamenii continuă să-și facă cumpărăturile săptămânale din magazinele de cartier și supermarketuri datorită confortului și proximității.
E-commerce
Îmbrăcămintea/ încălțămintea rămâne cea mai populară categorie de produse achiziționate online în 2022, urmată de produsele cosmetice/de îngrijire personală, în special pentru categoria tinerilor necăsătoriți și a familiilor cu copii. Adolescenții par că și-au redus cheltuielile pentru produse cosmetice în acest an, dar și-au menținut interesul pentru echipamentele sportive.
Valorile consumatorilor români
Nevoia de a fi impulsionați, de a se întâmpla ceva rămâne primară pentru toate segmentele, în special pentru adolescenții de sex masculin. În 2022, nevoia de a crede și de a fi în control continuă să fie mai importante decât nevoia de conectare, cel mai probabil din cauza contextului actual (conflict, inflație). Cu toate acestea, familiile cu copii rămân mânate de nevoia de iubire, de conectare și de creare a unui loc stabil pentru cei dragi.
Tendințe tehnologice
Pivind spre viitor, accesoriile smart rămân cele mai utilizate tehnologii, în 2022, într-o măsură mai mare de către familiile cu copii. În același timp, tinerii necăsătoriți au utilizat cu precădere în acest an tehnologii precum: 5G, electrocasnice inteligente, roboți și AR. Tehnologii precum confidențialitatea datelor și energia verde se află în centrul atenției pentru segmentele mature (familii).
Informațiile au fost extrase din Consumer Report 2022 şi se bazează pe date provenite din studii de monitorizare a comportamentului media din industrie (SNA FOCUS, Masor, Gemius).
Consumer Report este o soluție de date din portofoliul Data Intelligence a Publicis Groupe România, fiind disponibil și în variantă interactivă pe www.starcomblog.ro. Toate soluțiile Data pot fi regăsite aici: www.dataintelligence.ro
Despre Starcom România
Agenția Starcom este parte din cea mai mare rețea de media din lume, Publicis Media Groupe. Înființată în 2000, Starcom este prima agenție de media din România premiată la Cannes, dar și la alte festivaluri precum Eurobest, Ador, Portoroz, Effie și Webstock. Cu o experiență de peste două decenii în industria românească de comunicare, agenția enumeră totodată specializări diverse ale departamentelor și oamenilor săi, precum Consumer Understanding, Inovație, Digital, Planning, Buying sau Proiecte Speciale.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz