Starbucks și românii
Reading Time: 5 minuteȘi-a început cariera la Starbucks în urmă cu nouă ani ca Assistant Store Manager, iar astăzi conduce operațiunile brandului american în România, Bulgaria și Serbia. Am vorbit cu Karol Żuradzki, Regional Operations Director la AmRest, compania poloneză care deține franciza Starbucks pentru mai multe piețe europene, despre planurile de extindere ale companiei în România.
Cu ce provocări vă confruntați ca Regional Director la Starbucks?
Cred că rolul unui director regional este în strânsă legătură cu leadership-ul. Am responsabilitatea oamenilor, a echipei, a partenerilor din magazine. Cea mai mare provocare este să mă asigur că oamenii au posibilitatea să crească, să se dezvolte în organizație. În universul Starbucks, majoritatea managerilor provin din rândul barista. Avem foarte multe exemple, chiar și eu mi-am început cariera ca Assistant Store Manager la Starbucks, iar astăzi, nouă ani mai târziu, am onoarea și plăcerea să ocup funcția de director regional. Aceasta este o trăsătură unică a familiei AmRest, prin care oamenii se dezvoltă odată cu organizația. Astăzi avem peste 2.100 de restaurante și cafenele peste tot în lume. Această creștere înseamnă și o oportunitate uriașă pentru fiecare dintre noi.
Cum a fost ultimul an din punctul de vedere al businessului pentru Starbucks România?
A fost un an foarte bun pentru că ne-am dezvoltat, am deschis noi cafenele în orașe în care nu eram prezenți, dar de asemenea am lansat și noi concepte: am deschis Reserve Clover Lipscani, o cafenea-concept unde sunt disponibile arome unice și speciale. În prezent avem o gamă de cafele din Etiopia și Sumatra. De asemenea, am reintrodus cafeaua Jamaica Blue Mountain, una dintre cele mai scumpe cafele din lume, care este de o calitate ridicată. În al doilea rând am deschis și prima cafenea de tip drive-thru din România, care a fost primită excelent de clienții noștri. A fost un an foarte interesant pentru noi.
Ce urmează pentru Starbucks în România?
În primul rând, ne dorim să menținem ritmul de creștere. În această regiune, inclusiv în România, există foarte mult spațiu de creștere pentru cafenele, pentru Starbucks. Pe lângă continuarea expansiunii, ne dorim să aducem și noi concepte – cum sunt cele de drive-thru sau Reserve Clover – care să ne permită să ne extindem, să pătrundem în noi orașe și să le dăm clienților noștri posibilitatea să vină la noi să se bucure de o cafea bună.
Ce alte orașe vizați pentru extindere?
În acest moment suntem prezenți în cele mai mari orașe din România. Suntem în București, unde este concentrată jumătate din afacerea Starbucks România, în Timișoara și în Cluj. În prezent, ne uităm cu atenție și la orașele mai mici. Anul trecut în luna decembrie am deschis o cafenea în Baia Mare. Încă sunt câteva orașe în România suficient de mari, care se dezvoltă într-un ritm accelerat, în care nu suntem prezenți.
Cum este piața din România comparativ cu cele din Bulgaria și Serbia?
Îmi amintesc că, prima oară când am ajuns în România, în aprilie anul trecut, am petrecut un weekend împreună cu familia în București. Primul lucru pe care l-am remarcat a fost că oamenii sunt foarte prietenoși, că sunt foarte deschiși și că le place să petreacă timp în aer liber, împreună. În România și în general în zona balcanică este o cultură a apropierii, a căldurii între oameni. Mi-a mai plăcut foarte mult că aveți restaurante cu mâncare foarte bună pe piață, foarte bine dezvoltate cu oferte extrem de variate, astfel că, dacă îți place să mănânci și să ieși cu prietenii, te acomodezi cu rapiditate aici. Cred că este ceva caracteristic pentru întreaga regiune. România este cea mai mare piață a noastră din regiune, avem 47 de cafenele aici. În Bulgaria avem 14 și în Serbia tocmai ce am deschis-o pe prima. În ceea ce privește dezvoltarea și dimensiunea țărilor, România este cea mai mare piață.
Care sunt cele mai importante lecții de leadership pe care le-ați învățat în cadrul Starbucks în toți acești ani?
Cum am mai spus, leadershipul este un aspect foarte important în rolul meu de director regional și una dintre cele mai importante abilități pentru mine, a fost să învăț să ascult. Mulți oameni vor să vorbească, să își facă auzite gândurile, să își exprime ideile, dar uneori lipsește un echilibru între vorbit și ascultat. Pentru mine este foarte important să ascult ce spun oamenii și, în special ca director regional, unde am o mulțime de parteneri care ne sprijină și care sprijină compania, trebuie să mă concentrez pe ascultare și înțelegere.
Astăzi, un număr foarte mare de companii au dificultăți în recrutarea și retenția angajaților buni. Cum se vede la Starbucks această criză de personal?
Marile branduri atrag în general mai ușor oameni de calitate. După cum spuneam și mai devreme, construcția unei companii diferite, pe baza unor valori, este simțită. Primim feedback de la angajați care s-au alăturat de curând companiei și apreciază enorm atmosfera pozitivă, relațiile dintre angajați. Sunt câteva aspecte extrem de importante. Acest fel de cultură este ingredientul principal în atragerea oamenilor talentați și pasionați de cafea, oameni care vor să se dezvolte. După cum ai putut vedea, aici în sediu avem un panou pe care scrie “Bun venit în familie”. Este un parteneriat, simțim că suntem apropiați unii de alții, suntem ca o familie toți cei peste 600 de parteneri din România.
În urmă cu o lună ați lansat o campanie pentru un Latte la 5 lei. O altă cafenea a răspuns cu un mesaj. Ce efect a avut campania în termen de vânzări și cum comentați dermersul lor?
Prin acea campanie am încercat să aducem mai mulți clienți în cafenelele noastre. În cadrul grupului AmRest am învățat din rețete aplicate deja de diverse branduri, în diverse țări. Cu o lună în urmă am lansat o campanie similară în Germania, în Hamburg, și am decis să importăm campania în România ca să îi încurajăm pe români să încerce, în fiecare luni, o cafea de calitate la un preț foarte bun. Pe termen lung, nu este profitabil să păstrezi acest preț, dar pentru o perioadă de timp ne-am dorit să încurajăm oamenii să vină în cafenelele noastre. Noi suntem foarte mulțumiți de rezultate. Desigur, este o piață liberă și oricine poate răspunde în propria manieră unică, dar noi suntem mulțumiți că am lansat campania și că am reușit să învățăm foarte multe din această campanie unică. Rezultatele sunt bune. Numărul clienților este în creștere, în fiecare luni vedem noi tranzacții. Marea majoritate a clienților sunt tineri, studenți, care profită de această oportunitate să își cumpere o cafea bună la un preț mic. Promoția este lunea pentru că ne dorim să începem săptămâna cu o cafea bună, dar am observat că după campanie a crescut numărul clienților și în restul zilelor săptămânii.
Interviul a fost inițial publicat în Biz nr. 332, din luna mai. Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz