Sorin Drăghici, Atelierele Antreprenoria: Următoarea generație de antreprenori crește cu ajutorul celei de azi
Reading Time: 7 minuteÎn 2012, Fundația Romanian Business Leaders (RBL) lansa Atelierele de Antreprenoriat, iar trei ani mai târziu completa acel demers cu Mentoria, un proiect care reunea mai multe proiecte de mentorat. În 2017, cele două sunt reunite în Antreprenoria. A fost un demers de a digitaliza procesul de mentorat, care a dus la construirea celei mai mari comunități de mentori în business din România.
Sorin Drăghici, cofondator DWF, a fost numit liderul proiectului Atelierele Antreprenoria în 2023. Am stat acum de vorbă cu el despre ce a însemnat această ediție ăe care a condus-o, dar și ce noutăți sunt pregătite pentru 2024.
Care e feedbackul după Atelierele Antreprenoria din 2023?
Atelierele Antreprenoria reprezintă unul dintre proiectele fanion ale Fundației Romanian Business Leaders. Ca lider de proiect al acestui program, sunt recunoscător pentru feedback-ul pozitiv pe care l-am primit după ediția a XVI-a și, dacă ar fi să fac un rezumat, m-aș axa pe trei piloni – calitatea vorbitorilor, networking de calitate și proiectele de schimbare.
În primul rând, invitații au fost și vor fi mereu antreprenori de top, care vorbesc din ceea ce trăiesc. La rândul lor, participanții – antreprenori cu afaceri importante – au rămas impresionați de vorbitorii pe care i-am adus în fața lor. Printre cei invitați să ne povestească din propria lor experiență, oameni de business foarte cunoscuți astăzi datorită companiilor de succes pe care le conduc, i-aș aminti pe Florin Talpeș, Wargha Enayati sau Lucia Costea. Lista completă cu acești lideri, mentori ai atelierelor, este pe site-ul nostru.
Apoi, dacă ar fi să mă refer la calitatea networkingului, toți antreprenorii intrați în program au fost selectați în funcție de mai multe criterii, nu doar acceptați în acest program. Pentru o imagine și mai clară, amintesc aici că, deși am înregistrat peste 75 de antreprenori care au aplicat, formatul a fost gândit să selecteze doar 25 dintre ei.
Printre criteriile de selecție stau la bază următoarele: modelul de business, cifra de afaceri, numărul de angajați, provocările actuale ale companiei, viteza de creștere a afacerii etc. Această selecție conduce către un networking de calitate, des amintit de participanți și foarte apreciat în rândul lor, deoarece aduce multă oglindire din care aceștia învață tocmai prin exemplul din fața lor. Astfel, experiența de învățare din cadrul atelierelor are loc prin două canale: de la mentori și de la „colegii de bancă”.
Și, nu în ultimul rând, o caracteristică principală a atelierelor este aceea că ele propun antreprenorilor unul sau mai multe proiecte de schimbare. Mă refer, desigur, la cel de al treilea pilon pe care mă axez în acest rezumat.
Invitația noastră, a organizatorilor, dar și a celor 15 mentori din program este ca participanții să dezvolte proiecte de schimbare, mai mici sau mai mari, după fiecare modul al atelierelor. Bineînțeles, aceste demersuri pot rezulta în urma activităților și exercițiilor prin care îi provocăm pe antreprenori. Sigur că, la cererea acestora, ei pot fi sprijiniți de mentori sau organizatori în implementarea acestor proiecte.
Dar provocările, surprizele și lecțiile întâlnite în această ediție?
În ceea ce privește provocările, surprizele și lecțiile învățate, eu însumi fiind un alumnusal atelierelor, am aflat că îmi este relativ greu să nu mă las sedus de program sau de mentori și să intru din nou în postura de participant. Surprizele sunt tot timpul plăcute și strâns legate de impactul pe care fiecare modul îl are asupra fiecărui antreprenor prin conștientizările care au loc negreșit. Cât despre lecțiile învățate, știu că întotdeauna un produs poate fi recalibrat și dus la nivelul următor, ceea ce deja am început să facem pentru ediția a XVII-a.
Care sunt estimările pentru ediția din 2024? La ce se pot aștepta participanții? Ce schimbări apar (dacă e cazul) față de 2023?
Pentru 2024 pregătim două ediții ale Atelierelor de Antreprenoriat Scale-up, mai exact una în primăvară (martie – iunie) și cealaltă în toamnă (septembrie – decembrie). Vom păstra criteriile de selecție amintite anterior, însă lucrăm la îmbunătățirea acestui produs educațional prin introducerea a două module noi, respectiv un atelier tehnic de seară dedicat unor teme precum finanțare, digitalizare, fiscalitate și un eveniment, tot de seară, de tip mastermind. Astfel, păstrăm notorietatea mentorilor și calibrul informațiilor de care vor beneficia antreprenorii și ne propunem, totodată, să găsim variante prin care atelierele să devină și mai interactive.
Cum îi ajută pe antreprenori Atelierele Antreprenoria pentru a-și duce businessul la următorul nivel? Pentru ce resurse se înscriu la Ateliere?
În acest proiect sunt acceptați antreprenori care au un model de business scalabil. De exemplu, poate fi eligibil și putem vorbi inclusiv de un business de tip spălătorie auto, însă antreprenorul respectiv trebuie să aibă o viziune de scalare și să își propună ca, într-un timp determinat, să se diferențieze într-un mod sau altul în piața lui, eventual prin dezvoltarea unui lanț sau a unei francize, astfel încât să devină jucător cheie în industria sa. Iar atelierele îi vor da metodele și proiectele de schimbare prin care poate ajunge la obiectivele previzionate.
Programul este structurat în cinci module cheie, de tip full day, după cum urmează: Viziune și Misiune, Modelul de Business, Marketing și Poziționare, Vânzări și Motorul de Vânzări, People Management & Leadership. Apoi, mai există trei module de seară: Atelier Tehnic de Finanțare, Atelier Tehnic de Fiscalitate și Taxe și Mastermind.
La fiecare modul, sunt invitați trei vorbitori care aduc informații practice pentru antreprenori. Pe baza acestor informații, dar și a discuțiilor, dinamicii și a posibilelor colaborări dintre ei, antreprenorii își propun acele proiecte de schimbare.
Din temele principale prin care sunt trecuți participanții la Atelierele Antreprenoria, unde sunt cele mai mari carențe în România acum și unde au de lucrat antreprenorii?
Subiectele fierbinți, să spun așa, sunt în zonele de strategie, people management și pregătirea afacerii în vederea obținerii de finanțare. Acestea generează cel mai mare interes în rândul antreprenorilor și, totodată, ating și punctele sensibile. De exemplu, în cadrul atelierelor, ei descoperă că nu neapărat accesul la oameni bine pregătiți – indiferent că vorbim de angajați aflați pe poziții de execuție sau aflați în top management – reprezintă o problemă, ci mai ales lipsa unei culturi organizaționale care să asigure retenția angajaților performanți și filtrarea celor care destabilizează echipele.
Care sunt cele mai mari provocări cu care se confruntă antreprenorii din România în prezent și, eventual, anul viitor?
Partea de predictibilitate în ceea ce privește contextele economic și macroeconomic. Prin urmare, din 2024 am introdus un atelier dedicat fiscalității și taxelor.
În al doilea rând, indiferent de industrie, toți antreprenorii caută soluții pentru construirea de diferențiatori care să aducă inovație în modelul de business. Apoi, se mai confruntă cu situații delicate referitoare la concurența neloială, lipsa de sprijin din partea autorităților și, cum spuneam, dificultăți în identificarea și creșterea unei culturi organizaționale care să genereze rezultate propice dezvoltării companiei.
Eu sunt optimist prin definiție, însă am dubii că aceste puncte sensibile vor avea rezolvare completă în decurs de un an. Așadar, cred că ele vor face subiectul discuțiilor noastre și anul viitor, fiind posibil chiar ca unele dintre ele să se acutizeze.
Cum poate fi îmbunătățit climatul antreprenorial în România (atât prin acțiuni personale, cât și prin acțiuni comune, de grup)?
Un prim pas necesar, dar nu suficient, este să creștem accesul la educație de business pentru antreprenori. Al doilea pas este să democratizăm accesul la mentorat de la o generație la alta de antreprenori, de la cei experimentați către cei care le calcă pe urme.
Într-o lume ideală, acest mentorat ar fi pro bono și ar fi digital. Iar această combinație oferă o șansă extraordinară ca antreprenorii din industrii diverse, cu experiențe variate și din diferite regiuni ale țării să poată participa la o asemenea țesătură de sprijin reciproc.
Al treilea pas este să creștem accesul la investiții și finanțare pentru dezvoltare, astfel încât să accelerăm proiectele de investiții dincolo de creșterea naturală sau organică.
Referitor la tendințele emergente în antreprenoriatul din România, care sunt acestea și cum le susțineți prin acțiunile Antreprenoria?
Așa cum bine știm, lumea noastră se află într-o continuă și rapidă schimbare. Prin urmare, antreprenorii se confruntă atât cu provocări, cât și cu oportunități unice. Însă aceste oportunități sunt de tipul celor pe care este recomandat să le adopți rapid deoarece au o „durată scurtă de viață”.
Câteva dintre tendințele care cred că sunt de o reală importanță și care ar trebui integrate în antreprenoriatul românesc sunt strâns corelate cu inteligența artificială și automatizarea, energia regenerabilă și tehnologiile verzi, integrarea domeniului de „wellbeing” (bunăstare) și sănătate mintală sau dezvoltarea personală în mediul antreprenorial, educația ciclică și continuă a tuturor celor implicați în acest mediu.
De asemenea, devine din ce în ce mai necesar să se folosească tehnologii de tip IoT (Internet of Things) și pentru analiza datelor, inclusiv în agricultură. Acțiunile noastre întâmpină nevoia de educație, conectare și întrajutorare a antreprenorilor, iar subiectele pe care le aducem în atenția acestora acoperă inclusiv tendințele amintite.
Mai mult, creăm contextele prin care membrii comunității noastre sunt în temă, la timpul, locul și momentul potrivit.
Ce planuri și inițiative aveți pentru a extinde impactul și accesul la resurse pentru antreprenori în 2024?
Pe lângă relansarea Atelierelor de Antreprenoriat (care au suferit o pauză cauzată de contextul pandemic), am dat startul Antreprenoria Talks – o serie offline de evenimente de tip conversație – între lideri de top din industrii diverse, majoritatea membri ai Romanian Business Leaders și oameni aflați în diverse stadii în parcursul lor antreprenorial. Astfel, am creat un context prin care am generat acces facil la mentori de renume, la business angels sau la specialiști din diverse domenii, toate din sfera de interes a antreprenorului român.
De asemenea, începând cu 2024 relansăm Intraprenoria, un alt produs educațional, de data aceasta adresat intraprenorilor, acei angajați care promovează inovația în companie și care se comportă în aceasta ca și cum ar fi fondatorii ei. Bineînțeles, prin acest program au de câștigat și antreprenorii, pentru că vor beneficia de pe urma unui angajat care se dezvoltă în spirit intraprenorial, învățând de la intraprenori care lucrează în companii precum Bitdefender, FAN Courier, MedLife etc.
Cum arată antreprenoriatul în România acum? Cum ne-am racordat la tendințele externe?
Dacă până acum câțiva ani antreprenoriatul românesc „copia viitorul”, adică o mare parte din modelele de business erau importate sau inspirate din modele ale altor țări (mai avansate), în prezent observăm o tendință de creștere prin care antreprenoriatul românesc „creează viitorul” adică propunem, timid și pe anumite nișe, modele de business care sunt în avangarda businessului mondial. E nevoie să continuăm eforturile de educare, mentorare, finanțare și investiții în antreprenori.
Pentru următorii ani, care sunt așteptările de la antreprenoriatul românesc și cum se aliniază Fundația Romanian Business Leaders (RBL)? Specific Antreprenoria, cu prognozele pentru viitor.
Misiunea Romanian Business Leaders este să construiască România în care generațiile viitoare să își dorească să trăiască, iar motto-ul Antreprenoria este: „Cresc antreprenorii, crește România!”, ceea ce înseamnă că ne așteptăm să construim din ce în ce mai mult o Românie antreprenorială, o Românie care să ofere oportunități profesionale generațiilor viitoare, o Românie din care tânăra generație să nu își mai dorească să plece, ci în care să rămână pentru a ajuta la transformarea ei.
Care ar fi sfaturile de care au nevoie antreprenorii la început de drum sau care vor să scaleze ori să se dezvolte orizontal?
Există patru bariere în drumul oricărei companii către nivelul următor: accesul limitat la piețe, accesul limitat la talente, accesul limitat la finanțare și accesul limitat la infrastructură. Pentru fiecare barieră sau zonă, există în România și în străinătate know-how de cea mai bună calitate. De multe ori foarte facil de accesat.
Pe lângă sfaturi, antreprenorii au însă nevoie de inspirație și modele pentru a-și construi propria lor poveste antreprenorială. Și mai au nevoie de grupul de sprijin potrivit, astfel încât, în momentele de (s)cădere, să se poată ridica mai rapid și mai sus. Suntem bucuroși să știm că reușim să facem aceste lucruri și să devenim acel grup de sprijin în cadrul proiectului Antreprenoria și în întreaga comunitate Romanian Business Leaders.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz