Simplitate pentru voce si date
Reading Time: 9 minuteEste un om deschis, care vorbeste foarte clar si concis despre proiectele pe care le are in derulare in grupul pe care il conduce. Nikolai Beckers, CEO-ul Romtelecom si Cosmote Romania, a adus un suflu nou pe piata de telecom din Romania.
La primul interviu pentru o revista de afaceri, Nikolai Beckers, numit in primavara acestui an CEO al Cosmote si Romtelecom, a fost relaxat, iar primirea pe care mi-a facut-o a fost una pe care nu am mai vazut-o de mult la un manager de aceasta talie. Cand vine vorba de chestiuni sensibile, care ar putea afecta companiile avand in vedere ca actionarii directi si indirecti sunt listati la burse, precizeaza deschis ca sunt lucruri despre care nu poate vorbi. Nu se eschiveaza insa in a fi foarte transant legat de tot ce inseamna companiile pe care le conduce. Din deschiderea pe care o manifesta fata de angajatii sai, de colegi, de parteneri, se vede ca a primit aceasta postura cu mult entuziasm si este extrem de pasionat de ceea ce face, creand astfel premisele unei dezvoltari viitoare a unei singure companii puternice de telecom.
Sunt cele doua companii pe care le conduceti mai bune decat una singura? Cat de departe veti merge cu integrarea dintre Cosmote si Romtelecom?
Nu este o chestiune de numar al companiilor, pentru ca in grup sunt mai multe organizatii. Este vorba mai mult de integrarea operatiunilor si de modul in care ne adresam pietei. Din aceasta perspectiva, avem o oferta cuprinzatoare si foarte atractiva pentru segmentul consumatorilor rezidentiali, dar si pentru cei business. Intentia noastra este de a servi atat marile companii din Romania, cat si consumatorul individual, pentru a le oferi exact ceea ce au nevoie. Combinatia de fix si mobil pe care o oferim noi este extrem de interesanta. In principiu, fiecare serviciu poate fi obtinut din diferite entitati, insa organizational este mai usor daca ai totul la un loc, intr-un singur magazin, decat sa mergi in magazine diferite ca sa cumperi produsele si sa le adaugi ulterior, ceea ce face lucrurile mai dificile. Pe de alta parte, telecomunicatiile inseamna si back office, un lant de desfacere si cu cat ai mai multe entitati, cu atat mai complex devine totul si se pot face greseli usor, iar daca faci greseli, clientii nu sunt fericiti si cresc costurile. Cu cat este mai simplu, cu atat este mai bine.
Ati avut timp sa realizati magnitudinea companiilor pe care le conduceti?
Este o provocare, ca sa fiu sincer. Toate companiile reunite inseamna peste 10.000 de oameni, la care se adauga o cifra de afaceri de peste un miliard de euro. Totul este la scara foarte mare si vine cu multe provocari. Este o slujba de management si trebuie sa jonglezi cu multe lucruri in acelasi timp.
In aceasta vara ati operat o serie de modificari in management. Care a fost scopul?
In primul rand a fost pentru a eficientiza operatiunile si, ca sa fiu foarte franc, din cand in cand compania are nevoie de suflu proaspat si de idei noi. Este prerogativa CEO-ului sa faca o schimbare si sa puna laolalta echipa proprie, oameni cu care se simte confortabil si cu care cred ca putem atinge obiectivele pe care dorim sa le atingem. Este de asemenea mai bine sa faci schimbari mai repede, pentru ca exista mai putina incertitudine decat in cazul schimbarilor pe termen lung. Sunt fanul unor decizii rapide, pentru ca astfel ajungi sa ai o echipa coerenta care lucreaza impreuna intr-un mod eficient, pe tintele si obiectivele care trebuie atinse.
Care este stilul dvs. personal de management?
(Rade) Ar trebui sa ii intrebati pe colegii mei… Sunt indreptat mai mult inspre oameni, decat sa ma uit la cifre, insa trebuie sa exista o combinatie intre cele doua. Cred foarte mult in oameni, pentru ca sunt foarte importanti, echipa se afla la baza tuturor lucrurilor. Cred ca bunul simt este foarte important. Cel mai adesea, ne confruntam cu situatii complicate, cu decizii complexe, insa cred ca bunul simt poate rezolva multe dintre aceste situatii. Cred ca cea mai buna combinatie de management este cea dintre instinct si analiza intelectuala, analitica.
Ce stiati despre piata romaneasca de telecom inainte de a fi numit CEO si cum se compara aceasta cu alte piete?
Am auzit o serie de povesti de groaza… Glumesc. Este de fapt una dintre cele mai competitive piete telecom din Europa, in special competitia pe pret este foarte puternica, asa ca desigur m-am pregatit inainte sa vin. Exista, evident, diferente fata de alte piete, dar nu poti sa nu observi si similaritatile. Ca si in alte lucruri in viata, exista numitori comuni, dar si specific local. Din nou, trebuie facuta o balanta intre cele doua lucruri, nu-i asa? Chiar daca este o piata competitiva, vad potential aici. In general, vad potential in Romania, atat pe partea resurselor umane, cat si a resurselor materiale.
Discutand despre pietele de telecom, cat de diferita de pietele vestice este cea romaneasca? Sunt acelea mai dezvoltate?
Nu, nu chiar, vedeti, de fapt, industria de telecom din Romania este, intr-o masura, la fel ca restul tarii. Pe de o parte, este extrem de dezvoltata, pe de alta parte, este o piata emergenta. Este un amestec. In mod clar nu este Germania sau Franta, dar exista similaritati. Cu siguranta adoptia tehnologiei este mai rapida aici decat in Europa Vestica, insa vedem si urme ale pietelor emergente, ceea ce, pana la urma, formeaza o combinatie interesanta.
Companiile pe care le conduceti ofera telecom, internet si TV. Cum creati sinergii intre acestea?
Deja tehnologia creeaza aceste sinergii. Ganditi-va la dumneavoastra, la ce va doriti ca si client. Va place sa comunicati, sa aveti un telefon, sa fiti informat prin intermediul internetului si de asemenea prin intermediul internetului va doriti sa si comunicati. Ceea ce oferim noi sunt solutii de informare, comunicare si distractie. Si ceea ce cred ca uitam uneori este ca trebuie sa revenim la lucrurile simple. Cum isi doresc oamenii sa se distreze? Cum comunica? Cum se informeaza? Stim ca intregul mediu s-a schimbat dramatic. Viteza cu care se schimba tehnologia este foarte rapida si repercusiunile asupra societatii sunt enorme. Cred ca nu am fi vazut ceea ce se intampla acum in Orientul Mijlociu fara internet. Tinerii petrec foarte mult timp pe internet, pe Facebook, pe alte canale social media, sau converseaza pe Whatsapp sau Viber sau alte servicii OTT (over the top). Sunt servicii care au inlocuit sau inlocuiesc comunicarea traditionala.
Care este viziunea pentru Romtelecom si Cosmote in urmatorii ani?
Ne dorim sa devenim furnizorul telecom numarul 1 de servicii integrate aici, in Romania. Aceasta este viziunea noastra si vom face acest lucru cu servicii de inalta calitate si cu inovatie, dar si oferind valoare la preturi rezonabile, astfel incat consumatorul sa simta ca primeste exact ceea ce isi doreste pentru banii pe care ii da.
Cum vede Romtelecom dezvoltarea pietei de video-on-demand (VOD), unde sunteti activi cu portalul dolcetv.ro?
Din pacate, exista inca multa piraterie. Pe de alta parte este o parte importanta a pachetului de divertisment. In principiu, seara, cand ajungem acasa, ne dorim sa ne relaxam si sa ne uitam la un film. Insa, daca nu gasim niciun film la televizor, atunci VOD este cel mai bun mijloc prin care putem alege ce dorim sa urmarim in seara respectiva. Este un produs fantastic, pentru ca ofera consumatorului posibilitatea de a alege si cred ca este foarte important. Exista si aici o provocare, pentru ca mult din continutul din Romania este semiilegal sau chiar ilegal si de aceea o sa dureze ceva timp pentru dezvoltarea pietei. Insa cu dolcetv.ro suntem pe drumul cel bun in aceasta directie.
Telefonia fixa a trecut pe locul secund in cazul Romtelecom, in ultima vreme compania focusandu-se mai mult pe internet si televiziune.
Nu sunt de acord cu dumneavoastra. Intr-o mare masura aveti perfecta dreptate. Vocea singura este un “produs vechi” si pe termen lung nu mai aduce valoarea adaugata, fiind o componenta de baza. Clientul isi doreste sa ridice telefonul si sa faca un apel, iar daca este vorba despre un minut sau o ora ar trebui sa coste la fel. Vocea ramane o arma puternica pe care o folosim, indiferent ca vorbim de telefonie fixa sau mobila. Atunci cand esti acasa si telefonul fix este langa tine, il ridici, formezi si il pui pe speaker si poti sa faci orice altceva in timpul acesta. Pana la urma trebuie sa lasam consumatorului posibilitatea sa aleaga, indiferent ca vrea sa isi foloseasca telefonul fix sau cel mobil, si nu ar trebui sa fie o diferenta.
Ati spus ca va doriti sa fiti numarul 1 in inovatie. La ce va referiti?
La momentul actual, de fapt, operatorii telecom nu sunt foarte buni in inovatie. Alti oameni creeaza inovatia, noi o adoptam si o ducem in piata. Cred ca exista doua aspecte aici. In primul rand ne referim la dezvoltarea tehnologica continua si tot ceea ce apare la San Francisco, Berlin, Tel Aviv sau aici, la Bucuresti si incercam sa o incorporam in ofertele noastre, in cazul in care credem ca aduce ceva nou, interesant pentru consumator. In al doilea rand, un aspect care este trecut cu vederea de multe ori se refera la simplitate pentru consumator. In acest moment, ceea ce se ofera este complicat si noi suntem vinovati de faptul ca facem viata oamenilor mai complicata. Exista prea multe oferte, prea multe tarife, uneori este complex sa setam tehnologia pe care o cumparam. Cred ca este enervant pentru client. Una dintre sarcinile noastre ar trebui sa fie sa le facem viata oamenilor mai simpla, pentru ca exista eficienta si frumusete in simplitate. Si cred ca in viata mai avem si alte lucruri de facut decat sa stam ore sa programam un dispozitiv sau sa incercam sa ne dam seama care dintre sutele de tarife este cel mai bun pentru noi. Simplificarea este una dintre valorile cheie pe care incercam sa le aducem pe piata.
Cosmote a crescut in mod clar in termeni de utilizatori si venituri. Mai este inca loc de crestere pe o piata deja matura?
Da, mai este loc de crestere, problema este ce facem cu aceasta crestere. Pe segmentul telefoniei, nu mai vorbim despre bani sau venituri. Dar exista clar loc pentru crestere la serviciile combinate, ba chiar pe multe alte servicii noi, de care nici macar nu am inceput inca sa vorbim. Exista multe oportunitati. In acest moment mai este destul loc de crestere pe date in Romania, penetrarea smartphone-urilor este in jur de 30% si cred ca, daca nu este prea scump, toata lumea vrea sa detina un smartphone. Asa ca loc de crestere inca este.
Care este strategia companiei pe date (extinderea retelei 4G, servicii noi, dispozitive)?
Din nou, trebuie sa ne gandim din punctul de vedere al consumatorului, care isi doreste sa navigheze pe internet, sa comunice cu prietenii prin serviciile OTT, pe Facebook sau pe alte retele sociale, iar toate aceste servicii consuma multe date. Dezvoltarea video pe mobil va “manca” multe date. Si acest lucru il vom vedea pe viitor. Apple a lansat FaceTime, dar probabil prea devreme. Eu cred ca transmisiile sau apelurile video sunt importante, pentru ca oamenii isi doresc sa vada filmele de pe YouTube sau sa le arate prietenilor clipurile video pe care le-au inregistrat in vacanta. In mod sigur este enervant atunci cand descarci un clip si se intrerupe sau dureaza foarte mult timp. Aici intervine 4G, care aduce viteza si fiabilitate. Cred ca,pentru consumul video, 4G este absolut necesar si vom merge in directia aceasta, mai intai in zone urbane si apoi in cele suburbane.
Vorbind despre piata telecom, cum vedeti declaratiile oficiale referitoare la ratele de terminare propuse?
Inteleg pozitia autoritatii de reglementare, chiar daca sunt un pic preocupat de ratele de terminare propuse. Motivul pentru care ratele au fost reduse in Europa de Vest a fost reducerea preturilor de retail. In Romania, aceste preturi sunt deja printre cele mai mici din Europa, chiar din lume. Asa ca nu vad scopul reducerii lor mai mult. In acelasi timp, reducerea mai mare a ratelor inseamna o reducere a veniturilor, ceea ce reduce profitabilitatea, mai ales acum, cand suntem in fata unui ciclu foarte important de investitii in 4G si fibra optica, care trebuie platite de cineva. Ca sa putem sa acoperim aceste investitii, si aici cred ca sunt in asentimentul competitorilor nostri dar si al partenerilor, ar trebui sa crestem preturile de retail pentru consumatori, ceea ce nu este bine. Eu cred ca, din punct de vedere macroeconomic, nu este o idee atat de buna. Cred ca preturile ratelor de terminare din acest moment sunt bune si putem trai foarte bine cu ele. In discutiile pe care le avem cu ANCOM, vom propune un compromis, sa speram ca ne vom intelege. Insa ratele propuse acum prin proiect nu sunt bune pentru industria de telecom din Romania si nici pentru piata locala in general. Nu are niciun impact. Eu, ca management, trebuie sa protejez interesele tuturor actionarilor. Nu pot raspunde in numele statului roman, care mai detine inca 46% din pachetul de actiuni al Romtelecom, iar decizia este in exclusivitate a acestuia. Daca unul dintre investitori doreste sa isi vanda pachetul de actiuni, din orice motiv, atunci este OK pentru mine. Eu sprijin in totalitate ideea finalizarii privatizarii, cred ca este foarte buna. Romania si guvernul au nevoie de bani pentru infrastructura si educatie. Chestiunea care se pune este daca Romtelecom mai constituie un obiectiv strategic, pentru ca guvernul sa ramana actionar. Cred ca piata telecomunicatiilor este foarte dinamica, in mare parte liberalizata, si deci nu vad obiectivul strategic. Dar din nou va spun ca nu pot vorbi in numele guvernului, insa sunt complet de acord cu logica vanzarii pachetului de actiuni si de a investi banii in alte proiecte in Romania.
Care sunt investitiile pentru anii urmatori?
Avem propuse investitii foarte importante in zona de fibra optica, inclusiv in partea de fiber-to-the-home (FTTH), in reteaua 4G, la transformarea internetului de la Romtelecom care vine pe firul analog de telefonie catre o retea complet digitalizata. Sunt investitii care necesita multi bani si am alocat deja bugete. De fapt, suntem in faza de aprobare a acestora din partea investitorilor.
Cum poate o companie cum e Cosmote Romania sa mentina investitiile la un nivel inalt si in acelasi timp sa pastreze preturile pentru consumatori la un nivel redus?
Intr-adevar, Romania are una dintre cele mai competitive piete, cu o dezvoltare foarte puternica. Ca si in alte tari, reglementarile internationale pun presiune pe business si in acelasi timp afecteaza operatiunile din Romania, avand in vedere ca marjele de profit sunt deja foarte scazute. Aceasta este o provocare atat pentru Cosmote, cat si pentru Romtelecom, iar provocarile sunt intotdeauna foarte bune. In opinia mea, cred ca preturile mari nu trebuie sa impovareze consumatorii, trebuie sa existe o distributie echitabila. Si odata ce sunt identificate sursele corecte, acestea vor atinge si tintele investitorilor. Revenind la investitii, in 2013 vom avea un buget mai mare decat in 2012. Din imprumutul contractat de la BERD de 225 milioane de euro, 45 de milioane vor merge catre reteaua 3G si 4G.
Sunteti primul manager care vine de la Deutsche Telekom. Este acesta un semn al unei mai mari implicari a actionarului german?
Suntem toti parte a grupului german si suntem deja bine conectati. Sinergiile, reflectate in proiecte comune, sunt deja un semn al bunei cooperari in interiorul grupului si o garantie pentru servicii, produse, initiative mai bune. Odata ce ne-am combinat fortele si expertiza in interiorul grupului, scopurile noastre devin tangibile. Desigur, trebuie sa luam in considerare si specificul local. Exista deja un numar de proiecte care sunt implementate la nivelul grupului.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz