Cum pot tinerii să își dezvolte abilitățile necesare pentru a-și construi o carieră și cum pot valorifica oportunitățile din piața muncii, aflăm de la Simona Paraschiv, Președinte al Asociației InspirAction, un pilon important în crearea de programe educaționale adaptate nevoilor actuale ale tinerilor.
În contextul actual, nevoile tinerilor și ale companiilor s-au schimbat semnificativ, influențate de evoluțiile tehnologice, socio-economice și de pandemie. Tinerii au nevoie să își dezvolte un set de competențe mult mai diversificat decât înainte. Vorbim aici despre abilități socio-emoționale, competențe digitale, gândire critică, capacitatea de a lucra în echipă, dar și o flexibilitate crescută. Aceste abilități sunt esențiale pentru a face față unui mediu în continuă schimbare, unde inovația și adaptabilitatea sunt cheie.
De partea cealaltă, companiile își doresc angajați care să fie nu doar specialiști într-un anumit domeniu, dar care să aibă și o mentalitate deschisă, să fie capabili să se adapteze rapid la schimbări și să contribuie activ la dezvoltarea organizației. Tot mai multe firme investesc în dezvoltarea personală și profesională a angajaților, deoarece recunosc valoarea acestei abordări pe termen lung.
Pentru ca tinerii să se poată adapta la dinamica mediului de business, trebuie să învețe să fie flexibili, să se pregătească continuu și să îmbrățișeze o mentalitate de creștere. Educația formală nu mai este suficientă; formarea în domenii non-formale, precum dezvoltarea competențelor soft, reziliența emoțională și gândirea strategică, devine la fel de importantă. Colaborarea dintre educația non-formală și companii este esențială, pentru a crea programe care să adreseze exact aceste nevoi și să pregătească tinerii pentru viitorul locurilor de muncă.
Această colaborare ar putea fi cheia care va ajuta tinerii să înțeleagă mai bine realitățile pieței muncii, iar companiile să își îndeplinească obiectivul de a avea angajați bine pregătiți și motivați.
Provocările pe care le-am observat în rândul tinerilor, la începutul carierei lor, sunt diverse și adesea complexe. Una dintre cele mai mari dificultăți este lipsa experienței practice. Deși mulți tineri au o educație formală solidă, întâmpină dificultăți în a înțelege cum să aplice aceste cunoștințe într-un mediu de muncă real. Aici, stagii de practică, internshipurile și oportunitățile de voluntariat joacă un rol esențial, însă accesul la acestea nu este întotdeauna ușor.
O altă provocare este legată de lipsa de claritate în privința alegerii unei cariere. Mulți tineri nu știu exact ce drum să urmeze, mai ales în contextul unei piețe a muncii atât de dinamice. Aceasta poate duce la demotivare sau chiar la job-hopping, un fenomen în care tinerii schimbă des locurile de muncă, încercând să găsească un domeniu care să le ofere satisfacție.
Mai există și provocarea așteptărilor foarte ridicate. Mulți tineri vin în mediul profesional cu așteptări nerealiste, fie în privința salariilor, fie a rapidității cu care pot avansa în carieră. Această discrepanță între așteptări și realitate poate genera frustrări și lipsă de angajament pe termen lung.
În rândul companiilor care doresc să atragă tineri, o provocare majoră este concurența. Tinerii talentați sunt foarte căutați, iar companiile trebuie să iasă în evidență, nu doar prin ofertele salariale, ci și prin cultura organizațională, oportunitățile de dezvoltare personală și profesională și prin echilibrul între viața personală și cea profesională.
De asemenea, companiile întâmpină dificultăți în a crea un mediu de muncă care să fie atractiv pentru generațiile mai tinere, care pun accent pe flexibilitate, autonomie și sens în ceea ce fac. Mulți tineri vor să simtă că munca lor are un impact real, că face o diferență în comunitate sau în lume.
Citisem un studiu creat în 2022, dar încă valabil și astăzi, în care tinerii români nu doar că sunt atenți la aceste inițiative, dar le consideră un factor decisiv atunci când aleg un loc de muncă, fiind atrași de angajatori care își demonstrează responsabilitatea socială și impactul pozitiv asupra comunității.
În final, ambele părți trebuie să își ajusteze așteptările și să lucreze împreună pentru a crea un mediu de muncă care să sprijine atât dezvoltarea tinerilor, cât și succesul companiilor.
Programele educaționale sunt concepute și structurate astfel încât să ofere o abordare holistică, adaptată nevoilor actuale ale tinerilor din România. Aceste programe combină educația non-formală cu dezvoltarea personală și profesională, punând accent pe crearea unor obiceiuri sănătoase și pe formarea unor competențe esențiale pentru viitor. Fiecare proiect este bine planificat, structurat pe module tematice care abordează domenii variate: competențe socio-emoționale, abilități digitale, educație financiară, ecologie, nutriție, fake news, și sport.
Aceste programe sunt gândite pentru a le oferi tinerilor nu doar cunoștințe teoretice, ci și un cadru practic, interactiv, prin care să își dezvolte încrederea în sine și să se pregătească pentru provocările pe care le vor întâlni în viața personală și profesională. Prin metode de învățare, bazate pe experiență și colaborare, tinerii sunt încurajați să gândească critic, să fie creativi și să își dezvolte abilități de lider.
Fiind o etapă de formare importantă, între 12 și 18 ani, acești tineri au nevoie de un cadru flexibil, dar ghidat, în care să își dezvolte autonomia, capacitatea de a colabora și de a lua decizii, astfel încât să fie pregătiți pentru orice provocări academice sau profesionale. Astfel, programele noastre îi sprijină pe tineri să dezvolte abilități esențiale pentru succesul personal și profesional, cum ar fi leadership-ul, colaborarea, gestionarea timpului și reziliența emoțională. În plus, educația oferită prin InspirAction este orientată spre a le cultiva tinerilor o mentalitate de creștere și adaptabilitate, aspecte extrem de valoroase într-o lume în continuă schimbare. În cadrul fiecărui modul, tinerii sunt expuși la provocări care le permit să își testeze cunoștințele și să își dezvolte încrederea în sine, să comunice eficient și să lucreze în echipă. Fiecare program este gândit în strânsă legătură cu nevoile reale ale tinerilor și cu cerințele pieței muncii, astfel încât aceștia să fie bine pregătiți pentru a se integra într-un mediu de lucru dinamic și în continuă evoluție.
Programele noastre sunt structurate pentru a acoperi un spectru larg de domenii de interes, astfel încât fiecare tânăr să își poată găsi o nișă în care să exceleze, fie că este vorba despre educație financiară, nutriție, competențe digitale sau dezvoltare personală. Îmi place să spun că dezvoltăm și antrenăm abilitațile de viață ale tinerilor, care le influențează semnificativ cariera.
În felul acesta, le oferim tinerilor un context favorabil pentru a-și explora pasiunile, pentru a învăța să-și stabilească obiective și pentru a-și dezvolta abilitățile necesare pentru succesul viitor.
Mediul în care trăim joacă un rol crucial în dezvoltarea abilităților cognitive și emoționale, mai ales în perioada copilăriei și adolescenței. Privind în urmă, realizez că, fără să-mi dau seama la acea vreme, mi-am creat în adolescență propriul mediu care m-a ajutat să mă dezvolt. Acum, tinerii au acces la mult mai multe oportunități și resurse, iar prin programele educaționale observ cum un mediu stabil și stimulativ poate face o diferență enormă în dezvoltarea lor.
De fiecare dată sunt uimită să descopăr cât de mult poate influența mediul în care creștem dezvoltarea noastră cognitivă și emoțională. Este un subiect pe care îl cercetez și documentez mult, analizând impactul pe care îl are asupra adolescenților. De exemplu, un studiu pe care l-am citit, realizat de Harvard University, este Center on the Developing Child ce arată clar că experiențele timpurii dintr-un mediu sigur, stimulativ și pozitiv pot contribui semnificativ la o dezvoltare sănătoasă a creierului. Pe de altă parte, un mediu stresant sau instabil, cum este cel în care există abuzuri sau nesiguranță, poate avea efecte negative asupra funcționării creierului, limitând capacitățile cognitive și emoționale ale copiilor. Este alarmant să vezi cât de profund poate afecta stresul toxic dezvoltarea noastră.
Un alt studiu, de la National Institute of Mental Health, oferă o perspectivă interesantă asupra influenței mediului social și familial, adică sugerează că accesul la stimulare intelectuală – cărți, interacțiuni pozitive și un mediu educațional bogat – poate dezvolta abilități cognitive avansate precum gândirea critică și soluționarea problemelor. În schimb, copiii crescuți în medii instabile sau fără suport emoțional tind să întâmpine dificultăți în dezvoltarea emoțională și comportamentală. Aceste concluzii ne arată cât de esențial este să asigurăm un mediu care să susțină sănătatea mentală și creșterea armonioasă a celor mici.
Văd aceste rezultate în experiența noastră practică, unde elevii din medii stabile și stimulative au o dezvoltare cognitivă și emoțională vizibil mai bună, comparativ cu cei din medii dificile.
Cea mai antrenată, dar și indispensabilă astăzi este inteligența emoțională.
Este esențială pentru succesul personal și profesional, reprezintă capacitatea de a înțelege, gestiona și exprima emoțiile proprii și ale celor din jur.
De ce punem accent pe aceasta? Într-o lume în care interacțiunile sociale și colaborarea sunt esențiale, abilitatea de a comunica eficient, de a gestiona conflictele și de a lucra bine în echipă este critică. Mai mult, inteligența emoțională este fundamentul pentru dezvoltarea altor abilități precum leadership-ul, reziliența și empatia.
Prin activități practice, simulări și discuții de grup, îi ajutăm pe tineri să-și dezvolte autocunoașterea, controlul emoțional și abilitatea de a crea relații interpersonale solide. Această abilitate devine un factor esențial nu doar în viața personală, dar și în cadrul mediului profesional, unde interacțiunea cu colegii și partenerii este cheie pentru succes.
Pe lângă aceasta, tinerii dezvoltă și alte abilități importante, precum gândirea critică, creativitatea și abilitățile digitale, financiare, etc dar toate acestea sunt strâns legate de inteligența emoțională, care facilitează adaptarea și gestionarea cu succes a provocărilor viitoare.
Pentru un tânăr, conturarea direcției de carieră încă din liceu este extrem de importantă, deoarece reprezintă baza dezvoltării sale viitoare, atât pe plan personal, cât și profesional. Este un proces care aduce claritate și oferă direcție, ajutând tinerii să facă alegeri educaționale și profesionale mai informate. Îi pregătește pentru tranziția către piața muncii, oferindu-le un avantaj competitiv.
Prin explorarea diferitelor opțiuni și implicarea în activități relevante – precum internshipuri sau voluntariat – tinerii își descoperă punctele forte, interesele și pasiunile. Aceasta le permite să își construiască o carieră care se potrivește aptitudinilor oferindu-le și satisfacție personală.
Și vine la pachet cu o stabilitate profesională, pentru că reduce riscul ca după 35 de ani, de exemplu, persoanele să facă reconversie profesională deoarece nu mai există satisfacția jobului în care sunt, în cazul în care decizia direcției profesionale de la 18 ani nu a fost în acord cu talentele și pasiunile lor.
În plus, un astfel de demers reduce anxietatea legată de viitor, deoarece le oferă tinerilor ocazia să experimenteze și să își ajusteze direcția profesională fără presiunea unor decizii imediate. Alegerea și modelarea carierei din liceu reprezintă un pas important spre succesul și împlinirea pe termen lung.
E o întrebare ridicată la fileu, pe care o întâlnesc frecvent și în discuțiile cu elevii: cum ne pregătim pentru carieră?
Dezvoltarea abilităților de viață joacă un rol important în modelarea parcursului profesional al tinerilor, deoarece acestea formează baza pentru gestionarea eficientă a provocărilor și oportunităților atât în viața personală, cât și la locul de muncă.
Cele esențiale care trebuie antrenate de tineri sunt acestea:
Aceste abilități sunt fundamentale pentru succesul profesional al tinerilor, pentru că le oferă instrumentele necesare pentru a trece peste provocările zilnice și pentru a evolua într-un mediu de muncă dinamic. Aceste competențe completează cunoștințele tehnice și contribuie la dezvoltarea unor cariere împlinitoare.
Implicarea și colaborarea cu mediul de business se structurează pe patru verticale, adaptate în funcție de specificul fiecărei companii și de obiectivele sale strategice. Aceste verticale includ sponsorizările și parteneriatele strategice, accesul la resurse și expertiză, stagii de practică și internshipuri, implicarea în designul programelor. Fiecare parteneriat este unic, iar noi ne asigurăm că soluțiile oferite sunt personalizate pentru a răspunde nevoilor specifice ale fiecărei companii.
Suntem flexibili, pregătiți să ajustăm colaborarea astfel încât să maximizăm impactul și să atingem obiectivele comune într-un mod eficient și sustenabil.
Noi vedem, astfel, aceste verticale unde se pot implica companiile:
Această implicare nu doar că îmbunătățește calitatea programelor noastre, dar și demonstrează angajamentul companiilor față de responsabilitatea socială, susținând educația tinerilor și investind în viitorul forței de muncă.
Pentru următoarea perioadă ne-am stabilit o serie de obiective ambițioase, menite să extindă impactul pe care îl avem asupra tinerilor din România și să îmbunătățim constant calitatea programelor noastre.
Pănă la final de an, ne dorim să inspirăm încă 5.000 de tineri elevi atât din mediul rural, cât și urban đin 20 de județe din țară, astfel:
Nevoia programelor educaționale propuse de noi este una incontestabilă și cred că cei care citesc acest interviu își vor regăsi nevoile lor de când erau tineri, sau în cei din jur, în copiii lor, și deci vor observa lacunele sistemului de învățământ în această arie a dezvoltării de abilități pentru viață.
În perioada următoare vom derula mai multe proiecte pe teme interesante, precum: reciclarea și grija față de mediu, prin “Gesturi mici pentru practici mari”; grija față de corp și mediu prin “Gust pentru sănătate. Ora de obiceiuri sănătoase și mese delicioase”; acomodarea la primul job prin “Duo Hub Education”; gestionarea emoțiilor prin “Caravana Bucuriei”; responsabilitatea ecologică prin “Caravana Eco”; dezvoltarea profesională și orientarea în carieră prin “Caravana Carierei”
Un proiect foarte drag nouă pe care urmează să-l dezvoltăm este “Ecrane OFF, viață ON” prin care vom diminua dependențele de ecrane.
Tocmai de aceea suntem deschiși la parteneriate cu companii mari sau mici, nu contează dimensiunea, dar contează să rezoneze cu viziunea noastră despre lume, aceea că fiecare dintre noi este responsabil de a aduce cât mai multă lumină pe Planetă, iar prin educația adolescenților putem amplifica această lumină. Mai ales că este cunoscută ideea conform căreia companiile viitorului au în strategia lor grija față de comunitățile în care îsi desfășoara activitatea.
Prin aceste obiective, ne propunem să devenim un actor și mai relevant în peisajul educațional din România, contribuind la formarea unei noi generații de tineri bine pregătiți, responsabili și încrezători în propriul lor potențial.
Grupul DIGI a demarat campania „Fiecare copac, o schimbare”, primul proiect de împădurire al companiei, derulat în colaborare cu Asociația…
Jason Silva este speaker, futurist, storyteller și realizator de film, dar cel mai cunoscut este pentru rolul de prezentator al…
Mai mult de un sfert (27,51%) dintre respondenții unui sondaj realizat la solicitarea Ariston România plănuiesc să achiziționeze o pompă…
Rompetrol Rafinare, companie membră a Grupului KMG International (Rompetrol), a înregistrat, în primele 9 luni din 2024, o cifră de…
Banca Europeană de Investiții (BEI) acordă un împrumut de 200 de milioane de euro distribuitorului român de energie Delgaz Grid…
Cu o carieră de peste 19 ani în finance, Magda Costache este, din septembrie, noul CEO interimar Sezamo, supermarketul online…