Interviuri

Silvana Ene, Global Records: Un artist de succes înseamnă 80% muncă

Reading Time: 6 minute

Cu experiență profesională în educație, în sistemul de politici publice, în advertising și în industriile creative de video conținut și de carte, Silvana Ene și-a urmat pasiunea și spune că se regăsește cel mai mult în ceea ce face azi: apropierea de lumea muzicii, odată cu slujba de Catalogue Manager la Global Records și lucrul cu oamenii.

În urmă cu 6 ani, această schimbare profesională i-a adus multe provocări și a ajutat-o să învețe despre domenii noi, cum ar fi drepturile de autor și cele conexe, contracte și înregistrările acestora. Dar, pentru că jobul ei de zi cu zi implică mult mai multe, Silvana Ene detaliază într-un interviu exclusiv cum arată industria muzicală ca business și ce înseamnă funcția de Catalogue Manager într-una dintre cele mai mari companii din domeniu.

Silvana, povestește-ne despre parcursul tău profesional și educațional. Când și cum ai ales să lucrezi în industria muzicală?

Anul 2017, momentul în care m-am alăturat echipei Global Records, a însemnat o schimbare radicală față de parcursul meu profesional precedent și a marcat debutul unui drum extrem de interesant, care durează deja de 6 ani. În prezent, nu mă mai văd făcând altceva în viața mea profesională, însă nu pot spune că eu mi-am găsit drumul, ci mai degrabă că pasiunea m-a găsit pe mine.

Întotdeauna am avut o dublă înclinație, atât către materiile exacte, cât și pentru latura umanistă. Prin urmare, deși am terminat un liceu cu profil real, am urmat mai apoi cursurile Facultății de Științe Politice din cadrul Universității din București (loc în care mi-am petrecut de altfel următorii 8 ani urmând ciclul complet de studii universitare și postuniversitare), deoarece mă atrăgea o carieră în domeniu. Și din dorința de a ajuta la schimbarea în bine a societății. Deși ulterior nu am profesat foarte mult în domeniu, cred că mi-a antrenat mintea și am dobândit abilități și competențe care s-au dovedit extrem de utile în tot ceea ce am făcut și fac în prezent.

M-am angajat pentru prima dată în anul II de facultate și am lucrat în turism, în educație, în sistemul de politici publice, în advertising și industriile creative de video conținut și de carte. Deși mi-a plăcut tot ceea ce făceam și m-am implicat cu pasiune în fiecare etapă, am avut în permanență sentimentul în toți anii aceștia că, încă, nu mi-am descoperit pasiunea. Mai apoi, apropierea de lumea muzicii și viața mea profesională la Global Records a reușit să mă convingă că, într-adevăr, încă nu găsisem ce căutam înainte de a fi aici.

Ce îți doreai să devii când erai mică și ce s-a păstrat din acest vis?

Actriță, jurnalist, detectiv și avocat – acestea au fost cele patru profesii la care m-am gândit mai serios și, totuși, am ales o cu totul altă facultate la 18 ani. Deși sunt zone foarte diferite, realitatea este că au ceva esențial în comun: lucrul cu oamenii, iar activitatea mea curentă este cu și despre oameni, deci se poate spune că e un vis împlinit. Și bonus, uneori am ocazia să joc rolurile de mai sus în anumite contexte profesionale :)))

Ce presupune jobul tău de Catalogue Manager și cum arată o săptămână de muncă din programul tău?

Așa cum îi spune și numele, jobul meu presupune administrarea catalogului. Departamentul pe care îl coordonez este responsabil în primul rând cu securizarea tuturor drepturilor de autor și conexe drepturilor de autor, astfel încât să putem exploata muzica din catalog. Pe scurt, la noi se întocmesc toate contractele cu artiștii, producătorii, autorii, și orice alt titular de drepturi.

O altă componentă extrem de importantă este înregistrarea catalogului la organismele de gestiune colectivă și managementul acestor “asseturi”, astfel încât să colectăm veniturile din exploatarea prin difuzarea pe radio, TV, internet, concerte etc. Și ultimul palier, dar unul extrem de important, este zona de raportare către artiști și parteneri.

Deși cele trei direcții ale activității mele sunt aceleași, nicio săptămână de lucru nu arată la fel, deoarece mereu apar noi provocări, uneori toate în același timp, dar cred că tocmai dinamica aceasta este ceea ce mă motivează și mă împinge în fiecare dimineață să mă dau jos din pat zâmbind.

Ce îți place cel mai mult la ceea ce faci și care sunt aspectele pe care le-ai schimba?

Îmi place foarte mult că nicio zi nu seamănă cu cealaltă și nu este loc de monotonie. Lucrând într-o industrie în continuu proces de dezvoltare, simt că învăț mereu ceva nou și că există loc să mă dezvolt ca profesionist și ca om. Am șansa de a lucra într-o companie în plină expansiune, în cadrul unei industrii care cunoaște o perioadă de dezvoltare foarte intensă, iar asta este o șansă extrem de importantă.

O altă satisfacție majoră pe care o am este că pot vedea cum se formează o nouă generație de profesioniști, atât din punct de vedere artistic, cât și din punct de vedere al echipelor mai puțin vizibile de oameni care activează în spatele scenei în această industrie și pot contribui la dezvoltarea lor.

Ce trebuie să schimb, și am început deja să lucrez în această direcție, este tendința de a face „micromanagement”, dar sunt convinsă că în timp voi deveni din ce în ce mai bună și la acest capitol.

De ce crezi că fascinează industria muzicală?

Cred că industria muzicală, ca orice altă industrie creativă, fascinează în primul rând prin promisiunea unui mediu creativ, lipsit de constrângerile unui loc de muncă clasic și prin libertatea de a fi tu însuți, fără a fi obligat să te pliezi pe niște tipare stricte impuse prin regulamentul de ordine interioară. Pentru un tânăr pasionat de muzică trebuie să fie extrem de seducător să poți face din pasiunea ta o carieră.

Pentru mine însă, fascinația a început abia după primul contact cu domeniul, când am văzut întregul proces: cum o idee născută într-o sesiune de creație se materializează în primul demo, entuziasmul echipei din momentul lansării, evoluția piesei în online și pe radio și momentul final, care pentru mine rămâne de fiecare dată magic – când ești la un concert și publicul cântă vers cu vers piesa respectivă. Și, chiar dacă nu ai avut nicio contribuție creativă, simți că faci parte din ceva ce aduce bucurie și emoție publicului.

Cum văd ceilalți, din exterior, meseria ta și cum este ea, de fapt? Care sunt cele mai mari mituri despre jobul tău și industria muzicală pe care le-ai întâlnit?

Jobul meu este unul mai degrabă tehnic, mai mult în spatele cortinei decât în fața ei și din acest motiv poate nu este prima alegere pentru cineva dornic să intre în această industrie. Personal consider că este o poziție privilegiată, pentru că îți oferă toate pârghiile pentru a avea vederea de ansamblu asupra industriei și a înțelege toate procesele din spatele ei.

Nu aș folosi termenul mituri. Cred că vorbim mai degrabă de percepții și opinii născute din faptul că avem de-a face cu un domeniu relativ nou pentru noi și nu foarte transparent. De altfel, în România nu există programe de studii dedicate, care să te formeze pentru a profesa în acest domeniu. Dacă ar fi totuși să aleg o percepție pe care să o combat este aceea că viața artiștilor este ușoară. Din fața scenei se vede doar partea frumoasă, în spate însă există un mare volum de ore de muncă, un consum emoțional și o presiune care sunt extrem de greu de gestionat.

Ce calități ar trebui să aibă o persoană pentru a deveni un artist/ă de succes, în opinia ta?

În opinia mea, în spatele oricărui proiect de succes se află 20% talent și 80% muncă. Cred că principala calitate este să își dorească cu adevărat să aibă succes și să depună toate eforturile pentru a ajunge acolo, să se concentreze asupra pasiunii sale și să își construiască identitatea artistică cu multă consistență.

Dar una care conturează povestea din spatele artistului, ca parte din echipă?

În spatele cortinei lucrurile stau la fel. Cheia succesului stă în cât de mult îți dorești să fii aici, cât de investit ești în ceea ce faci și cât de mult conștientizezi că o echipă va avea succes doar dacă toți membri trag în aceeași direcție, spre același obiectiv comun. Pasiunea este prima, dar pe lângă pasiune trebuie să existe și multă dedicare, deschidere către tot ce este nou și, nu în ultimul rând, sinceritate și transparență atât în relația cu colegii, dar mai ales în relația cu artiștii cu care interacționezi.

Cu ce artiști lucrezi la Global Records și în ce fel contribui la succesul lor?

Prin natura activității mele interacționez cu toți artiștii din portofoliu. Și principalul obiectiv, al meu și al departamentului pe care îl coordonez, departament privit ca unul de suport pentru celelalte unități și pentru artiști, este exact acesta: să ne asigurăm că oferim infrastructura necesară pe baza căreia artiștii să se poată concentra cât mai mult asupra procesului lor creativ, având siguranța că de restul lucrurilor din sfera „administrativă” ne ocupăm noi și suntem și buni la ceea ce facem :)

Cristi Dorombach

Recent Posts

Guvernul a semnat acordul pentru achiziția a 32 de aeronave Lockheed Martin F-35

Guvernul României a confirmat intenția sa de a achiziționa 32 de aeronave Lockheed Martin F-35 Lightning II de generația a…

58 de minute ago

Gala The Culture of Luxury, organizată de revista Haute Culture sub forma unui bal mascat ca în Micul Paris de odinioară

Evenimentul emblematic al revistei Haute Culture, Gala The Culture of Luxury, în cadrul căreia sunt celebrate personalități și proiecte remarcabile,…

o oră ago

Un an de cashback cu Salt Bank: Cum îți pot aduce prietenii până la 2.400 de lei

O recomandare care să-ți aducă înapoi 5% din valoarea cumpărăturilor la POS timp de o lună? Da, dar numai cu…

2 ore ago

În ce condiții se pot prelungi contractele de servicii de telefonie, internet sau televiziune

După expirarea perioadei inițiale a unui contract încheiat cu un furnizor de servicii de comunicații electronice, utilizatorii finali pot opta…

2 ore ago

Peste 1300 de ONG-uri cer partidelor politice să-și facă publică poziția față de facilitățile fiscale pentru sponsorizarea societății civile

Peste 1300 de organizații neguvernamentale active din România au adresat astăzi o scrisoare deschisă partidelor politice, solicitându-le să își asume…

2 ore ago

Carrefour România a finalizat transformarea celui de-al treilea hipermarket Cora din București – magazinul Pantelimon

Carrefour România a finalizat remodelarea hipermarketului Pantelimon, din Șos. Vergului 20, din cadrul Centrului Comercial Esplanada, București, ca urmare a…

3 ore ago