Opinii

Silicon Valley? Nu, Berlin!

6 iun. 2013 4 min

Silicon Valley? Nu, Berlin!

Reading Time: 4 minute

In dezinhibatul Berlin au aparut doar in ultimul an peste 500 de start-up-uri tech, semn ca Silicon Valley ar putea avea o replica europeana. Iar antreprenorii online iau cu asalt capitala germana.

Un distins profesor de la Technische Universität Berlin pune pe masa cateva sticle de bere pe care scrie “Alkoholfrei”. Am reusit sa producem aici, in universitate, bere fara alcool cu gust de bere adevarata. Gustati, va rog – ma indeamna. Un student aduce cateva pahare care par de plastic, dar in realitate sunt de hartie, cu avantajul ca sunt mult mai usor de reciclat. Sopteste ti mid: “Paharele acestea sunt create in start-up-ul meu”.

Berea, desi nu e tocmai rece, are intr-adevar un gust desavarsit. Autosugestie? Deloc: tehnologia bazata pe o combinatie unica de bacterii de fermentatie pusa la punct de studentii berlinezi a fost verificata si cum parata rapid de grupul Carlsberg pentru o suma cu multe zerouri. Soferii din lumea intreaga vor scapa astfel de cosmarul gustului de drojdie din halbele fara alcool.

La Universitatea Tehnica din Berlin se face si carte, dar se invata si un lucru mult mai important: economie si business reale, aplicate. Studentii sunt indemnati, incurajati sa creeze start-up-uri tehnologice in care sa isi puna in aplicare proiectele de cercetare. Sunt consiliati cum sa cizeleze business plan-urile, primesc suport juridic pentru crearea companiilor plus spatii de functionare, sunt sprijiniti de profesori, sunt invatati cum sa alerge cu succes dupa finantare. Rezultatul? Cifra de afaceri totala a start-up-urilor tehnologice care functioneaza, primesc sprijin sau isi au originea la Tech nische Universität a ajuns anul trecut la un miliard de euro.

Antrenati in mediul de afaceri real pe timpul facultatii, foarte multi studenti sunt maturizati din punct de vedere managerial odata cu licenta, experienta utila si daca aleg sa lucreze in propria firma, dar si daca se angajeaza intr-o mare companie. Fiind un oras sarac (ghilimelele nu sunt necesare pentru ca acesta acesta este adevarul, capitala are un PIB pe locuitor mai mic decat cel mediu din Germania, plus ca rata somajului este aici record national), Berlinul isi construieste cu tenacitate tipic nemteasca noul statul mondial, acela de Silicon Valley al Europei. Realitatea nu a scapat presei economice internationale, care s-a obisnuit sa titreze in ultimii ani cu entuziasm “In Berlin, startup hub emerges” (Reuters), “Berlin cracks the startup code” (Bloomberg) sau “Berlin is the future” (The Economist). Avantaje: cost al vietii mai scazut decat in multe capitale vestice, plus ca este o metropola prietenoasa, in care creativitatea se simte la ea acasa.

AFACERI LA INDIGOU
Totul a inceput prin 1999, pe vremea in care Berlinul inca se lupta sa lipeasca la loc cele doua jumatati despartite vreme de 28 de ani de celebrul zid, cand sase tineri au parasit bogatul si scumpul Köln si au venit in capitala Germaniei pentru a infiinta un start-up, Alando. In sase luni au construit o copie a eBay, pentru ca asta era Alando, pe care au reusit sa o vanda catre eBay (sic!) cu 50 de milioane de dolari. Mai tarziu, cand a intrat in Germania, eBay a avut un succes extraordinar datorita expertizei aduse de clona Alando, concretizat in miliarde de dolari cifra de afaceri. Reusita Alando a inspirat imediat o intreaga generatie de tineri  germani: “Daca ei au reusit, noi de ce nu am reusi?”. Trei dintre cei sase antreprenori, fratii Samwer, au iesit din afacere si au continuat sa copieze pe cont propriu site-urile celebre (Groupon, Facebook etc.) si apoi sa le vanda. Prima companie pe care au creat-o ca independenti, Jamba, le-a mai adus 273 de milioane de dolari in conturi. Devenisera cei mai de succes web antreprenori din Germania si din Europa. Dar si cei mai criticat i si detestati pentru metoda de lucru. Putin le-a pasat, de vreme ce, cu sutele de milioane in conturi, au creat la Berlin acceleratoare web, cautand tineri talentati, aflati la inceput de drum, carora le-au oferit conditiile necesare pentru a-si dezvolta proiectele web.

HUB EUROPEAN
Etapa clonelor a fost depasita astazi in ecosistemul web startup- urilor berlineze. Din 2008, peste 1.500 de start-up-uri online si au ales ca sediu Berlinul, dintre care 500 numai in ultimul an. Este o statistica aproximativa, pentru ca, in realitate, nimeni nu stie cu precizie cate sunt in  Berlin, spune prof. Stefan Gross-Selbeck, seful grupului de cercetare pentru antreprenoriat de la Alexander von Humboldt Institute for Internet and Society.

In afara de proiecte online mici, Berlinul face eforturi pentru angrenarea start-up-urilor cu ambitii globale care atrag investitori internationali. Profesorul Gross-Selbeck vine cu exemplul ResearchGate.net, o retea sociala rezervata cercetatorilor si oamenilor de stiinta din lumea intreaga, cu 2,7 milioane de utilizatori. Aceasta a fost creata la Boston de dr. Ijad Madisch, dublu licentiat in medicina si informatica, si transferata la Berlin, in urma unei consistente infuzii de capital venite de la Matt Cohler, unul dintre primii angajati  vicepresedinte apoi) ai Facebook si cofondator al Linked In. Acum Matt este venture capitalist, general partner la Bench – Mark, fond care a investit in eBay, Twitter, Instagram, Yelp. Alt bun exemplu este Wooga, al doilea mare produ cator de social games din lume dupa Zynga, care are in sediul din capitala Germaniei sute de angajati.

Guvernul german face un PR generos si eficient pentru start-upurile berlineze. Cancelarul Angela Merkel, insotita adesea de ministrul federal al Economiei si Tehnologiei, isi face timp sa viziteze start-up-urile din Berlin, fie ca sunt unele incipiente create de studenti, fie ca au primit finantare internat ionala de milioane de euro, ia pulsul la fata locului despre ce ar trebui sa faca Executivul pentru un mediu si mai prietenos inovatiei, ii incurajeaza pe antreprenori. Cu un export doar din bunuri si servicii IT&C de 48 de miliarde de euro anual (mai mult decat intreg exportul Romaniei), Germania se straduieste sa mute Silicon Valley – sau, in fine, sa creeze o replica europeana a celebrei regiuni californiene – la Berlin. Semnele din ultimii cativa ani arata destul de clar ca este pe cale de a reusi.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: