Stiri MarComm

Sfaturi utile pentru magazine online. Cum adaptezi strategiile de Marketing Digital în funcție de sezon

20 aug. 2024 4 min

Sfaturi utile pentru magazine online. Cum adaptezi strategiile de Marketing Digital în funcție de sezon

Reading Time: 4 minute

Sezonalitatea reprezintă o provocare majoră pentru orice magazin online, influențând semnificativ comportamentul utilizatorilor și, implicit, vânzările. În contextul în care competiția este din ce în ce mai crescută în e-commerce, iar cheltuielile pentru  marketing sunt la rândul lor ridicate,  înțelegerea dinamicii pieței este extrem de importantă pentru a adapta strategiile de marketing și bugetele în consecință.

Impactul sezonalității asupra comportamentului utilizatorilor

”Sezonalitatea afectează toate magazinele online, deși intensitatea variază în funcție de produsul sau serviciul oferit,” spune Alex Curtașu, Head of Performance și partener Gun Media. ”De exemplu, un magazin de alimente va observa fluctuații mai mici în cerere, deoarece alimentele sunt necesare pe tot parcursul anului. Cu toate acestea, sărbătorile de iarnă și Paștele aduc vârfuri de consum datorită obiceiurilor de cadou și pregătirilor festive. În schimb, un business care vinde echipamente outdoor va avea rezultate mult mai bune în perioadele calde și în perioadele concediilor,” explică specialistul de la Gun Media.

Tendințe și tipare sezoniere

Analiza tendințelor anuale relevă tipare specifice dictate de marile evenimente și sezoane. „Black Friday, de exemplu, concentrează multă cerere pe o perioadă scurtă, deoarece utilizatorii își pregătesc listele de cumpărături și așteaptă ofertele,” spune Curtașu. Se mai observă că, în perioada sărbătorilor de iarnă, crește cererea pentru cadouri și jucării. După aceste perioade, urmează un trimestru mai liniștit, numit „perioadă de tranziție,” unde cererea este stabilă sau chiar scade.

Sezonul cald aduce o creștere în anumite verticale:

– Home & Deco: renovările devin populare pe măsură ce vremea se îmbunătățește.

– Travel: vacanțele și concediile generează un interes crescut pentru cazări și zboruri.

– Outdoor și articole sportive: produse care se folosesc în timpul liber

– Fashion și beauty: îngrijire specifică pentru temperaturi înalte, timp liber, evenimente private, petreceri etc.

”Oricând pot apărea noi tipare dictate de vreme sau de evenimente economice, sociale sau culturale, iar acestea nu pot fi întotdeauna previzionate,” avertizează Alex Curtașu. De aceea el recomandă o atenție sporită în privința evenimentelor curente și analiza datelor legate de comportamentul consumatorilor pentru a putea adapta strategia de marketing și, dacă este cazul, chiar și modelul de business.

Instrumente pentru monitorizarea și analiza comportamentului utilizatorilor

Pentru a monitoriza și analiza schimbările în comportamentul utilizatorilor, se utilizează diverse instrumente, iar expertul le recomandă în primul rând pe cele gratuite și accesibile. ”Google Trends și Keyword Planner sunt esențiale pentru a urmări evoluția termenilor de căutare și a categoriilor de produse pe parcursul anului. Acestea oferă informații despre competiție și costuri medii per click,” spune reprezentatul Gun Media.

O agenție recurge și la alte instrumente, cum ar fi Google Analytics și tool-uri de SEO, pentru analize comparative între diverse perioade din an. Astfel se pot identifica trenduri specifice unui anumit business.

De asemenea, se recomandă colectarea de date despre utilizatori și realizarea de cercetări cantitative și calitative despre percepția lor privind oferta magazinului și serviciile oferite. Informațiile pe care le poți afla direct de la consumatori sunt extrem de valoroase și pot ajuta la creșterea vânzărilor.

Adaptarea strategiei de marketing în funcție de sezonalitate

Adaptarea strategiilor de marketing în funcție de sezonalitate implică trei aspecte principale:

1. Identificarea perioadelor de vârf și de scădere: Folosind date istorice sau instrumente externe, magazinele online pot prezice comportamentul utilizatorilor și planifica din timp campaniile și bugetele.

2. Planificarea campaniilor și ajustarea mesajelor: Este esențial să se adapteze mesajele și conținutul în funcție de sezon, cerere și nevoile utilizatorilor.

3. Prezența în faza de research a utilizatorilor. Sunt studii care arată că 8 din 10 clienți caută online informații, variante și soluții înainte să facă o achiziție. „Este important să fii prezent și vizibil încă de când utilizatorul începe să facă research-ul, pentru a fi luat în considerare în momentul achiziției efective.” spune Alex Curtașu.

Exemple de campanii de succes adaptate sezonier

În experiența de 11 ani a agenției Gun Media, au fost numeroase exemple de succes, dintre care Curtașu amintește două.  ”În timpul pandemiei, un brand de beauty, a lansat o campanie numită «Frumoasă acasă.» Aceasta a promovat produse de beauty pentru uz casnic și a generat conținut tutorial pentru a menține interesul utilizatorilor. Campania a ajutat brandul să depășească scăderea comenzilor B2B.

Un alt exemplu este campania aniversară a unui client, desfășurată anual, care contribuie semnificativ la creșterea comenzilor și a brand awareness-ului, chiar și în perioadele mai puțin productive.”

Adaptarea strategiei SEO în funcție de sezon

Strategia SEO trebuie să reflecte tendințele sezoniere prin conținut de blog și link building. Este recomandată și crearea de landing page-uri dedicate pentru campaniile de sezon, precum oferte și reduceri. „SEO este o ramură a marketingului digital cu efecte nu chiar imediate, de aceea este necesară planificarea din timp pentru a fi pregătit atunci când cererea apare.”

Industria turismului este un exemplu clar,  undecuvinte cheie precum „vacanțe de vară” sau „ofertă Revelion” devinrelevante în anumite perioade. În nișa de beauty, cuvinte cheie ca „ojă semi vară” sau „unghii cu gel de Crăciun” devin mai populare în funcție de sezon. Magazinele online trebuie să ajusteze campaniile PPC, conținutul organic și listingurile de produse pentru a reflecta interesul utilizatorilor.

Personalizarea experienței utilizatorilor

„O strategie foarte utilă este utilizarea toolurilor pe bază de AI care oferă recomandări personalizate, fie în site, fie prin campanii de remarketing,” conform lui Curtașu. De asemenea, email marketingul cu liste segmentate și mesaje specifice poate crește relevanța ofertelor și rata de conversie.

Tendințe viitoare în comportamentul utilizatorilor

În viitor, utilizatorii vor aștepta din ce în ce mai multe website-uri care să dezvolte sisteme de personalizare a conținutului și ofertelor. AI va deveni o sursă accesibilă tuturor, iar aspecte precum suportul non-stop, livrarea rapidă și retururile flexibile vor câștiga în importanță.

”În următorii cinci ani, tehnologiile de marketing digital vor deveni mai accesibile și integrate, oferind campanii «plug and play» și sisteme de personalizare avansate. Rolul specialistului în marketing se va transforma, punând accentul pe planificare și strategie, în detrimentul execuției.”

Sfaturi pentru antreprenorii în e-commerce

”Pentru a se adapta schimbărilor sezoniere, antreprenorii trebuie să înțeleagă profund produsul și consumatorul, să analizeze fluctuațiile sezoniere și să anticipeze trendurile. Având un plan de comunicare și campanii bine pregătite, pot face push în perioadele de vârf și să se replieze în perioadele slabe. Flexibilitatea și un plan de avarie sunt esențiale pentru a răspunde eficient la evenimente economice, sociale și culturale neprevăzute,” a menționat Alex Curtașu. 

Array

Articole pe aceeași temă: