Sfaturi de milioane de euro
Reading Time: 6 minuteCarui antreprenor sau CEO nu i-ar fi de folos pentru compania sa niste sfaturi de la Tim Cook ori ideile lui Radu Georgescu referitoare la atacarea pietelor americane de catre o companie romaneasca? Poate fi mai simplu decat credeti.
Pentru Radu Hasan, India si SUA au o semnificatie cu totul aparte. O zi obisnuita de munca l-ar putea chiar surprinde pe acesta in timp ce isi face minutios “temele” si documenteaza cu atentie fiecare aspect din cultura si viata de zi cu zi a oamenilor de acolo. Vrea ca totul sa fie perfect cand ajunge acolo. Dar Radu Hasan nu viseaza cu ochii deschisi la apropierea concediului de peste vara si nici la obiectivele turistice din cele doua destinatii. In calitate de cofondator si CEO al Smart Bill, o solutie romaneasca de facturare, el planuieste sa extinda compania pe piata din India si SUA.
Inainte sa spuneti ca sansele pe o piata cum e cea americana nu sunt intotdeauna favorabile companiilor din Romania, mai ales start-up-urilor, este bine sa stiti ca Smart Bill are un as in maneca. De anul trecut, compania il are in Board of Advisory (consiliu consultativ, o entitate formata din specialisti sau alti manageri, cu care se consulta CEO-ul companiei) pe antreprenorul in serie Radu Georgescu, care are o bogata experienta pe piata americana. “Cand esti un start-up, de cele mai multe ori esti lipsit de experienta in business”, spune pentru Biz Radu Hasan, cofondator si CEO la Smart Bill. “In momentul in care start-up-ul tau creste, ajungi in fata unor decizii foarte importante. Sunt mici sanse sa-ti poti intreba prietenii sau parintii si sa-ti raspunda pertinent, asa ca solutia ar fi crearea unui Board of Advisors. Cand vei ajunge in fata unei decizii foarte importante, vei putea afla parerea unor oameni cu experienta mult mai mare decat a ta si acest lucru este extrem de important, nu trebuie neaparat sa faci cum zic ei, dar discutand cu ei pe acest subiect sigur te vei lumina, macar partial”, adauga Radu Hasan.
O data la cateva luni cei doi antreprenori se intalnesc timp de o ora si discuta despre businessul Smart Bill, iar cand intalnirile nu au loc in persoana se pot derula prin intermediul Skype, telefonic sau prin e-mail, in functie de importanta subiectului ori a problemelor cu care se confrunta compania. Din toamna anului trecut, cand dezvoltatorul solutiei folosite de peste 20.000 de companii a atras o investitie de aproape 100.000 de euro din partea lui Lucian Todea, fondatorul ITNT, din consiliul consultativ al Smart Bill face parte si acest angel investor. Beneficiile sunt evidente, nu doar pentru companiile si antreprenorii aflati la inceput de drum. Pe langa accesul la o expertiza si o experienta la care, in mod normal, presedintele consiliului de administratie nu are acces, fiind oameni care au dovedit ca au inregistrat victorii in domenii si momente diferite, un Board of Advisors poate contribui din plin la completarea perspectivei. In plus, nu trebuie omise nici influenta sau conexiunile pe care le are un jucator important din mediul de afaceri asupra unor potentiali investitori, parteneri sau clienti. “In primul rand, este bine sa te oglindesti in mai multe oglinzi”, spune Mihai Stanescu, coach si la randul sau membru in mai multe astfel de board-uri. “Este foarte important sa ai pe cineva care sa te provoace, pentru ca in acea postura nu prea ai pe nimeni. Angajatii nu indraznesc. Ori te provoaca foarte dur la un exitinterview, ori nu se intampla deloc. Mai este o functie foarte importanta, un beneficiu de control, atunci cand ai gandit un plan si vrei sa il discuti cu altcineva, care nu are interes, care nu e in domeniu si nu are obiective concurentiale”, continua Stanescu.
JURNAL DE BOARD
La randul sau, si un membru al unui consiliu consultativ are de castigat. Acesta are ocazia sa isi extinda perspectivele cu experienta si cu problemele cu care se confrunta alta companie sau antreprenor, poate descoperi solutii la care nu s-a gandit si, mai ales, are sansa sa patrunda intr-un cerc de specialisti de la care poate invata si cu care poate construi impreuna. Desi pare o reteta care garanteaza succesul pe termen lung al unei companii, indiferent de dimensiunile acesteia, si ambele tabere au de castigat, nu este tocmai cel mai usor lucru sa convingi un CEO ori un antreprenor de succes sa isi puna la dispozitie expertiza.
“Principala provocare a fost sa ii convingem pe acesti oameni de mare valoare, care sunt extrem de ocupati, sa ne aloce o bucatica din timpul lor”, spune Radu Hasan, despre dificultatile intampinate in formarea board-ului. “Trebuie ca businessul tau sa aiba potential si sa fie o provocare, altfel nu le vei starni interesul”, continua cofondatorul Smart Bill. Cu toate ca astfel de consilii consultative nu sunt o noutate pentru mediul de afaceri vestic, Romania face acum timid primii pasi. Inainte ca recesiunea mondiala sa isi arate coltii si la mediul local de afaceri, subiectul nu era tocmai unul fierbinte si nu ocupa un loc semnificativ pe agendele antreprenorilor ori ale executivilor companiilor locale. Pe atunci, organizatiile abia daca faceau fata cererilor din piata, astfel ca nu era tocmai esential accesul la perspective diferite, mai ales ca orice abordare aducea rezultate semnificative. Insa criza economica a demonstrat ca este nevoie de o abordare noua, mai ales ca regulile jocului s-au schimbat brusc si creionarea unei strategii chiar pe termen scurt, intr-o ecuatie cu prea multe necunoscute, nu era o sarcina tocmai facila. Mai mult, de indata ce recesiunea mondiala a dat semne de oboseala, a crescut mai mult si presiunea pe rezultate, in conditiile in care marea majoritate a companiilor inca sunt slabite si dispun de mai putine resurse.
“Cred ca proliferarea conceptului are de a face si cu o miscare de mentalitate de la antreprenorul care isi face o sursa de mandrie ca el poate tot sau stie tot inspre antreprenorul care intelege ca nu asta e solutia spre succes si ca solutia spre succes este sa intre in parteneriate de tot felul, in care sa puna cap la cap diverse resurse astfel incat sa obtina ce isi doreste”, spune Cosmin Alexandru, partener si cofondator al companiei de consultanta Wanted Transformation Consultancy.
“Sper ca este un pic de evolutie in domeniul acesta antreprenorial, intr-un antreprenoriat mai putin egocentrat si centrat mai mult spre rezultate. Si de obicei rezultatele mai bune sunt obtinute cu mai multi”, continua Cosmin Alexandru, care la randul sau face parte din mai multe astfel de board-uri. Faptul ca nici Steve Jobs sau Philip Knight, CEO la Nike Inc., din board-ul careia face parte Tim Cook, actualul CEO al Apple, nu s-au considerat infailibili si au apelat la sfaturile altor lideri de companii ar trebui sa incurajeze managerii si antreprenorii romani sa puna bazele unor astfel de entitati, mai ales ca un consiliu consultativ poate reduce substantial riscurile.
Nu incape indoiala ca mai exista companii mari sau mici care sa nu si-l doreasca pe vizionarul CEO al Apple intr-un advisory board, dar s-ar putea ca experienta pentru nevoile actuale ale companiei, pentru ca, daca strategia companiei vizeaza strict piata locala, atunci exista sanse ca sfaturile celebrului Tim Cook sa nu fie de prea mare folos. In formarea unui consiliu consultativ punctul de plecare trebuie sa fie obiectivul urmarit, experienta si expertiza acestora si constientizarea actualelor slabiciuni ale propriului business.
Un alt factor important este diversitatea industriilor din care provin “consultantii”, dar si numarul participantilor la intalnire, care nu trebuie sa fie unul mare, pentru ca atunci exista riscul ca discutiile sa se prelungeasca mult si sa se piarda din esenta. “E natural, ai consiliul de administratie, apoi consiliul executiv, echipa de management si ca sa ajungi la un echilibru ai nevoie de cineva care sa se uite din afara”, spune Mihai Stanescu. “In Romania, avand in vedere ca noi nu ne vedem viitorul pe cinci – zece ani, situatia cu Board of Advisors este cam precara pentru ca nimeni nu o vede ca pe un beneficiu foarte mare. Dar sunt sigur ca daca o sa avem mai multe businessuri mari, de peste un miliard de euro, or sa apara mai multe board-uri”, adauga fondatorul RoCoach. Si, odata cu raspandirea fenomenului, sunt sanse mari ca intrebarile cu privire la modalitatile de plata ale advisory board-ului sa devina tot mai frecvente.
La un astfel de nivel, rolul banilor nu este sa stimuleze, problema fiind mai degraba una de echitate. “Sunt mai multe unghiuri de vedere care merg de la niciun ban – acestia vin dintr-o relatie de amicitie sau sunt interesati de networking – la o plata rezonabila, minimala, care sa marcheze acest schimb de servicii si beneficii si mergand pana la o plata consistenta, mergand pe principiul ca, daca pe antreprenor il costa foarte mult, atunci o sa fie foarte preocupat sa obtina maximum de la acest board”, spune Cosmin Alexandru. “Daca exista un fel de plata si asta mi s-a intamplat, daca nu este o plata motivationala, dar este una echitabila, responsabilizeaza sau ii face sa se simta raspunzatori de felul in care petrec timpul in intalnirile cu pricina si atunci membrii board-ului pot sa fie ei preocupati sa nu se divagheze sau sa nu se discute despre ce nu este cu adevarat strategic sau relevant, pentru ca simt ca totusi celalalt a facut un efort si este normal sa aduca ce este mai bun la masa. Depinde de filosofia antreprenorului, cum crede ca este mai bine, cum crede ca se obtin mai bine rezultatele”, spune partenerul Wanted Transformation Consultancy
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz