Sfarsitul televiziunii asa cum o stim
Reading Time: 5 minute<p> <strong>Cand giganti ca Apple, Google sau Yahoo! Pariaza pe viitorul succes al tehnologiei video streaming si multe televiziuni par fara replica, este din ce in ce mai evident cum va arata in viitorul apropiat divertismentul de acasa.</strong></p> <p> </p> <p> Poate credeti ca viitorul este imposibil de prezis. Ar fi bines a va razganditi. Este sufficient sa aruncam o privire la cele mai vizionare companii, la strategiile acestora si mai ales la achizitiile si investitiile lor si ne putem face o idee. Celebra aplicatie GoogleMaps, de pilda, a luat nastere in urma achizitiei de catre compania din spatele celui mai puternic motor de cautare a unei mici firme din indepartatul continent australian. Un semnal care arata cat de presanta este amenintarea la adresa televiziunilor din intreaga lume a fost curtarea site-ului de video streaming Hulu, momentan disponibil pentru SUA si Japonia, de catre companii precum Amazon, Google, News Corp. si Yahoo!. News Corp. deja detine un procent de 27% din site-ul de video streaming, ceea ce putea insemna ca detinatorul acesteia, Rupert Murdoch, ar fi putut prelua compania cu o suma de bani mai mica decat ceilalti ofertanti. Totusi, nici Amazon.com nu avea motive sa renunte prea usor la Hulu.com.</p> <p> </p> <p> Compania condusa de Jeff Bezos foloseste deja propriul serviciu de streaming video pe baza de abonament, Prime Instant Videos, si ar avea mare nevoie de suportul Hulu. Mai mult, fuziunea dintre Hulu si Amazon ar putea duce la nasterea unei entitati care sa aiba puterea sa ameninte in viitorul apropiat suprematia Netflix, disponibil momentat in SUA, Canada si America Latina. Numai ca, tocmai cand lucrurile devenisera interesante, actionarii Hulu au decis sa anuleze negocierile de vanzare a companiei. Hulu.com permite accesul utilizatorilor la o gama larga de filme, programe de televiziune si continut video gratuit, costurile acestora fiind suportate din publicitate. Cu toate ca portalul este dominat de Netflix, Hulu a reusit sa se dezvolte exponential si estimeaza venituri pentru anul 2011 de 500 de milioane de dolari, in crestere fata de 260 de milioane de dolari, la cat au urcat in anul 2010. Tot anul trecut, compania planuia o oferta publica initiala, care estima valoarea Hulu.com la 2 miliarde de dolari, dar planurile au fost sistate in luna decembrie si compania a ales sa se concentreze pe servicii platite.</p> <p> </p> <p> <strong>CINE SCOATE TELEVIZOARELE DIN PRIZA?</strong></p> <p> Dupa ce iTunes de la Apple aproape a pus pe butuci industria muzicala traditionala prin vanzarea melodiilor cu 99 de centi, a venit randul continutului video sa fie “scos” online. Amenintarea vine de aceasta data din partea Netflix. Liderul serviciilor de video streaming a semnat la finele lunii octombrie un contract de licentiere pe mai multi ani cu studiourile DreamWorks Animation SKD prin care Netflix devine platforma ce difuzeaza in exclusivitate avanpremierele lansate de producatorul unor animatii celebre precum “Shrek”, “Madagascar”, “Kung Fu Panda” sau “How to Train Your Dragon”. Din anul 2013, peliculele DreamWorks Animation vor fi disponibile pentru utilizatorii Netflix pe diferite platforme: calculator, tableta, televizor sau chiar pe telefonul mobil. “DreamWorks Animation este unul dintre brandurile din industria divertismentului de familie care chiar conteaza. Studioul este extrem de creativ, inovator din punct de vedere tehnologic si ajunge pe culmile succesului cu fiecare film sau emisiune TV care incanta privitorii de toate varstele”, spune Ted.</p> <p> </p> <p> Sarandos, Chief Content Officer la Netflix. Acesta adauga ca acordul intareste portofoliul de continut dedicate familiilor, care astfel vor putea accesa instant filmele contra cost. Intelegerea dintre cele doua companii este istorica, DreamWorks fiind primul studio hollywoodian care alege internet streaming-ul in defavoarea operatorilor de cablu traditionali. Vestea a fost primita excelent de investitori si actiunile Netflix au urcat la cateva zile de la anunt cu 7% la un prag record de 137,88 de dolari pe actiune. Cu toate ca Netflix nu a facut publice datele de ordin financiar, Jeffrey Katzenberg, CEO la DreamWorks, a precizat pentru “The New York Times” ca intelegerea, care va aduce companiei venituri de 30 de milioane de dolari de-a lungul catorva ani pentru fiecare pelicula difuzata de Netflix, schimba regulile jocului si reprezinta un pariu ca privitorii nu vor mai face distinctii intre continutul furnizat pe internet si cel oferit de operatorii de cablu.</p> <p> </p> <p> “Aceasta intelegere ne permite sa valorificam mai bine continutul propriu si ne ofera o flexibilitate crescuta a modului in care il distribuim pe o plaja larga de platforme in lumea digitala de astazi, aflata in plina expansiune”, spune Katzenberg in comunicatul de presa ce anunta semnarea contractului dintre cele doua companii.</p> <p> </p> <p> <strong>DIN OFFLINE IN ONLINE</strong></p> <p> Redbox, o companie americana care inchiriaza DVD-uri cu un dolar, a intrat de la inceputul anului in online, unde ofera continut video contra cost, ceea ce inseamna ca liderul industriei, Netflix, cu mai bine de 20 de milioane de abonati, are un alt concurent direct. Asa sa fie oare? De fapt, Redbox se pare ca nu a avut de ales cand a optat pentru online, mai ales ca numarul clientilor care inchiriaza DVD-uri fizice este in scadere. Actiunile Coinstar Inc., detinatorul Redbox, au scazut cu 26% in ultimul trimstru al anului trecut.</p> <p> </p> <p> Unul dintre motivele acestei scaderi a fost si un contract semnat de companie cu trei studiouri de film, prin care aceasta nu putea oferi spre inchiriere un film decat dupa patru saptamani de la lansare. Mai mult, Netflix este o companie profitabila, cu o rezerva de cash de peste 350 de milioane de dolari, pe care ii poate investi pentru achizitia de filme noi sau emisiuni TV, in timp ce Coinstar are datorii de aproape 390 de milioane de dolari. Spre deosebire de reteta nu tocmai de succes a Redbox, Wal-Mart, cel mai mare retailer din lume, a inceput din vara acestui an sa livreze pe site-ul propriu continut video la comanda, difuzand, pe langa emisiuni TV, si filme chiar in aceeasi zi in care acestea au fost lansate. Compania, care a achizitionat serviciul de video streaming Vudu.com, pune la dispozitia utilizatorilor de internet peste 20.000 de titluri, cu preturi de “inchiriere” cuprinse intre 1 si 5,99 de dolari. Wal-Mart nu ofera posibilitatea de abonare, serviciul functionand similar cu iTunes, care taxeaza utilizatorii cu 3,99 dolari pentru inchirierea unui film proaspat lansat si cu 14,99 dolari pentru cumpararea peliculei.</p> <p> </p> <p> <strong>CU TELEVIZORUL IN BUZUNAR</strong></p> <p> </p> <p> Nici companiile de cablu nu stau cu mainile-n san. La jumatatea lunii trecute, HBO si portalul de video streaming Roku au anuntat lansarea portalului HBO GO, prin care utilizatorii vor putea avea acces instant la mai bine de 1.400 de titluri, printre care toate serialele si emisiunile difuzate de postul de televiziune HBO.</p> <p> </p> <p> Productiile HBO sunt valabile pe playerele Roku de la finele lunii octombrie si sunt disponibile fara costuri suplimentare clientilor care beneficiaza deja de programul HBO achizitionat prin intermediul operatorilor de cablu. Aplicatia ofera acces instant la toate productiile HBO, ca “Totul despre sex”, “True Blood”, “Urzeala tronurilor”, “Clanul Soprano”. Pe langa acestea, utilizatorii mai pot urmari filme originale HBO, blockbustere, documentare si evenimente sportive. “Aplicatia HBO GO este foarte populara in randul privitorilor care calatoresc mult si isi doresc sa aiba acces instant la programele noastre de pe telefonul mobil”, spune Bernadette Aulestia, Senior VP la departamentul de marketing al HBO.</p> <p> </p> <p> “Acum, prin intermediul parteneriatului cu Roku vom face aceste programe accesibile pentru playerele Roku si vom permite clientilor nostri sa le vizioneze direct pe televizor atunci cand isi doresc”, continua Aulestia. Cele mai bine vandute playere pentru continutul video Roku (inclusive mult apreciata generatie Roku 2) sunt accesibile ca pret si extrem de usor de folosit. Roku beneficiaza de peste 300 de canale de divertisment, printre carem Netflix, Amazon Instant Video, Hulu Plus sau Pandora. Chiar si cele mai noi canale lansate – Disney.com, AOL HD si FoxNews.com – sunt incluse. “Misiunea Roku a fost intotdeauna sa furnizeze cea mai buna selectie de programe de divertisment disponibila pentru streaming pe televizor”, spune Anthony Wood, CEO la Roku.</p>
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz