Sete de investiții
Reading Time: 3 minutePentru CBC Group, România a fost capul de pod al extinderii internaționale și a devenit o bază regională în planurile de creștere ale companiei israeliene. Aran Oelsner, CEO al CBC International Operations, ne-a spus că investițiile în România pentru următorii trei ani vor totaliza 60 de milioane de euro.
Cât de importantă este piața românească în cadrul grupului CBC?
CBC Group este o companie de top atât în Israel, cât și pe piețele internaționale. România a fost prima piață internațională pentru noi. Fabrica de bere a fost un proiect greenfield, iar în 1997 am produs acolo primul lot de bere. În plus, a fost prima noastră colaborare cu grupul Carlsberg în afara Israelului sub forma unui joint venture. În România producem berile Carlsberg, Tuborg, Skol și Holsten și distribuim mărcile Grimbergen, Angelo Poretti și Kronenbourg Blanc. De asemenea, distribuim în România mărcile Guinness și Weihenstephan și deținem licența de producție a sucurilor neacidulate Granini pentru România și Bulgaria. Din 2008, ne ocupăm în România și de produsele lactate sub brandul Müller. În cadrul celorlalte operațiuni internaționale, în Turcia producem Carlsberg, Tuborg și Skol și distribuim Guinness și Kronenbourg Blanc, iar în Albania și Macedonia ne ocupăm de operațiunile comerciale ale Carlsberg și Tuborg, berile din portofoliul Carlsberg pentru aceste două piețe fiind produse în România. De asemenea, am cumpărat producătorul de bere UzCarlsberg din Uzbekistan, care produce Tuborg și Sarbast, din portofoliul Baltika.
Cât ați investit în România și ce planuri aveți pentru perioada următoare?
Până în 2018, investițiile cumulate realizate de United Romanian Breweries Bereprod (URBB) au totalizat 210 milioane de euro, în principal în creșterea capacității de producție a fabricii de bere până la 2,4 milioane de hectolitri și în modernizarea liniilor de îmbuteliere pentru sticle și doze, aceasta fiind investiția cea mai recentă, realizată în 2018. Linia pentru doze folosește cea mai nouă tehnologie, ceea ce ne-a permis să dublăm capacitatea, reducând în același timp consumul de energie și de apă. În plus, am integrat perfect și linia de producție care aplică folia de protecție din aluminiu pentru doze pe care le lansaserăm încă din 2017. Pot să spun că în 2018 am avut o creștere de 38% a volumului pentru toate produsele disponibile la doză. Prin intermediul noii linii reușim să rezolvăm și o altă mare problemă cu care ne confruntăm în România, lipsa de personal, fiindcă am dublat capacitatea de producție cu același număr de angajați. Investiția în linia pentru doze a fost de 7,5 milioane de euro, jumătate din totalul investițiilor realizate de URBB anul trecut. Pentru următorii trei ani, avem în plan investiții de 20 de milioane de euro anual, în sporirea capacității de producție, într-un centru de logistică și pentru eficientizare.
Aveți în plan extinderea portofoliului de pe piața românească?
URBB este un producător premium de bere și are în portofoliu mărcile Carlsberg, Tuborg, Skol, Holsten, Weihenstephaner, Guinness, Kronenbourg Blanc, Grimbergen și Angelo Poretti. Mai avem și cidrul Somersby, pentru care dorim să începem producția pe plan local, dar și brandul Granini. Căutăm atent oportunități care să se potrivească perfect cu strategia noastră de dezvoltare, ce cuprinde branduri premium.
Cum a evoluat CBC în 2018 față de anul precedent?
Suntem o companie privată și nu putem oferi date financiare privind evoluția companiei, dar pot să vă spun că a fost un an foarte bun pentru businessul nostru. În România am înregistrat o creștere de 14% și suntem foarte mulțumiți de acest rezultat. Grupul are activități atât în Israel, cât și în străinătate. Producem băuturi răcoritoare acidulate și neacidulate, sucuri, vin, bere, băuturi spirtoase, produse lactate și îmbuteliem apă minerală.
Ce oportunități de business prezintă România și care sunt principalele provocări?
România este parte a Uniunii Europene, ceea ce este un avantaj major. În ultimii ani, a crescut standardul de viață și oamenii au venituri tot mai mari, ceea ce a dus la creșterea consumului. Dezvoltarea urbană este accelerată și marile orașe adună tot mai multă populație comparativ cu zonele rurale. De aceea, și sectorul HoReCa este în creștere, iar oamenii consumă mai mult, ies mai des în oraș, călătoresc și caută produse tot mai bune. Este un lucru care se vede și din schimbarea preferințelor privind ambalajele. De exemplu, a crescut procentul de bere la sticlă cumpărată, în timp ce berea la PET a scăzut ușor. Poate cea mai mare provocare este lipsa de personal calificat și de aceea ne străduim să recrutăm și să ne pregătim cât mai bine angajații, în paralel cu eficientizarea activității. Considerăm că, având singura fabrică de bere din București, deținem o poziție strategică importantă.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz