De 30 de ani, Alpha Bank este un pilon important al economiei românești și un adevărat ghid investițional pentru companiile grecești prezente aici. Care sunt provocările acestui rol, dar și cum arată viitorul bankingului am aflat de la Sergiu Oprescu, președintele executiv al Alpha Bank România.
Acum 30 de ani, piața bancară din România era dominată de băncile de stat, cu un nivel scăzut de diversificare și unul și mai scăzut de intermediere financiară, cu deficiențe de guvernanță, procese și produse bancare. În acea perioadă, piața era în faza de tranziție și restructurare post-comunistă. Banking-ul însemna mai degrabă finanțarea unui număr redus de companii, în principal de stat, nerestructurate și generatoare de pierderi și a unui număr redus de antreprenori locali. Retail-ul, în forma cunoscută astăzi nu exista, dezvoltându-se mult mai târziu, iar cardurile erau o raritate și nu existau servicii de online banking. Produsele mai cunoscute erau doar cele de economisire simple, creditarea persoanelor fizice era incipientă iar serviciile mai sofisticate nu erau disponibile publicului. Intrarea Alpha Bank pe piață în 1994, sub numele de Banca București, a fost un moment de cotitură. Era prima bancă străină, europeană, care activa pe piața din România, o prezență oarecum exotică.
E un moment bun să subliniem că băncile cu capital străin, așa cum a fost și Alpha Bank, au fost un catalizator pentru dezvoltarea economică a companiilor din România. Au introdus gradual pe piață produse de finanțare a investițiilor sau a capitalului de lucru, standarde, know-how, au făcut pași care au contribuit la dezvoltarea companiilor și a economiei în general. Băncile au pus la dispoziție instrumente de creștere pentru antreprenorii locali, au favorizat investițiile și au susținut intrarea pe piață a noi jucători, companii multinaționale, companii antreprenoriale românești, iar pentru public au asigurat finanțarea dezvoltării cu instrumente din ce în ce mai elaborate.
Din 1994 am asistat la o evoluție spectaculoasă. Am văzut o creștere exponențială a concurenței, multe alte bănci străine intrând pe piață, diversificarea serviciilor financiare și un avans semnificativ în dezvoltarea pieței de retail. Am evoluat de la procese bancare manuale și birocratice la servicii rapide și eficiente, bazate pe procese cu grad ridicat de automatizare, ceea ce a îmbunătățit considerabil experiența clienților. În ultimii ani, digitalizarea pieței bancare a dus la creșterea nivelului de incluziune financiară.
Activele băncilor din România au avut o creștere aproape neîntreruptă, ajungând în 2023, conform datelor BNR, la peste 803 miliarde de lei, de peste 50 de ori mai mari decât în urmă cu 30 de ani.
În 2024, sistemul bancar prezintă cei mai buni indicatori din punct de vedere statistic, atât în ceea ce privește activele deținute, cât și profitabilitatea. La finalul anului, după ce se vor face fuziunile și încorporările de active în noi entități anunțate, vom avea mai puține bănci ca număr față de cât avem acum iar capitalul autohton va avea o pondere de aproximativ 35% din totalul sistemului bancar.
Diversificarea produselor și serviciilor financiare, consolidarea sistemică, îmbunătățirea indicatorilor de performanță, digitalizarea și inovațiile tehnologice, toată partea de reglementare și supraveghere au fost cruciale și au transformat profund peisajul bancar românesc, creând un sistem modern, competitiv și bine reglementat, capabil să răspundă provocărilor și oportunităților unei economii globale interconectate.
Aș menționa printre momentele marcante pentru Alpha Bank în România deschiderea primei sucursale în București în 1994, lansarea în 2001 a Alpha 810 Housing, primul credit ipotecar pe o perioadă de 10 ani, o contribuție puternică la dezvoltarea pieței imobiliare. Mai apoi, dezvoltarea rețelei de sucursale și extinderea gamei de produse financiare pentru persoane fizice și juridice. În materie de inovație și pionierat aș adăuga lansarea primului program de obligațiuni ipotecare în România și emisiunea inaugurală de 200 de milioane de euro.
Pe partea de digitalizare – implementarea serviciilor Alpha Click (Internet Banking), Alpha e-statements, Alpha MasterCard World și Alpha TXT. În zona de parteneriate strategice – momentele marcante s-au legat de acordurile semnate cu BERD pentru finanțarea IMM-urilor și mandatul pe care divizia noastră de brokeraj și investment banking (Alpha Finance) l-a avut de a aduce la cota Bursei de Valori București – Banca Română de Dezvoltare, o tranzacție flagship a anilor 2000, care a avut un puternic impact la dezvoltarea pieței de capital din România.
Serviciile bancare au un rol de ambasador, am putea spune. Pentru companiile din Grecia, prezența unei bănci care le era familiară a fost un sprijin important, devenind un ghid investițional în privința economiei locale. Alpha Bank a jucat un rol crucial în facilitarea fluxurilor financiare și comerciale între Grecia și România, contribuind la creșterea economică a ambelor țări.
Investițiile și parteneriatele în sectoare cheie precum energie, infrastructură și comerț au fost posibile datorită suportului financiar și consultanței oferite de bancă. Această relație nu doar că promovează stabilitatea financiară, dar și întărește legăturile economice bilaterale, facilitând schimburile comerciale și investițiile transfrontaliere.
Relațiile economice dintre România și Grecia sunt solide, bazate pe un parteneriat strategic și pe schimburi comerciale diverse. Totuși, există oportunități de îmbunătățire în: creșterea cooperării în domeniul tehnologiilor verzi și energiei regenerabile, pentru dezvoltarea infrastructurii de transport pentru a facilita mai mult comerțul și mobilitatea, intensificarea colaborării în turism, având în vedere potențialul ambelor țări.
În ceea ce privește digitalizarea, putem spune că am atins viteza de croazieră. Suntem la altitudinea optimă, în cea mai rapidă fază de zbor, unde Alpha Bank performează cu succes. Ne aflăm într-un stadiu avansat de digitalizare, acesta fiind un obiectiv esențial al strategiei noastre de dezvoltare și transformare. Este un proces continuu.
Am investit până acum sume importante în digitalizare, atât pentru a îmbunătăți experiența clienților, cât și pentru a pregăti angajații pentru viitor. Am direcționat semnificativ investițiile în dezvoltarea aplicațiilor mobile și a platformelor de internet banking, pentru a oferi clienților o experiență cât mai fluidă. Anul trecut am finalizat cu succes faza a doua a proiectului transformațional „Retail Digital Onboarding”. În acest caz, clienții persoane fizice au posibilitatea de a accesa credite de nevoi personale prin intermediul platformei disponibile pe site-ul băncii: www.alphabank.ro.
Tot în aria digitalizării, banca a pus la dispoziția clienților sistemul de plăți instant, oferit de Transfond. Serviciul este disponibil 24 de ore din 24, 7 zile din 7, facilitează plăți sub 50.000 de lei și se adresează atât persoanelor fizice, cât și companiilor.
Recent, lansarea serviciului Alpha Credit Card 100% online, care permite obținerea unui card de credit în maximum 30 de minute, oriunde și oricând, fără a fi necesară prezența fizică în sucursalele noastre, este un alt exemplu recent al acestui angajament. Este cert că introducerea tehnologiilor de inteligență artificială și automatizare ne-au permis să îmbunătățim considerabil procesele interne și serviciile oferite clienților, să creștem eficiența operațională și să reducem timpii de așteptare pentru clienți.
Aș mai puncta că tranzacția finalizată la început de an a operațiunilor de retail ale Orange Money a adus pe aceeași pagină expertiza în banking și tradiția inovatoare a Alpha Bank Romania cu agilitatea și competențele digitale ale Orange Money, permițându-ne să devenim unul dintre jucătorii cheie în bankingul digital din România.
Un alt punct forte în tot acest demers de digitalizare a fost și rămâne colaborarea cu fintech-uri pentru a integra inovații în portofoliul nostru de produse și servicii. Aceste parteneriate ne permit să aducem pe piață soluții financiare moderne și să ne adaptăm rapid la cerințele în continuă schimbare ale clienților. În paralel, implementarea soluțiilor de securitate cibernetică pentru protecția datelor clienților este o prioritate. Într-o eră a digitalizării rapide, asigurarea unui nivel înalt de securitate este esențială pentru a menține încrederea clienților și pentru a proteja informațiile sensibile.
O văd mai degrabă în registrul unei colaborări sau a unei competiții constructive. Colaborarea dintre bănci și fintech-uri poate crea sinergii puternice, combinând resursele și expertiza băncilor cu agilititatea și tehnologia avansată a fintech-urilor. E un stimul pentru inovație și pentru îmbunătățirea serviciilor oferite clienților.
Vedem fuziunea cu UniCredit ca o șansă de a valorifica potențialul pe care îl avem la un nivel superior, o oportunitate de a crea împreună o instituție financiară mai puternică pe piața din România, un competitor pentru primele poziții din piață, al treilea în topul băncilor din România, după active. Procesul se derulează cu succes conform graficului agreat.
Cred că suntem într-o perioadă foarte interesantă și dinamică. Trasformările care au loc în numeroase domenii, conduse de digitalizarea accelerată, tehnologii disruptive, de planurile de tranziție spre o economie verde și sustenabilitate sporită, implică investiții majore în majoritatea domeniilor, de la energie la agricultură, de la spațiul privat la cel public. Aceste planuri sunt legate de rolul băncilor care pun la dispoziție instrumentele financiare necesare, ceea ce mă face optimist în privința potențialului economic și cel al domeniului bancar. Vor fi resuse importante, disponibile prin PNRR, bani care vor trebui însoțiți de o planificare financiară, resurse locale de cofinanțare în anumite cazuri, prefinanțări și altele, care vor implica băncile alături de clienți. Sper să putem folosi aceste oportunități în ceea ce privește planificarea și claritatea direcțiilor strategice de dezvoltare la nivel de țară și cel al politicilor, care să valorifice acest moment important pentru toate sectoarele economiei.
România este într-unul dintre cele mai bune momente economice din ultimii 30 de ani, are în zona de energie și tehnologie un avânt important, e o oportunitate istorică pe care sper să o putem valorifica. Din punct de vedere istoric cred ar fi de neiertat să ratăm o astfel de oportunitate. De asemenea, sunt sectoare precum cel agricol, industria alimentară cu potențial ce poate fi maximizat.
Spunem frecvent că România este un posibil hub de energie, tehnologie și hrană pentru Europa și ideal ar fi să și realizăm aceste deziderate prin politici care să încurajeze domeniile de excelență, cu tradiție, răspunzând aici și la întrebarea privind locul pe care l-am putea avea în context regional și european. Ar fi o șansă ca cifrele din PIB să fie susținute nu numai de consumul privat robust ci și de o dezvoltare prin investiții a industriilor cu potențial.
Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 385 (16 iulie – 16 septembrie 2024). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
Ediția internațională #BizGrecia este un proiect Biz în parteneriat cu Royal Caribbean, Alpha Bank, Olympus, Sarantis, PPC, tbi bank, Apivita, Stirixis Group, Aktor, V+O Communication și Aqua Carpatica.
În primele două luni de toamnă, numărul turiștilor internaționali care au mers în vacanță în Egipt a crescut cu aproape…
Fundația Culturală Gaudium Animae invită publicul în data de 26 noiembrie, de la ora 19:00, în Aula Bibliotecii Centrale Universitare…
Un nou proiect cultural al Asociației Urbandada a completat scena culturală românească în această toamnă - spectacolul „ORFANI”, în regia…
Revista Haute Culture le dă pasionaților de colaje ocazia de a transforma numerele sale de colecție în noi opere de…
Opera Națională București prezintă joi, 28 noiembrie, ora 19:30, un concert de gală intitulat Ziua Națională a României pe scena…
Cu o tradiție de 20 de ani pe scenele din România, concertul „Viena Magic”, cel mai reprezentativ eveniment muzical al…