Tech Antreprenori

Sebastian Ivan, ATVRom: Mobilitatea electrică prinde viteză 

17 nov. 2023 4 min

Sebastian Ivan, ATVRom: Mobilitatea electrică prinde viteză 

Reading Time: 4 minute

Pasiunea pentru mobilitate urbană, costurile mari cu carburantul tradițional, precum și preocupările legate de poluarea mediului i-au determinat și pe români să opteze pentru vehicul electrice. Am stat de vorbă cu Sebastian Ivan, director de marketing al grupului ATVRom, despre piața de scutere electrice și condițiile specifice acestui gen de vehicule cu zero emisii. 

Pe măsură ce comunitatea globală se mobilizează pentru a combate schimbările climatice și a reduce emisiile de carbon, românii sunt interesați să adopte alternative sustenabile de transport. Scuterele electrice, cu emisii zero în timpul funcționării și o amprentă ecologică minimă, reprezintă o soluție practică care abordează simultan atât nevoile de transport, cât și bunăstarea mediului înconjurător. „Un scuter electric îți permite nu doar să reduci costul cu combustibilul, dar și să beneficiezi de cele mai noi tehnologii din domeniul  vehiculelor electrice. Spre exemplu, un scuter electric are 0 emisii, iar puterea este livrată mult mai eficient. În contextul poluării  din marile orașe și a viitorului verde către care tindem cu toții, avantajele scuterelor electrice sunt nete”, spune Sebastian Ivan, director de marketing al grupului ATVRom și Authentic Spirit. 

AE8 City 1 1

Boom social media

Optimisul lui Sebastian este susținut și de realitatea din social media, deși piața din România este încă într-un stadiu incipient. Astfel, începând cu luna ianuarie 2023, interesul pentru scutere electrice a cunoscut o creștere fără precedent, de 173%, subliniind schimbările înregistrate în peisajul preferințelor de mobilitate urbană. Sintagma „scutere electrice” plus alte cuvinte cheie înrudite au generat peste 170.000 de căutări  pe Google în ultimul an, cu o medie lunară de 5.400 de căutări. În același interval, „scooter electric” a înregistrat, în medie,  27.000 de căutări pe lună. 

Profil de utilizator 

Studiile de piață din România arată că avem mai multe categorii de utilizatori de scutere electrice. O prima categorie include acel utilizator urban, cu vârsta între 35 și 50 de ani, cu un venit peste medie, early adopter, preocupat de inovație, soluții sustenabile pentru mobilitate urbană, la curent cu cele mai noi tendințe în acest domeniu, apreciază totodată calitatea, designul rafinat și funcționalitatea superioară. O a doua categorie este cea formată din reprezentanții generației Z (în jurul vârstei de 20 de ani), pasionați de subiecte de sustenabilitate, eco și green, creativi, nonconformiști, deschiși la idei noi, autentice și mereu în căutarea „unicității și a experiențelor autentice”. 

AE8 City 4

O a treia categorie de utilizatori este formată din posesorii de vehicule electrice care s-au arătat deja preocupați de sustenabilitate și tehnologie avansată, care au ales să facă tranziția catre mașini electrice, dar vor un plus de mobilitate, spune reprezentantul ATVRom, reseller de vehicule off-road și on-road (ATV, motociclete, scutere, skijet-uri, snowmobile, dar și piese de schimb și echipamente). 

Piața de scutere electrice este destul de dezvoltată în Vest, mai ales în Belgia, Germania și Franța spre exemplu, acolo unde infrastructura de încărcare a bateriilor este destul de dezvoltată și încurajează adoptarea acestui tip de mobilitate. Mai mult, oamenii sunt ceva mai interesați de protejarea mediului înconjurător și de reducerea poluării din orașe. 

Costul social al poluării 

Conform raportului publicat de Agenția Europeană  a Mediului în 2020, poluarea aerului cauzează peste  
29.000 de morți premature în fiecare an. Situația este cu atât mai gravă în București, unde nivelul de poluare depășește în mod constant limitele stabilite de Organizația Mondială a Sănătății. Studiile arată că România suportă cel mai mare cost social asociat poluării din Europa, cu 30% peste media europeană. Bucureștiul este pe locul doi în privința costurilor sociale legate de poluare, după Londra, cu un cost mediu de 3.004 euro/an/capita, conform cercetărilor efectuate de Alianța Europeană de Sănătate Publică. 

Achiziții cu programul Rabla Plus 

Modele noi de scutere electrice pot fi achiziționate în România la prețuri cuprinse între 4.500 și 5.000 de euro, dar prin Rabla Plus, prețul acestora (eligibile) scade la jumătate. Astfel, pentru achiziționarea unui scuter electric nou în schimbul predării spre casare a unui autovehicul uzat, se acordă 26.000 lei ecotichet și 1.500 lei ecobonus dacă autovehicul casat este mai vechi de 15 ani și care are norma de poluare nu mai mare de Euro 3. 

Cine poate conduce un scuter 

Cu permis AM poți conduce vehicule din categoria AM, mai exact orice scuter / moped, cu două, trei sau patru roți, a cărui viteză maximă prin construcție este mai mare de  25 km/h dar nu depășește 45 km/h, vehicul care este echipat cu un motor cu ardere internă, cu aprindere prin scânteie, cu o capacitate cilindrică ce nu depășeste 50 cm3 sau cu un alt motor cu ardere internă ori, după caz, electric, a cărui putere nominală continuă maximă nu depășește  4 kW, iar masa proprie a vehiculului nu depășește 350 kg, neincluzând masa bateriilor în cazul vehiculului electric. 

Este posibil să avem ceva schimbări în legislație în următoarea perioadă, astfel încât de anul viitor să se mărească pragul de putere până la 11 kW, ceea ce ar include o mulțime de scutere electrice în categoria celor care ar putea fi conduse cu permis de categoria B”, adaugă Sebastian Ivan. Sunt asimilate mopedului cvadriciclul ușor sau triciclul cu motor care păstrează caracteristicile acestuia. Tot ce depășește 4 kW poate fi condus cu categoriile A1, A2 sau A în funcție de putere.

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 378 (6 noiembrie – 6 decembrie 2023). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Array

Articole pe aceeași temă: