Sebastian Guțiu, Schoenherr România: În liga mare a avocaturii de business
Reading Time: 3 minuteAcum 25 de ani, avocații de la Schoenherr au venit în România pentru a asista un client al firmei din Austria. Astăzi, Schoenherr România este al doilea birou ca mărime din cele 15 ale rețelei Schoenherr, după cel din Viena. Am aflat de la Sebastian Guțiu, managing partner la Schoenherr România, ce înseamnă să faci avocatură de business pe piața românească în 2021.
Schoenherr a venit în România acum 25 de ani. Cum arăta piața locală de avocatură de business atunci și cum a evoluat domeniul în acest sfert de secol?
Avocatura de business în România abia făcea primii pași acum 25 de ani. Noua legislație privind organizarea profesiei de avocat fusese adoptată cu un an înainte.
Doar câțiva avocați români aveau, pe atunci, viziunea potențialului pe termen lung al acestui sector. Investitorii străini atrași de ocaziile oferite de tânăra economie de piață românească aveau nevoie de avocați locali care să îi asiste în proiectele lor. Și cereau servicii juridice la nivelul de calitate cu care erau obișnuiți în țările lor de origine.
Pe acest fond, avocații de la Schoenherr au venit în România pentru a asista un client al firmei din Austria care voia să construiască o fabrică în Arad. Acel proiect a dat imboldul înființării unui birou local Schoenherr în România.
Piața românească de avocatură de business a crescut în acești 25 de ani cât altele în 100. A fost nevoie de o maturizare rapidă pentru a răspunde cererii de servicii, dar și pentru a ține pasul cu ritmul alert al modificărilor legislative.
Astăzi, vorbim de o piață relativ așezată, cu firme de toate dimensiunile. Avocații din echipa noastră și din echipele principalilor noștri concurenți se compară fără probleme în planul calității cu avocați din țări unde avocatura de business are o istorie lungă.
Care sunt astăzi principalele linii de business ale Schoenherr în România și cum au evoluat în ultimul an?
Acoperim toate ariile de practică relevante pentru activitatea companiilor locale sau multinaționale. Această abordare full-service ne permite să oferim servicii integrate, juridice și fiscale, în orice tip de proiect.
Și, datorită acestei structuri, lecțiilor învățate în cei 25 de ani de activitate, precum și dimensiunii echipei, ne adaptăm cu ușurință. Sigur, nu suntem imuni la schimbările din economie, din piață, dar suntem rezilienți.
Cum vedeți viitorul avocaturii de business în România?
Viitorul avocaturii de business, în general, se scrie deja. La nivel internațional asistăm, de câțiva ani, la un proces de schimbare de paradigmă. Calitatea serviciilor juridice e implicită, de la un anumit nivel. Dar clienții se uită din ce în ce mai atent (și) la altceva. Valoarea adăugată va conta tot mai mult.
Viitorul va fi despre project management și despre soluții de legal tech. Facturarea serviciilor juridice la oră va deveni istorie, poate chiar mai curând decât ne imaginăm. Măsura nu va mai fi timpul alocat de avocat analizării unor riscuri legale. Noua măsură va fi eficiența cu care avocatul vine cu o soluție integrată, care să servească efectiv interesului comercial al clientului.
Găsiți în România talente suficiente în segmentele în care activați?
Atingeți un punct esențial aici: oamenii. Avocatura este un domeniu foarte dinamic, cu o rată ridicată a mobilității. Noi avem norocul de a fi cooptat și dezvoltat o echipă remarcabilă. Din fericire, avocatura pare să fie în continuare un domeniu atractiv. Avem în România o serie de facultăți de drept puternice și vedem an de an tineri talentați alăturându-se profesiei noastre.
Accentul continuă să fie pe aspecte teoretice de natură juridică, fără ca programa universitară să înglobeze prea multe soft skills. Însă principalele firme de avocatură, inclusiv Schoenherr, investesc masiv în dezvoltarea acestor abilități în rândul avocaților lor.
Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 357 (16 octombrie – 14 noiembrie 2021). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz