Featured

Vintello: Se poartă SH

Reading Time: 4 minute

Vintello, o platformă locală marketplace de revânzare de modă (second hand), pune accentul pe economia circulară și oferă o soluție facilă celor care doresc să vândă hainele pe care nu le mai poartă. Diana Enăchescu, cofondatoare a platformei, a explicat cum acest trend, care capătă din nou popularitate, poate fi o soluție benefică, atât pentru consumatori, cât și pentru planetă, răspunzând unui nou comportament de consum.

Care a fost inspirația din spatele Vintello?

La momentul deciziei de dezvoltare a platformei Vintello, în 2021, pe plan local nu exista o soluție modernă și facilă dedicată, prin care să poți vinde din confortul casei tale hainele și accesoriile nefolosite din garderoba personală, fără grija gestionării transportului și a siguranței plăților. Grupurile de Facebook erau cea mai utilizată variantă pentru revânzarea online, alături de opțiunea platformelor generaliste de anunțuri. Am plecat astfel de la o problema personală, identificată și la alte persoane din jurul meu – o garderobă supraaglomerată și un proces prea complicat de vânzare (lipsa de timp pentru predarea în sistem de consignație, pentru gestionarea feedbackurilor unei postări pe Facebook și pentru expediere, dar și incertitudinea plății). Astfel, cunoscând trendul crescător al revânzării online de articole vestimentare în alte țări pe platforme specializate, am decis să dezvolt Vintello, împreună cu o echipă de developeri IT.

Cât de multe resurse sunt economisite pentru fiecare articol revândut prin Vintello? 

Conform unui studiu al Vestiaire Collective, în medie, un articol revândut salvează 17 kg de emisii de CO2, 3.000 de litri de apă și 1 kg de deșeuri, în comparație cu producția și vânzarea unui articol nou. În condițiile în care industria de fashion este unul din cei mai mari poluatori ai planetei, impactul pozitiv asupra mediului prin revânzare este direct și ușor cuantificabil, alături de avantajul unui preț mai accesibil. În plus, acest nou trend transmite un semnal important producătorilor de fast fashion, principala sursa de poluare din industria fashion, din cauza cantităților mari produse, dar și a celor de deșeuri generate. 

Cum vezi Vintello în contextul tendințelor globale legate de sustenabilitate și modă, în comparație cu soluțiile existente în alte țări?

Trendul global al pieței de revânzare de modă este unul de creștere accelerată. Conform Fundației Ellen MacArthur, care se ocupă cu studierea beneficiilor economiei circulare, în 2019, acest segment reprezenta aproximativ 2% (46 mld. $) din piața globală de fashion. În 2030, este estimat să ajungă la 16% (476 mld. $), pe fondul creșterii importanței sustenabilității, în special pentru Gen Z și mileniali, dar și ca efect al contextului geopolitic și economic care pune presiune pe costuri și pe lanțul de aprovizionare.

Platformele de revânzare online, în special cele peer-to-peer, conduc în acest trend crescător, datorită abilității de a debloca volume importante de articole deja existente și de a aduce un beneficiu vizibil în viața utilizatorilor. În perioada pandemiei, șase astfel de platforme din SUA și Europa au atins nivelul de unicorn, demonstrând succesul și potențialul acestui model de business.

Pe de altă parte, zona Europei de Est este încă în urma piețelor de revânzare de modă din vest în ceea ce privește deschiderea, prezentând un grad mai mare de dificultate pe termen scurt, dar o oportunitate atractivă pe termen mediu și lung. Aceasta se corelează și cu nivelul mai redus de accesare a pieței de e-commerce, de 43%, estimat să ajungă în 4-5 ani la nivelul actual al Poloniei, de 57%.

Ați atras fonduri de la Bravva Angels în primul an. Cum au contribuit acestea la dezvoltarea Vintello?

Am fost plăcut surprinși să asistăm la lansarea comunității Bravva Angels aproape în același timp cu lansarea Vintello. Fiind un business orientat în special către femei, ne-a făcut plăcere să interacționăm cu comunitatea Bravva și să pitch-uim în cadrul acesteia, știind că problema pe care o abordăm este cunoscută de fiecare dintre aceste femei.

La fel ca noi, Bravva Angels este o comunitate tânără, în formare, mai mult decât binevenită și necesară în peisajul investițional local. Ne bucurăm că avem deja de partea Vintello angel investors de la Bravva care ne susțin financiar, dar și cu experiența lor. Investiția atrasă ne ajută să dezvoltăm platforma din punct de vedere tehnic, dar și să continuăm eforturile de marketing și dezvoltare a comunității. Avem deja peste 18.000 articole listate de la lansare, iar interesul este în creștere.

Care este evoluția atitudinilor și preferințelor consumatorilor români în ceea ce privește achiziția de haine second hand?

Dacă până recent achizițiile de haine second hand erau privite cu suspiciune, fiind asociate unui nivel scăzut de trai, percepția românilor pare să se modifice rapid. Această schimbare se datorează într-o măsură importantă îmbunătățirii nivelului de trai și acumulării mai multor articole decât este necesar, ceea ce le face ușor vandabile dacă sunt în stare bună sau noi.

În plus, Generatia Z și milenialii sunt interesați de impactul alegerilor lor din punctul de vedere al sustenabilității, fiind astfel mai motivați să facă acest pas. Contactul cu platformele de revânzare din alte țări și apariția acestui tip de platforme administrate și în România, cum este Vintello, minimizează riscurile utilizatorilor. Astfel, aceștia prind încredere după ce văd că sistemul funcționează și revin și cu alte ocazii. Ulterior, unii cumpărători devin și vânzători sau viceversa, garderoba devenind astfel una cu adevărat circulară.

Este important ca informația existenței acestei alternative să ajungă la potențialii utilizatori, de aceea este foarte important demersul de educare. Piața de revânzare a articolelor de modă va crește din ce în ce mai susținut în următorii ani și în România, similar experienței altor piețe dinspre vest, în care acest trend are avans de câțiva ani.

Presiunea generală continuă pe subiectul sustenabilității va avea o contribuție importantă în această creștere, dar și condițiile economice înăsprite, care orientează consumatorii de fashion spre mai multă valoare pentru banii cheltuiți și spre sursa de venituri alternativă din revânzarea hainelor. 

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 376 (16 septembrie – 16 octombrie 2023). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Foto © Svitlana Kuchina | Dreamstime.com

Anca Muraru

Recent Posts

Proiectul românesc VR ce redă încrederea în umanitate, selectat la Geneva Digital Market 2024

Printre cele 15 proiecte inovatoare din întreaga lume selectate în acest an la Geneva Digital Market, în cadrul XR Coproduction…

55 de minute ago

DIGI s-a lansat și în Portugalia cu prețuri foarte mici. Se pregătește lansarea din Belgia

Din 4 noiembrie, DIGI inaugurează operațiunile comerciale în Portugalia cu o gamă extinsă de servicii dedicate utilizatorilor persoane fizice: internet…

o oră ago

KUBIS anunță consolidarea echipei prin numirea lui Andrei Nica, Executive Creative Director, și a Biancăi Naumovici, Client Service Director

Agenția independentă de publicitate KUBIS și-a întărit departamentele de creație, respectiv client service, prin numirea lui Andrei Nica în funcția…

2 ore ago

Irina Ricciardi, consultant de imagine: „Au început să rezoneze cu mesajul meu antreprenorii care conștientizează importanța imaginii lor personale pentru business-ul lor”

La scurt timp după ce a absolvit cursurile Institutului European de Design din Milano și ale unei academii de profil,…

3 ore ago

Efectul Black Friday: „Anul trecut, stocul pregătit pentru produsul-vedetă s-a epuizat în 5 minute”

După câteva luni de pregătiri, care debutează în luna august, Karla Balint, fondatoarea KA&MA Trading, și echipa ei erau pregătiți…

5 ore ago

Filmele de festival în cinematografe în cadrul Mastercard Festival Selection

Între 14 și 17 noiembrie, Mastercard întinde covorul roșu la cinema Victoria din Cluj-Napoca pentru a oferi cinefililor oportunitatea de…

17 ore ago