Stiri

Se implementează sistemul de garanție pentru ambalaje. Vom plăti 50 de bani pentru o sticlă pe care trebuie să o returnăm

Reading Time: 4 minute

RetuRO Sistem Garanţie Returnare, administratorul Sistemului de Garanţie-Returnare (SGR), anunţă producătorii, importatorii şi comercianţii de băuturi că a început înregistrarea în baza de date a sistemului, etapa preliminară intrării în funcţiune a SGR, unul dintre cele mai importante proiecte de economie circulară din România, conform unui comunicat de presă.

Firmele trebuie să se înregistreze în baza de date

Astfel, toate societăţile comerciale din România care au calitatea de producători, importatori sau comercianţi de produse din categoriile apă îmbuteliată, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin, băuturi spirtoase, în ambalaje de unică folosinţă din plastic, sticlă sau aluminiu, cu dimensiuni între 0,1 l şi 3 litri, precum şi companiile din industria ospitalităţii ce comercializează aceste produse au obligaţia legală, conform Hotărârii de Guvern nr. 1074/2021, să se înregistreze online, în baza de date a Sistemului de Garanţie-Returnare, pe site-ul www.returosgr.ro.

Sistemul de Garanţie-Returnare (SGR) este conceput pentru a încuraja returnarea ambalajelor de băuturi de unică folosinţă pentru a fi reciclate, contribuind în acest fel la creşterea cantităţii şi a calităţii materialelor colectate pentru reciclare.

„Intrăm astăzi în faza preliminară intrării în funcţiune a Sistemului de Garanţie-Returnare în România şi facem apel la toţi producătorii, importatorii şi comercianţii de băuturi să demareze cât mai repede înregistrarea online, pe www.returosgr.ro, astfel încât să poată finaliza întregul proces până la data de 28 februarie, anul viitor. Începând de astăzi şi până la închiderea procesului de înregistrare, vom desfăşura o serie de activităţi de informare şi le vom oferi suport pentru finalizarea cu succes a acestei etape. Este foarte important ca toate companiile vizate să introducă în sistem toate datele solicitate cu o acurateţe cât mai mare. Reamintim faptul că datele culese în această etapă preliminară sunt esenţiale pentru configurarea sistemului în raport cu nevoile reale de colectare a ambalajelor la nivel teritorial. Sistemele de garanţie-returnare s-au dovedit un succes în ţări din întreaga lume, inclusiv în 12 ţări din Europa, iar în cazul României un astfel de model va contribui decisiv la atingerea ţintelor de reciclare stabilite la nivelul Uniunii Europene. Implementarea cu succes a unui astfel de sistem depinde de fiecare dintre noi, fie că suntem producători, importatori, comercianţi, operatori în domeniul HoReCa sau simpli consumatori. De noi toţi depinde să facem primul PAS spre o Românie mai curată, în care ambalajele devin resurse”, a declarat Gemma Webb, CEO şi preşedinte al Directoratului RetuRO Sistem Garanţie Returnare.

Va funcționa un sistem de returnare al ambalajelor

Producătorii de băuturi, prin intermediul administratorului SGR, sunt obligaţi să realizeze obiective minime anuale de returnare a ambalajelor SGR, primul pas pentru atingerea acestor ţinte fiind înregistrarea în sistem şi încheierea contractului cu RetuRO. Aceştia nu vor mai putea să-şi vândă produsele consumatorilor din România dacă nu s-au înregistrat în prealabil în baza de date a SGR.

Conform comunicatului, este considerat producător sau importator în scopul SGR orice persoană juridică ce produce şi introduce pe piaţa din România produse SGR ori importă sau achiziţionează intracomunitar aceste produse şi le introduce pe piaţa românească.

Garanție de 50 de bani pentru fiecare băutură

Comercianţii de băuturi, precum şi companiile care activează în domeniul ospitalităţii (HoReCa), vor fi responsabili să se asigure că băuturile pe care le vând pe piaţa românească provin de la un producător înregistrat în SGR şi vor percepe o garanţie de 0,50 lei la vânzarea fiecărei băuturi. De asemenea, comercianţii trebuie să organizeze puncte de returnare a ambalajelor de băuturi, în cadrul cărora să ofere serviciul de preluare a ambalajelor şi returnare a garanţiei către consumatori. Primul pas pentru îndeplinirea responsabilităţilor legale este înregistrarea în baza de date a SGR.

De asemenea, este considerat comerciant în scopul SGR orice persoană juridică ce desfăşoară activităţi de comercializare a produselor în ambalaje SGR către consumatorii finali, inclusiv activităţi din industria hotelieră, a serviciilor alimentare, unităţi care organizează evenimente, pregătesc şi servesc alimente şi băuturi.

Procedura de înregistrare este una simplă. Se va crea un cont de utilizator, introducând datele de identificare ale companiei şi datele de contact ale persoanei desemnate în relaţia cu administratorul SGR. După activarea contului, persoana desemnată în relaţia cu administratorul SGR va completa toate informaţiile solicitate, în conformitate cu prevederile legale. După introducerea acestor date, se va genera Formularul Standard de Înregistrare în SGR – completat automat cu datele deja introduse. Formularul trebuie semnat de către reprezentantul legal, folosind o semnătură electronică simplă sau calificată , tot prin intermediul portalului RetuRO. Ulterior înregistrării, se va trece la următoarea etapă, semnarea contractului cu administratorul SGR, RetuRO Sistem Garanţie Returnare, de asemenea pe site-ul returosgr.ro.

Amenzi pentru cei care nu reciclează și nu se înregistrează în baza de date

Neînregistrarea în baza de date operată de administratorul SGR atrage după sine o amendă între 20.000 şi 40.000 lei. Producătorii, importatorii şi comercianţii sunt aşteptaţi să se înregistreze până pe data de 28 februarie 2023.

RetuRO Sistem Garanţie Returnare oferă pe toată perioada înscrierii asistenţă prin call center, la numărul de telefon: 021 207 00 09. Accesul la un operator este disponibil de luni până vineri între orele 09:00 – 18:00, cu excepţia sărbătorilor legale.

Sistemul va fi disponibil din 30 noiembrie 2023

Sistemul Garanţie-Returnare va deveni funcţional începând cu 30 noiembrie 2023, iar consumatorii vor putea să returneze în magazine ambalajele din plastic, sticlă sau metal pentru băuturi. SGR reprezintă un sistem în care românii vor plăti o garanţie de 0,50 lei atunci când vor cumpăra o băutură îmbuteliată (apă, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin, băuturi spirtoase) de la un comerciant. Sistemul se aplică pentru ambalaje primare nereutilizabile cu volume cuprinse între 0,1 l şi 3 l inclusiv. După golirea ambalajului, consumatorul va trebui să îl aducă într-unul dintre punctele de returnare organizate de comercianţi în cadrul magazinelor. În schimbul ambalajului gol, consumatorul va primi înapoi, pe loc, valoarea garanţiei plătite iniţial, fără a fi condiţionat de prezentarea bonului fiscal.

RetuRO Sistem Garanţie Returnare (www.returosgr.ro) a fost creat de un consorţiu de trei acţionari privaţi: Asociaţia Berarii României pentru Mediu, Asociaţia Producătorilor de Băuturi Răcoritoare pentru Sustenabilitate şi Asociaţia Retailerilor pentru Mediu şi un acţionar public, statul român, prin autoritatea centrală de mediu, Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor.

RetuRO, administratorul SGR, va asigura transparenţă asupra cantităţilor de ambalaje pentru băuturi puse pe piaţă şi returnate de consumatori, contribuind la dezvoltarea durabilă a României, prin gestionarea responsabilă a deşeurilor de ambalaje, în vederea atingerii ţintelor de reciclare impuse României de către Uniunea Europeană.

Photo 112516389 © Cosmin Constantin Sava | Dreamstime.com

Cristi Dorombach

Recent Posts

Neoversity, o nouă platformă educațională, caută să rezolve criza orientării în carieră a Gen Z

Pentru tinerii din România, incertitudinea în carieră începe devreme: peste 40% dintre elevii de 15 ani nu au un plan…

14 ore ago

Maxim istoric de Black Friday 2024 prin canalele Băncii Transilvania

Numărul tranzacțiilor realizate prin canalele Băncii Transilvania – cu cardurile BT și la POS-urile băncii – a ajuns la maxim…

o zi ago

Black Friday la eMAG cu rezultate impresionante. Creștere de 22%, vânzări de aproape 900 milioane lei

A 14-a ediție de Black Friday la eMAG a stabilit noi recorduri, când peste 647.000 de clienți au comandat 3,2…

2 zile ago

Românii au comandat de peste 800 de milioane de lei de pe eMAG până la 19:30

Cea de-a 14-a ediție de Black Friday la eMAG a depășit toate estimările. Până la ora 19:30, 566.000 de clienți…

2 zile ago

Hidroconstrucția se pregătește de ieșirea din insolvență

Hidroconstrucția, cel mai mare antreprenor român în domeniul construcțiilor hidroenergetice, anunță că se indreaptă pe drumul spre redresare prin definirea…

2 zile ago

Aproape 900.000 de tranzacții în magazinele online de Black Friday. Plăți de peste 550 milioane lei

PayU GPO România, unul din principalii procesatori de plăți online a organizat și anul acesta, de Black Friday, un eveniment…

2 zile ago