Scumpirile vin cu containerul din China. Cu cât a crescut prețul transportului maritim în urma pandemiei
Reading Time: 2 minuteMajorarea costului de transport de mărfuri din China, atât pe cale aeriană și feroviară, dar mai ales pe cale maritimă, a reprezentat cea mai mare provocare a ultimului an pentru toate companiile care activează în domeniu. Ca o consecință, fenomenul creșterii de preț din transport s-a tradus prin scumpiri pe întreg lanțul de aprovizionare.
”Costul transportului containerizat maritim s-a mărit de șapte-opt ori față de prețurile de dinaintea pandemiei. Dacă pentru un container de 40 de picioare din China până în Constanța, costul de transport era de 1.800-2.500 de dolari, astăzi acest cost este de 14.000-16.000 de dolari, la același volum de marfă transportat. Noi am căutat soluții și am eficientizat anumite procese astfel încât prețul pe metru cub să crească procentual mult mai puțin.”
Marius Grada, cofondator și CEO al ROMASIA
Înainte de criza sanitară, ROMASIA vindea un metru cub de marfă transportată la prețul de 120-160 de dolari, iar acum transportul se face cu 400 de dolari pe metru cub, ceea ce, în procente, se află sub creșterea prețului pieței.
Compania a avut anul trecut încasări de aproximativ 10 milioane de lei din transport și servicii pentru România. Capacitatea de transport a ROMASIA, a cărei principală activitate este aceea de achiziții de pe piața chineză, înseamnă aproape 20.000 metri cubi de marfă transportată pentru o bază de aproximativ 400 de clienți.
Impact devastator pentru importatori
Compania a trebuit să facă eforturi tot mai mari pentru a-și menține clienții, fiind nevoită să scadă marjele de profit. De exemplu, pentru anumiți clienți fie nu a mai fost fezabil importul din China, fie – în cazul celor care nu au renunțat – prețurile de vânzare au fost drastic modificate.
Marius Grada dă exemplul concret al unui importator de mobilier de exterior a cărei valoare medie a mărfii trasportate pe un container, înainte de criză, era de 15.000-18.000 de dolari, caz în care plătea 2.000 de dolari pe transport. În noul context, acesta plătește 16.000 de dolari pentru marfă și 15.000 de dolari pentru transport.
Prin urmare impactul de cost este, împreună cu celelalte costuri (taxe vamale, manipulări etc.) de peste 100%. Asta înseamnă că va trebui, cel puțin, să dubleze prețul produsului către client. Pentru alt gen de produse, precum cele mici ca volum, schimbarea nu a fost atât de dramatică.
ROMASIA se concentrează în prezent pe două direcții principale de business și pe câteva complementare. În primul rând, există o linie pentru achiziții, atunci când clientul se raportează la companie ca la propriul său departament de achiziții din China, în sensul că ROMASIA se ocupă de tot procesul, de la găsirea furnizorilor și producție, până la livrarea mărfii în depozitul clientului.
O a doua linie principală este aceea pe care Marius Grada o numește ”grupaj la cheie”, adresată în special clienților mici și medii, magazinele online sau altor afaceri similare. Mai precis, clientul își caută marfa în China și, apoi, trimite către ROMASIA factura proformă primită de la compania chineză.
”Suntem o afacere nișată prin faptul că luăm marfa clientului din China și i-o predăm vămuită și cu factura pentru România la destinație. Printre serviciile noastre, pot fi enumerate: realizarea achizițiilor, verificarea furnizorilor și a mărfii, consolidarea mărfii în depozitul nostru din China. Ne asumăm importul produselor, plătim taxele vamale în numele clientului. Practic, ne ocupăm de tot”, conchide Marius Grada.
ROMASIA funcționează din anul 2008 ca o companie românească de trading, cu sediul central în Hong Kong și birouri în România (Arad, București), China (Yiwu, Guangzhou) și Vietnam (DaNang).
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz