Sculptura artistului Doru Covrig – Sign Hand, licitată la Artmark
Reading Time: 3 minuteSculptura artistului francez de origine română, Doru Covrig – Sign Hand – va fi licitată marți, 22 februarie 2022, în Licitația de Artă Postmodernă și Contemporană de la Artmark.
Licitația se va desfășura online, incepând cu ora 19.00. De factură arte povera, lucrarea poate fi văzută în expoziția dedicată licitației organizate în Palatul Cesianu-Racoviță, din Strada C.A. Rosetti 5, București.
Lotul poate fi accesat pe: https://www.artmark.ro/ro/licitatie/licitatia-de-arta-postmoderna-si-contemporana-inclusiv-o-sectiune-de-street-art/lot/sign-hand-ro-62753
Lucrarea din 1985 ne dezvăluie un mesaj subversiv, vizibil ironic, îndreptat către dictatura comunistă. O mână de dictator, la dimensiuni mari, de aprox. 2 metri, impunătoare la o primă vedere, dar fragilă în subsidiar. Creată din materiale friabile, aceasta este extrem de fragilă și în dezacord cu mesajul de putere transmis de dimensiunile augmentate.
Doru Covrig s-a stabilit în Franța în 1982, acesta a reprezentat România la Bienala de Artă de la Veneția în 1995. Sculptorul francez de origine română a expus alături de nume mari din scena de artă internațională: Pablo Picasso, Richard Serra, Jean Tinguely, Alexander Calder, Nikolaus Pevsner, César Baldaccini, Eduardo Chillida etc.
Doru Covrig abordează un figurativ conceptual, de sinteză, care are ca reprezentare omul și universul său intim, familial etc. În primă instanță, sculptura artistului francez de origine română poate fi citită ca recuperatoare a unor arhetipuri formale. În fapt, o citire mai aplicată pentru perioada de creație anterioară anilor ’90 ne dezvăluie un mesaj subversiv, vizibil ironic îndreptat către dictatura comunistă.
Doru Covrig recuperează bucăți de lemn pe care le integrează în sculpturile din seria Mâinilor. Fragmentele din lemn le lipește unele peste altele – asemenea cărămizilor într-o construcție – înălțând forme augmentate ale Mâinilor, care devin veritabile manifeste social-politice. În subsidiar, ele sunt Mâini de Dictator, care chiar dacă au dimensiuni mari (190 cm x 140 cm) sunt totuși fragile, și în dezacord cu mesajul de putere pe care încearcă să-l transmită la o primă vedere.
Aflat la antipodul trendului din perioada comunistă, Doru Covrig utiliza materiale și tehnici care erau în conflict cu arta tradițională. Instinctiv, artistul era tributar conceptului Arte Povera, chiar în timpurile cele mai grele, în care arta de propagandă era la ordinea zilei.
„Eu am descoperit mai târziu Arte Povera, prin cei mai cunoscuți reprezentanți ai ei, Mario Merz, Jannis Kounellis, Michelangelo Pistoletto, Giuseppe Penone. Eram colegi cu unii fără să ne cunoaștem.” (Urmele călătoare ale sculptorului. Doru Covrig în Dialog cu Robert Șerban, Ed Brumar, Timișoara 2020, pag 59).
Materialele recuperate – „bucăți de lemn reciclate, găsite pe străzile Parisului” sunt privite ca expresive, încărcate de o istorie personală. În fiecare detaliu din bucățile de lemn asamblate în sculpturile lui Doru Covrig se regăsește memoria obiectului găsit. Între detaliu și ansamblu există o legătură subtilă care se naște din conlucrarea artizanalului cu tehnologicul.
Sign Hand face parte dintr-un ansamblu de trei mâini care datează din 1985. Acestea au fost lucrate în timpul primilor ani în Franța, în atelierul de la Torcy. Ideea mâinilor este mai veche, primele fiind turnate în ipsos și bronz la București, în 1977-1978, în atelierul din Podul Grant.
Lucrarea Sign Hand din Licitația de Artă Postmodernă și Contemporană din 22 febr 2022 de la Artmark a fost expusă în tandem cu celelalte două mâini la Centrul Cultural de la Perreux, Franța (1987); la Institutul Cultural Român, Paris, Franța (1996); L’Orangerie du Château, Sucy-en-Brie, Franța (2010), Galeriile Carol, București, România (2018).
Tema mâinilor a fost o preocupare continuă pe care Doru Covrig a dezvoltat-o ani la rând. În 1995, Les Grandes Mains (2 piese, rășină, 165x165x135 cm) au fost expuse în Pavilionul României, la Bienala de Artă de la Veneția.
„Cu ocazia sărbătorii centenarul Bienalei, Dan Hăulică și Coriolan Babeți au prezentat un proiect curatorial ce cuprindea o întreagă generație de sculptori, cu activitatea cuprinsă între 1965 si 1995. […] Este prima mare retrospectivă a unui bloc de artă românească, și în același timp ne aflăm în fața unui discurs recuperator, de reinterpretare a unei întregi generații de sculptori. […] Noua generație de artiști va sta în epocă sub semnul lemnului, în detrimentul artei monumentale etc.” (Daria Ghiu, În acest pavilion se vede artă. România la Bienala de Artă de la Veneția (1907-2015), Idea Design & Print, Cluj, 2015, pag 213, 214)
La finele anului trecut, Primăria Reșița și Fundația Interart Triade au organizat evenimentul Re:Metal care a reunit câteva sculpturi monumentale, printre care și lucrarea Les Grandes Mains a lui Doru Covrig, realizată din metal, la înălțimea de 4 metri, după schițele lucrării care a făcut parte din expoziția Bienalei de la Veneția.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz