Scriitori din toate zarile, publicati-va!
Reading Time: 7 minute<p> Scriitoarea americana Karen McQuestion a incercat aproape un deceniu sa convinga editurile din New York sa-i tipareasca una dintre carti, dar fara niciun rezultat. În iulie anul trecut, femeia in varsta de 49 de ani, mama a trei copii, s-a hotarat sa-si publice singura cartea, online. Unsprezece luni mai tarziu, Karen McQuestion vanduse deja 36.000 de exemplare in format e-book prin intermediul librariei virtuale a portalului Amazon.com si se afla in discutii cu un producator de la Hollywood pentru realizarea unui film. Mai mult, potrivit "Wall Street Journal", Amazon va publica in august o versiune tiparita a primului sau roman, "A Scattered Life", o carte despre prietenia dintre trei femei ce traiesc intr-un mic orasel din Wisconsin.</p> <p> </p> <p> Karen McQuestion reprezinta de fapt etalonul unei rupturi tehnologice pe piata de carte ce va duce la diminuarea influentei publisherilor traditionali in favoarea companiilor de genul Amazon, ce au acum oportunitatea de a decide singure ce carti si autori promoveaza, dar au si tehnologia necesara pentru a face acest lucru. Pe de alta parte, la fel ca in cazul blogurilor ce au muscat serios din presa de business sau cum YouTube devine o provocare tot mai mare pentru televiziuni, tot acest curent al self-pu bli shingului digital ("autopublicarea", intr-o traducere literala) s-a materializat pe piata americana, si nu numai, prin crearea unei nise din ce in ce mai puternice care ameninta serios industria clasica a editurilor. La urma urmei, orice scriitor refuzat de catre marile companii din domeniu are acum optiunea de a-si tipari singur lucarile prin reinventarea propriilor reguli de publicare.</p> <p> </p> <p> Tendintele de peste ocean nu au trecut desigur neobservate pe piata autohtona, unde cativa scriitori romani nu doar ca au pus reteta in aplicare, ci chiar au inceput deja sa castige bani din vanzarea cartilor virtuale pe care si le-au tiparit singuri. Un exemplu este Dragos Roua, un antreprenor online in serie, fanatic al dezvoltarii personale, deopotriva blogger, tata, visator si vanator de riscuri – dupa cum el insusi se descrie pe blogul personal. Din octombrie 2009 pana in prezent, Dragos Roua a publicat nu mai putin de patru e-book-uri, ultimul dintre ele aparut in luna februarie a acestui an. "În total, am realizat vanzari de aproximativ 3.000 de dolari", a declarat Roua pentru revista Biz, subliniind ca e-book-urile se vand si acum, dar la un ritm mult mai mic.</p> <p> </p> <p> De fapt, un aspect de luat in seama in cazul acestui tip de produs este durata lui de viata destul de redusa. Comparativ cu o carte tiparita, un e-book este un produs volatil, cu o durata de viata de aproximativ trei-patru luni. Cu toate astea, Dragos Roua spune ca publicarea de e-book-uri ca mijloc alternativ de monetizare este deja o practica standard pe piata anglosaxona de bloguri, fiind folosit in special ca alternativa la monetizarea prin advertising sau retele de afiliere. Cu alte cuvinte, este recomandat sa impachetezi ideile sau opiniile personale in e-book-uri, in momentul in care ai o anumita audienta si reputatie, iar cititorii tai sunt interesati de ceea ce scrii.<br /> <br /> <strong>Self-publishing de Romania</strong><br /> Desi timid, curentul incepe sa ia amploare si pe piata locala, unde la ora actuala exista cateva zeci de self-publisheri (potrivit estimarilor jucatorilor de profil), unii mai mari si cu o audienta mai larga, altii abia la inceput. Spre deosebire insa de piata americana, unde putem vorbi deja despre titluri literare vaste, de la beletristica pana la carti teoretice, pe plan local autorii de acest gen s-au rezumat la abordarea unor teme ce nu se vor epuiza niciodata, pentru ca exploateaza nevoi si probleme mereu prezente in viata de zi cu zi de genul "Cum sa slabesti", "Cum sa te ingrasi", "Cum sa faci rost de un job", "Cum sa castigi mai multi bani", "Cum sa ai incredere in tine" si altele.</p> <p> </p> <p> Adrian Soare, un alt autor din domeniu, spune ca din punctul de vedere al consumatorilor acest segment al industriei de self-publishing se poate imparti in doua categorii: cititorii si cititorii "disperati", dar nu in sensul peiorativ al cuvantului, ci in ideea in care vorbim despre niste cititori cu probleme mari in viata pe care ar vrea sa le rezolve si ar plati oricat pentru identificarea unor solutii rapide, usoare, fara efort. Soare estimeaza ca intre 1 si 5% dintre cititorii blogului sau sunt pregatiti sa plateasca pentru materiale de tip e-book. "O marja buna", spune el, care se va imbunatati, in timp.</p> <p> </p> <p> Fost om de vanzari, domeniu in care a lucrat patru ani, Adrian Soare a pregatit si o strategie de business in acest sens. Momentan, de pe blogul sau putem descarca gratuit o carte cu sfaturi practice menite sa imbunatateasca viata profesionala si personala a cititorilor. Sincer, autorul recunoaste ca materialul este un mecanism de tip "momeala" cu scopul de a-i face pe oameni sa se aboneze la newsletterul sau pentru a primi acest bonus plus alte articole practice de selfhelp.</p> <p> </p> <p> Totusi, reactia cititorilor pare sa fi fost unanim pozitiva, in doar o luna brosura lui fiind descarcata de peste 1.500 de persoane convertite ulterior in abonati. În viitorul apropiat, Soare intentioneaza sa publice si alte materiale, unele contra cost. "Merg pe sistemul: ofera valoare cat mai multa in ceea ce scrii si adreseaza-te exact nevoilor pe care ei (cititorii – n.r.) le manifesta, cu solutii practice, usor de implementat", isi rezuma Adrian Soare filosofia de business. Desi pare greu de crezut, exista si scriitori romani care au decis publicarea propriilor creatii fara a face din profit un obiectiv prestabilit. Andrei Rosca, fondatorul Pawnee Publishing (grup ce detine, printre altele, si bookblog.ro, cel mai important blog de carti din Romania), a inceput publicarea cartii "Suntem furtuni" – o carte despre cum te maturizeaza antreprenoriatul pe blogul personal – la inceputul lunii februarie. Autorul posteaza periodic, uneori zilnic, noi capitole pe care le ofera gratis cititorilor si, conform propriilor declaratii, nu-si va schimba strategia pana la finele proiectului."Am decis ca «Suntem furtuni» sa fie publicata for free, in totalitate, fiindca nu am obiective legate de bani. Pe mine ma intereseaza ca la ea sa aiba acces cat mai multe persoane, sa pot transmite niste mesaje", arata Andrei Rosca.</p> <p> </p> <p> Desi nu a incercat sa publice cartea in format tiparit, antreprenorul spune ca, imediat dupa ce a scris pe blog ca isi va publica singur cartea, a primit oferte de publicare de la doua edituri "importante", al caror nume nu doreste sa-l dezvaluie. Sustine ca a refuzat ofertele pentru ca scopul sau primordial nu a fost publicarea si distribuirea lucrarii in magazinele de specialitate intrucat online-ul i-a permis mult mai mult sa se faca auzit. Mai mult decat ar fi putut sa o faca lanturile de librarii din Romania.<br /> <br /> <strong>Fantomele trecutului</strong><br /> Pentru cei care doresc totusi sa scoata bani din astfel de proiecte, varianta taxarii continutului ramane extrem de viabila. În opinia lui Rosca, avantajul major pe care il are internetul in fata retailerilor traditionali este dat de pret. "Internetul e un canal de distributie care costa mult mai putin decat marii retaileri", explica el avantajele selfpublishing-ului, de unde si atitudinea destul de transanta fata de distributia clasica de carte.</p> <p> </p> <p> La polul opus, marile edituri romanesti nu au pierdut din vedere potentialul enorm al noului curent si au trecut deja la fapte. Editura Polirom, cel mai mare jucator de profil dupa cifra de afaceri, are in plan producerea de e-book-uri. Nu independent, ci alaturi de cei de la librariadigitala.ro. "Provocarea digitalizarii cartilor bantuie de cel putin 30 de ani imaginatia bibliotecarilor si a editorilor", declara Oana Boca, directorul de imagine al Editurii Polirom. Ea este perfect constienta de atuurile unui e-book, format ce aduce cu sine avantajul stocarii unui numar mare de titluri pe un suport pe care cititorul il poate purta cu el oriunde, fara sa fie nevoit sa care geamantane de carti tiparite.</p> <p> </p> <p> În plus, pentru cartile din sfera nonfiction, e-book-urile ofera posibilitatea hyperlinkurilor, un aspect extrem de util si important, si pe de alta parte sunt mai ieftine decat cartile, datorita costurilor de productie reduse, cu precizarea ca cititorul de e-book va trebui sa achizitioneze, in plus fata de cititorul traditional, un e-reader.</p> <p> </p> <p> Acest detaliu devine cu atat mai relevant cu cat popularitatea cartilor electronice a fost alimentata de dezvoltarea si comercializarea pe scara larga a dispozitivelor de citit specifice precum iPad, de la Apple, sau Kindle, de la Amazon, care au facilitat substantial citirea e-book-urilor. Ca urmare, vanzarile de carte din SUA au scazut cu 1,8% anul trecut, pana la 23,9 miliarde de dolari, potrivit Asociatiei Americane de Presa. În acelasi timp, viitorul vanzarilor de e-book-uri evolueaza extrem de bine, putand ajunge la circa 25% din piata totala de carte pana in 2012, de la 5-10% in prezent, conform estimarilor consultantilor din domeniu. Pentru comparatie, piata romaneasca de carte ajunsese undeva la circa 80 milioane de euro in 2008, dupa estimarile interne ale editurii Polirom, suferind o scadere drastica de maximum 35% anul trecut. Oana Boca sustine ca in 2010 piata s-a diminuat, deocamdata, cu alte circa 15-20 procente.<br /> <br /> <strong>Un viitor digital</strong><br /> Viitorul erei digitale a fost propovaduit de jucatorii din industrie cu mult timp in urma. Jason Epstein, unul dintre cei mai importanti editori americani, cu o experienta in domeniu de aproape jumatate de secol, prevedea inca de acum aproape 10 ani, in cea mai importanta carte a sa, "Book Business", sfarsitul Erei Gutenberg.</p> <p> </p> <p> Mai exact, Epstein spunea ca nu suntem foarte departe de perioada in care autorii vor fi din ce in ce mai putin interesati sa-si publice cartile prin intermediul unei edituri si ca isi vor angaja singuri o echipa care sa se ocupe de publicarea cartilor, apoi le vor comercializa pe cont propriu. Desi segmentul e-book-urilor de tine momentan o cota redusa pe plan local, sansele de dezvoltare sunt mari, insa mai degraba pe segmentul profesional decat pe cel de beletristica. Asta pentru ca "autorii de literatura vor sa isi vada cartile tiparite pe hartie", dupa spusele lui Andrei Rosca. În plus, consumatorii romani nu par momentan pregatiti pentru a plati acest gen de produse, iar premisele pentru educarea in aceasta directie sunt inca timide, dar nu absente. În capatul listei ar putea fi reducerea ratei extrem de ridicate a pirateriei software si descarcatul continutului online gratis "de pe torente", dupa cum spune Dragos Roua, unul dintre putinii autori care au reusit sa-si monetizeze pasiunea pentru scris.</p> <p> </p> <p> Dupa publicarea e-book-urilor, acesta a decis sa le publice si in format tiparit, folosind un serviciu de self-publishing al lui Amazon.com si anume Createpace.com, lucrarile putand fi comandate ca orice carte normala. O mica precizare – majoritatea covarsitoare a clientilor sai provin din Statele Unite, Europa (Marea Britanie, Franta, Germania) sau Australia si nu din tara noastra.<br /> </p>
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz