Școala din valiză: Când tehnologia transformă educația
Reading Time: 4 minuteDacă mai existau îndoieli privind necesitatea digitalizării educației, pandemia ne-a arătat cât de importantă este școala online. Este și motivul pentru care Vodafone a accelerat și regândit programul Școala din valiză, pentru acces la conținut educațional digital și de calitate, oferind și asistență cadrelor didactice în procesul de tranziție de la fizic la online exclusiv.
Programul Școala din valiză, derulat de Fundația Vodafone România în parteneriat cu Fundația World Vision România, este un proiect complex de învățământ digital, conceput pentru a pregăti România rurală pentru viitor. Mai mult, prin acest program se urmărește a se construi o comunitate, un spațiu în care profesorii și elevii din zonele rurale colaborează și folosesc tehnologia pentru a evolua.
Programul Școala din valiză înseamnă, pe scurt, tehnologia care transformă educația, pentru că școala de la sat intră și ea în era digitală, prin metode noi și interactive de învățare. Astfel, școala devine un loc unde elevii se simt în largul lor, învață cu plăcere și devin încrezători în forța lor de a-și schimba destinul.
La momentul închiderii unităților de învățământ, în contextul declanșării pandemiei de COVID-19, Fundația Vodafone România a luat decizia de a extinde proiectul în alte școli din zona rurală, cu scopul de a facilita învățământul la distanță prin acces la platforma digitală www.scoaladinvaliza.ro.
Astfel, în luna aprilie, programul a ajuns în alte 5 școli din județele Vaslui, Cluj și Vâlcea. În paralel, au fost organizate traininguri online pentru profesorii interesați, care au aflat cum să lucreze în platforma www.scoaladinvaliza.ro, să utilizeze diferite instrumente digitale, să creeze lecții online și să se filmeze în timp ce susțin lecțiile. Pentru a rezolva problema elevilor care nu aveau internet acasă, prin Școala din valiză au fost oferite gratuit cartele SIM cu date.
Accelerarea educației digitale
Declanșarea pandemiei a accelerat programul, care a fost regândit pentru a ajunge la cât mai mulți beneficiari într-un timp mai scurt, prioritare fiind asigurarea unor dispozitive digitale pentru elevii care nu au gadgeturi acasă, a accesului la conținut educațional digital și de calitate, precum și a oferi asistență permanentă cadrelor didactice, în acest proces de tranziție de la fizic la online exclusiv.
„O școală adaptată vremurilor noastre trebuie să ofere profesorilor și elevilor instrumentele digitale necesare pentru desfășurarea procesului educațional, iar Fundația Vodafone România dorește să contribuie la acest demers complex. Ne-am propus să extindem programul Școala din valiză în cât mai multe școli, pe măsură ce asigurăm fondurile necesare, și să susținem pe mai departe formarea competențelor digitale ale profesorilor. Așadar, vom oferi în continuare acces la dispozitive digitale și la resurse educaționale de calitate pentru cât mai mulți elevi și profesori din mediul rural din România. Atunci când vorbim despre componenta digitală a educației, realist vorbind, ne putem aștepta la o tranziție lungă. Suntem conștienți că eforturile noastre de astăzi își vor dovedi cu adevărat impactul pozitiv mai târziu”, a declarat Angela Galeța, director la Fundația Vodafone România.
Campania „Împreună nu lăsăm niciun elev în urmă”
Campania “Împreună nu lăsăm niciun elev în urmă” a companiei Vodafone România s-a realizat cu sprijinul Fundației Vodafone România. Practic, vorbim despre o campanie de strângere de fonduri, care sunt ulterior dublate de Fundația Vodafone România și utilizate pentru extinderea programului Școala din valiză. Spre exemplu, din banii strânși până acum, au fost achiziționate 1.200 de tablete.
În plus, Vodafone România oferă gratuit internet pentru toate școlile din program, împreună cu SIM-uri pentru tabletele donate, cu trafic de date mobile pentru accesarea platformei www.scoaladinvaliza.ro și a altor platforme educaționale, precum www.manual.edu.ro, www.lectii-virtuale.ro, www.profesoronline.ro. Mai mult, elevii și profesorii din rețeaua Vodafone au acces gratuit la internet pentru aceste platforme.
Până în acest moment, au fost donați aproape 90.000 de euro, sumă pe care Fundația Vodafone România a dublat-o. Campania “Împreună nu lăsăm niciun elev în urmă” a continuat până pe 15 octombrie 2020, iar donațiile strânse vor ajuta la extinderea programului Școala din valiză către mai mulți elevi și profesori din zonele rurale ale României cărora le lipsesc mijloacele pentru educația digitală.
Școala din valiză se extinde în noul an școlar
Proiectul Școala din valiză a trecut de la faza-pilot la faza de extindere în anul 2020. Astfel, numărul școlilor a crescut de la 15 la 50. În urma apelului deschis public pentru toate școlile din mediul rural s-a înregistrat un număr de 203 aplicații, iar după etapele de selecție 35 de școli noi s-au alăturat acestui proiect. Noul an școlar începe, așadar, cu 50 școli din mediul rural, unde nevoia de educație digitală este arzătoare.
Fundația Vodafone România și-a propus ca tehnologia Școala din valiză să ajungă acolo unde, de multe ori, conceptul de educație digitală nu există. Prin componentele principale ale acestui proiect – și anume: dotarea școlilor cu o valiză tehnologică (30 tablete, un laptop) și conexiune la internet, oferirea accesului la platforma de e-learning www.scoaladinvaliza.ro (instrument digital personalizat în funcție de nevoile profesorilor) și încurajarea utilizării la clasă și acasă a metodelor de lucru într-un mod interactiv, împreună cu formarea continuă a cadrelor didactice – se urmărește crearea accesului la lecții digitale interactive tuturor elevilor din România.
Cadrele didactice din mediul rural au nevoie în continuare de formare a abilităților digitale pentru a putea crea și susține lecții online. De asemenea, elevii au nevoie de interactivitate la orele de curs și de o formare adecvată, care să îi pregătească pentru lumea viitorului, marcată de tehnologie.
Școlile care intră în program sunt selectate în urma unor anunțuri deschise, pe baza mai multor criterii de evaluare: numărul de beneficiari, experiența anterioară în implementarea de proiecte, accesul limitat al instituției de învățământ la tehnologie (echipamente, conexiune la internet etc.), capacitatea operațională a solicitantului (existența echipei de implementare și motivarea acesteia), gradul de pregătire a cadrelor didactice, nivelul asumat de responsabilitate a echipei proiectului, justificarea nevoii de investiție digitală în școală și modalitatea de desfășurare, asigurarea sustenabilității proiectului, sprijinul administrației locale, acuratețea completării cererii de finanțare.
Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 347 (15 octombrie – 15 noiembrie 2020). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz